عصر خودرو

براساس برنامه وزارت نفت؛

ایران به قطب تامین سوخت کشتی های عبوری درمنطقه تبدیل می شود

عصر بازار- وزارت نفت پیش بینی کرده، پس از اجرایی شدن برجام و رفع محدودیت ها، با پشت سرگذاشتن رقیبان منطقه ای، به قطب بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شود.

ایران به قطب تامین سوخت کشتی های عبوری درمنطقه تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مجاورت خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد و سهولت دسترسی به آبهای آزاد و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتی های نفتکش و تجاری از تنگه هرمز، موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران در حوزه بانکرینگ رقم زده است.

    ایران اکنون 20 درصد از سهم بانکرینگ خلیج فارس را در اختیار دارد و به دنبال افزایش سهم و پیشی گرفتن از امارات در صنعت بانکرینگ است. درواقع، بندر فجیره امارات، تنها رقیب جدی در بازار خلیج فارس برای کشورمان به شمار می رود.
    فجیره یکی از بنادر و شیخ نشین های هفت گانه امارات متحده عربی است که در زمینه بانکرینگ سرمایه گذاری زیادی کرده و در سال 2010 میلادی، بیش از 12 هزار فروند کشتی عبوری از تنگه هرمز، برای سوخت گیری به بندر فجیره، که 40 مایل با مسیر تردد کشتی ها فاصله دارد، رفتند.
    دوران تحریم، کشتی ها و نفتکش ها مجاز به تجارت دریایی با ایران نبودند و درنتیجه نمی توانستند که از ایران سوخت و سایر خدمات بانکرینگ را دریافت کنند.
    سال های گذشته، حتی نفت کش هایی که نفت خام ایران را در بنادر کشورمان بارگیری می کردند، برای دریافت سوخت مورد نیاز خود به بندر فجیره می رفتند.
    اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، این امکان را فراهم ساخت که ایران برنامه ای را برای افزایش سهم خود در بانکرینگ تعریف کرده که بر اساس آن، جزیره قشم به دلیل موقعیت استراتژیک به عنوان قطب بانکرینگ خاورمیانه فعالیت خواهد کرد.
    بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه وزیر نفت برای تسریع در روند توسعه صنعت بانکرینگ، دیروز (سه شنبه)، شیوه نامه طرح جامع خدمات سوخت رسانی به کشتی ها (بانکرینگ) را در آبهای مرزی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر ابلاغ کرد.
    برپایه این شیوه نامه، وزارت نفت سیاست های کلی را با توجه به تراز تولید و مصرف سوخت کشور، مقادیر صادراتی نفت کوره و گازوییل مشخص ساخته و امور بین الملل نسبت به تخصیص محموله ها به صادرات و بانکر با اولویت بانکرینگ اقدام می نماید.
    همچنین برابر این شیوه نامه درباره حوزه فعالیت این طرح آمده است، همه جزایر و بنادر کشور در جنوب و شمال را دربر می گیرد و با توجه به مزیت نسبی و موقعیت جغرافیایی جزیره قشم، این جزیره به عنوان قطب خدمات بانکرینگ کشور تعیین می شود.
    بر اساس این طرح، همه جزایر و بنادر در جنوب و شمال کشور می توانند در این صنعت فعالیت کنند.

    برچسب ها