عصر خودرو

سیاست‌های ضد تورمی جلوی رشد اقتصاد ایران را گرفت

عصر بازار- بلومبرگ طی گزارشی با اشاره به تک رقمی شدن تورم در ایران نوشت: هرچند دولت روحانی در کنترل قیمت ها موفق بوده، اما این سیاست موجب شده تا اقتصاد کشور با کمبود سرمایه مواجه شود و نتواند رشد کند.

سیاست‌های ضد تورمی جلوی رشد اقتصاد ایران را گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نرخ تورم در ایران برای اولین بار در طی 25 سال گذشته تک رقمی شده و شرایط را برای کاهش هزینه استقراض از بانک ها که مانع از افزایش رشد اقتصادی شده بود، فراهم کرده است.
    محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه گفت، نرخ تورم سالیانه از 10.2 درصد در ماه گذشته به 9.5 درصد کاهش یافته است. بانک های مختلف از جمله بانک ملی نرخ سود سپرده های یکساله را از 18 به 15 درصد کاهش داده اند.
    تحریم های اعمال شده از سوی غرب موجب شده بود که نرخ تورم در ایران تا 40 درصد بالا برود و اقتصاد کشور دچار رکود شود. اما به گفته کیان زندیه، رئیس بخش سرمایه گذاری ها در ایران در موسسه استارجئون کپیتال در لندن، هرچند دولت روحانی در کنترل قیمت ها موفق بوده، اما این سیاست موجب شده تا اقتصاد کشور با کمبود سرمایه مواجه شود و نتواند رشد کند.
    زندیه گفت: «اساسا این سیاست، اقتصاد را می مکد و خشک می کند... درآوردن پول زمانی که شما باید با نرخ بهره حدودا 30 درصدی وام بگیرید کار آسانی نیست. کاهش نرخ بهره تا تحریک فعالیت اقتصادی راه درازی در پیش دارد.»
    ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در ماه می گفته بود که ایران در 25 سال گذشته نرخ تورم تک رقمی را تجربه نکرده و پیش بینی کرده بود که تورم تک رقمی در تابستان امسال محقق خواهد شد.
    از زمان توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی و لغو تحریم های تجاری و مالی علیه این کشور، صادرات نفت ایران تقریبا به سطح قبل از تحریم ها رسیده و شرکت های جهانی قراردادهایی را با این کشور امضا کرده اند.
    به گفته مونا حاجی علی عسگر، از مسئولان ارشد بانک سرمایه گذاری کاردان، کاهش نرخ تورم و نرخ سود بانکی از طریق تشویق سرمایه گذاری در شرکت هایی که برای تامین مالی با مشکل مواجه اند، این روند را سرعت خواهد بخشید. وی افزود، پول همچنین احتمالا از حساب های سپرده به بخش املاک و بازارهای بورس منتقل خواهد شد.
    وی افزود: «اما من فکر می کنم ما به چند ماه زمان نیاز داریم تا تاثیرات کامل این اقدام را در اقتصاد مشاهده کنیم و این نیز اهمیت دارد که برخی تحولات ساختاری در کنار اینها در اقتصاد اتفاق بیافتد.»

    برچسب ها