عصر خودرو

بازار سنگ آهن به کدام سو می رود؟

اختلاف نظرهای معدنی

عصر بازار- آخرین پیش بینی موسسات تحلیلگر در خصوص آینده قیمت سنگ آهن نشان می دهد که تناقض و اختلاف نظر در این پیش بینی ها موج می زند؛ به طوریکه برخی از تحلیلگران سنگ آهن را در محدوده ۴۰ دلار و شماری دیگر از ارقام بالای ۵۵ دلار سخن می گویند.

اختلاف نظرهای معدنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، روز گذشته قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی کاهش یافت اما این در شرایطی است که قیمت ها همچنان بالای 50 دلار قرار دارد و پیش بینی های متعدد نشان می دهد قیمت ها در آستانه افول بیشتر هستند.

    در پایان هفته گذشته، روند رشد قیمت سنگ آهن ادامه پیدا کرد و قیمت هر تن از این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد با 0.7 درصد افزایش به 51 دلار رسید. البته هفته گذشته در مجموع قیمت ها 2.9 درصد کاهش یافت. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت سنگ آهن 17 درصد رشد کرده است. رشد قیمت سنگ آهن در روزهای پایانی هفته گذشته به رغم کاهش قیمت فولاد در چین رخ داد. معمولا تغییرات قیمت فولاد به تحولاتی در قیمت سنگ آهن منجر می شود. تحلیلگران متال بولتن اعلام کردند هفته قبل قیمت فولاد به دلیل کاهش خرید، در مسیر نزولی حرکت کرد. در مناطق شرقی و شمالی چین، خریدها کاهش یافته و خریداران منتظر افول بیش از پیش قیمت ها در هفته جاری هستند.

    قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد به 50.6 دلار رسیده است. بازار سنگ آهن در دو سال اخیر به دلیل مازاد عرضه و پیش بینی تداوم یافتن این وضعیت در شرایط رکود به سر برده است. تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن به رغم کاهش شدید قیمت ها و مازاد عرضه، بر ظرفیت تولید خود افزوده اند و میزان بالاتری از این ماده خام وارد بازار کرده اند.

    نوسان قیمت ها در ماه های اخیر سبب شده پرسش هایی درباره افق بازار مطرح شود. این پرسش مطرح است که آیا روند افزایش قیمت ها از سر گرفته خواهد شد و 40 دلار یعنی قیمت این ماده خام در ماه دسامبر، کف قیمت ها بوده است یا رشد اخیر قیمت ها زودگذر است و شاهد معکوس شدن این شرایط خواهیم بود.

    یکی از تحلیلگران بازار سنگ آهن می گوید هرگز نمی توان گفت قیمت ها در کدام مسیر حرکت خواهند کرد اما مطمئن هستیم که امسال تولید فولاد در چین 100 میلیون تن کاهش می یابد و این به معنای کاهش قیمت سنگ آهن است.

    هفته پیش بانک کردیت سوییس پیش بینی کرد در نیمه دوم امسال قیمت سنگ آهن به 40 دلار کاهش خواهد یافت و طی تابستان از تقاضا برای فولاد در چین کاسته خواهد شد. از سوی دیگر بانک سیتی گروپ پیش بینی کرده قیمت سنگ آهن سال آینده به 42 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. موسسه مک کواری نیز رقم 48 دلار را برای قیمت ها در پایان سال جاری میلادی پیش بینی کرده است. البته دولت استرالیا معتقد است قیمت سنگ آهن سال آینده در محدود بیش از 55 دلار قرار خواهد داشت.

    با وجود اختلاف نظرها در خصوص آینده قیمت سنگ آهن، اما تقریبا همه تحلیلگران معتقدند که تغییرات بزرگی در وضعیت بازار سنگ آهن رخ نداده است به طوریکه مازاد عرضه تا سال آینده وجود خواهد داشت و اگر ضعف اقتصاد چین ادامه یابد قیمت ها نمی توانند رشد کنند.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها