عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران :

عرضه اوراق سلف خودرو مشروط به ارائه برنامه خودروسازان شد

عصر بازار- حامد سلطانی نژاد گفت: در بورس کالا همه چیز شفاف است و فردی که می‌خواهد معامله ای کند مجبور است که کد بگیرد و خریدار و فروشنده مشخص هستند.

عرضه اوراق سلف خودرو مشروط به ارائه برنامه خودروسازان شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، حامدسلطانی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی قرار است اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا به فروش برسد؟ ، گفت: در برنامه‌ریزی‌های ما قرار بود اوارق سلف خودرو در اوایل امسال عرضه شود اما هیات پذیرش بورس کالای ایران عرضه اوراق سلف خودرو را به عرضه خودرو در بورس کالا منوط کرد که دلیل آن هم منطقی بود زیرا اوراق سلف از جمله اوراقی است که به پشتوانه تولید عرضه می‌شود بنا بر این باید برنامه تولید را در مورد تولیدکننده بدانیم و به پشتوانه آن جریان تولیدی فروش محصول را انجام دهیم.

    وی افزود: بنابراین قرار شد ابتدا خودرو در بورس کالا قرار گیرد و معامله شود. هر چند در سایر کشورها روال این گونه نیست اما به پشتوانه عرضه‌ای که خودرو در بورس کالا خواهد داشت ما می توانیم  مبادلات آینده  این کالا و سلف آن را  داشته باشیم.

    سلطانی نژاد در پاسخ به این پرسش که این موضوع چه کمکی می تواند به بازار کند؟ ، افزود: کمکی که به بازار می‌کند بیشتر بحث شفاف سازی است زیرا افرادی که وارد بازار خودرو می‌شوند بعضا نمی‌دانند که این خودرو را بعد از خرید می‌خواهند نگه دارند و یا پس بدهند و ممکن است از پیش خریدشان پشیمان شده باشند و نمی دانند این پشیمانی را چطور ابراز کنند. ضمن اینکه فرایند پس دادن آن زمان زیادی طول می‌کشد تا به پول‌شان برسند.

    وی گفت: معمولا این افراد مطمئن نیستند آیا این فرایند،  درست است یا خیر؟ و این خرید به نفع‌شان بوده یا نه؟ اما این اوراق کمک می‌کند تا افراد با هرسرمایه ای (هر اوراق اگر یک میلیون تومان باشد) اگر از خرید خود منصرف شوند می‌توانند، اوراق را به قیمت بازار به دیگران بفروشند. بنابر این برای خریداران این که می‌توانند بخشی از پول‌شان را وارد فرایند خرید خودور کنند اثرگذار است. زیرا به مرور پول‌شان تکمیل می‌شود و می‌توانند خرید را انجام دهند. از سوی دیگر  خریداران می‌توانند به راحتی از این فرایند خارج شده و در مکانسیم بازاری  اوراق خود را به آنها بفروشند.

    وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که فروش این اوراق منجر به بازار سیاه نشود؟ ، تصریح کرد: در بورس کالا همه چیز شفاف است و فردی که می خواهد معامله کند مجبور است که کد بگیرد و خریدار و فروشنده مشخص هستند.

    سلطانی نژاد با اشاره به نوسانات ارزی طی سال‌های گذشته تصریح کرد: زمانی که ارز متلاطم بود من افرادی را می شناختم که با رانت‌های اطلاعاتی، پیش از تلاطمات 30 تا 40 پراید خریده و در خانه هایشان انبار کرده بودند و پس از تلاطم ارز این خودروها را فروختند و این واقعه ای بود که هیچ جای انعکاس پیدا نکرد و احتکار هایی که صورت گرفت در جایی نشان داده نشد.

    وی افزود: در اوراق سلف موازی لزوما تحویل وجود ندارد و می‌توانیم سیاستی را در پیش گیریم که تحویل کالا نداشته باشیم. افرادی که با قصد سفته بازی وارد بازار می‌شوند مانند کسی‌که این کالا را خریده و انبار کرده می‌توان به سمت بازار هدایت کرد. اوراق یعنی بازاری که لزوما تحویل  در آن وجود ندارد و می‌توان از طریق ساز و کار بازار  تقاضای سفته بازانه آن را مدیریت کرد.

    سلطانی‌نژاد افزود: زمانی که قیمت سکه در حال افزایش بود بانک مرکزی ایران سکه را پیش فروش کرد و پیش فروش‌ها را تحویل داد و ذخایر طلا کم شد. در حالی که اگر بانک مرکزی  در آن زمان با سازو کارهای بازار آشنا بود در بورس کالای ایران و در فرایند بازار آتی سکه در موقعیت فروش قرار می گرفت و دیگر مجبور نبود این میزان سکه تولید کند و صف های طویل را مقابل بانک کارگشایی ایجاد کند. افرادی که سکه می خواستند از داخل منازل خود و از طریق سیستم آنلاین  یا به صورت نقدی یا قرارداد آتی آن را خریداری می کردند. این تقاضای سفته بازانه‌ به این ترتیب می‌توانست مدیریت شود بدون اینکه به حجم کالایی که در جامعه هست اضافه کنیم و مشکلات ناشی از انباشت کالا را به وجود آوریم .

    برچسب ها