عصر خودرو

مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده مطرح کرد؛

انعقاد قراردادهای بلند مدت در بورس کالا در گرو استقبال تولیدکنندگان

عصر بازار- راه اندازی قراردادهای بلندمدت محصولات مختلف از جمله پتروشیمی ها در بورس کالا برای مجتمع های پتروشیمی و صنایع پایین دستی مزایای زیادی خواهد داشت و بورس کالا آماده اجرای این گونه معاملات است.

انعقاد قراردادهای بلند مدت در بورس کالا در گرو استقبال تولیدکنندگان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده گفت: راه اندازی قراردادهای بلندمدت در معاملات بورس کالای ایران بر روی محصولات مختلف به خصوص صنایع پتروشیمی جذاب خواهد بود.

    فرزاد هیبتی افزود: بورس کالای ایران آمادگی و زیرساخت های راه اندازی قراردادهای بلندمدت پتروشیمی ها را دارد و در شرایط فعلی استقبال مجتمع های پتروشیمی اثر بخش خواهد بود.

    به گفته هیبتی، انعقاد قراردادهای بلندمدت محصولات پتروشیمی از مطالبات تولیدکنندگان بوده و از این رو به نظر می رسد اینگونه قراردادها در بورس کالا با استقبال مجتمع های پتروشیمی روبه رو شود؛ همچنین به طور طبیعی صنایع پایین دستی از قراردادهای بلندمدت محصولات پتروشیمی در بورس استقبال ویژه ای خواهند کرد.

    وی با اشاره به توسعه ابزارهای نوین مالی در بورس کالای ایران گفت: بورس کالا در آغاز مسیر برای توسعه ابزارهای مالی و فرهنگ سازی برای این معاملات قرار دارد به طوریکه در سال های بعد ثمرات این فعالیت ها برای اقتصاد کشور به بار خواهد نشست.

    مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده به معاملات قبض انبار یا گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: این معاملات که در دنیا نیز شناخته شده است، نیاز به کار کارشناسی بسیار قوی دارد تا بهترین محصولات با قابلیت انبار شدن و تحویل مناسب برای این ابزار انتخاب شود.

    هیبتی تاکید کرد: ابزارهای نوین مالی در بورس کالای ایران نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری در بین فعالان صنایع و بازیگران بازار سرمایه دارد، برای مثال انتشار اوراق سلف و قبض انبار می تواند برخی نیازهای پتروشیمی ها و فولادسازان را پوشش دهد اما تحقق این امر نیازمند آموزش است.

    مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده با اشاره به اینکه تسویه معاملات تالار صادراتی با ارزهای رایج دنیا می تواند دغدغه خریداران خارجی را کاهش دهد، گفت: در حال حاضر کسانی که از بیرون اقدام به خرید از تالار صادراتی می کنند، وجوه معاملات را به صورت حواله دریافت می کنند، اما اگر تسویه دلاری انجام شود، مشکلات تا حد بسیار زیادی رفع خواهد شد.

    وی افزود: از سوی دیگر افرادی که ضمانت نامه بانکی دارند و در رینگ صادراتی خرید می کنند، همواره برای انتقال وجه با مشکلاتی روبه رو می شوند، اما با برنامه جدید بورس کالا و تسویه دلاری معاملات بسیاری از این موارد حل می شود.

    گفتنی است که فرآیند عقد قراردادهای بلندمدت خرید و فروش محصولات پتروشیمی به این شکل خواهد بود که شرکت‌های تولید‌کننده شرایط فروش بلند‌مدت خودشان را در بورس کالا اعلام می‌کنند و افراد یا شرکت‌هایی که می‌خواهند طبق آن قرارداد خرید کنند، وارد فرآیند رقابت می‌شوند و در صورت برنده شدن در قرارداد می‌توانند خرید بلند‌مدت داشته باشند؛ همچنین اساس قیمت در این قراردادها نیز قیمت‌هایی است که در بورس کالا کشف می‌شود.

    برچسب ها