عصر خودرو

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد:

رشد تعرفه واردات، سدی در مقابل دامپینگ چینی

عصر بازار- دامپینگ چین به چندین کشور دیگر دنیا هم رسیده اما این کشورها توانسته‌اند با دامپینگ مقابله کنند. بر همین اساس ۴۲ کشور دنیا تعرفه خود را سال گذشته بالا بردند و با چین نیز مقابله کردند.

رشد تعرفه واردات، سدی در مقابل دامپینگ چینی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور اظهار داشت: طی سال‌های اخیر گزارش‌های دریافتی از گمرک کشور و همچنین محصولات وارداتی ارزان قیمت چینی به بازار ایران، ایجاب می کرد تا سدی در مقابل دامپینگ چینی ها قرار گیرد به همین دلیل تولید کنندگان فولاد کشور از دولت خواستار تعرفه واردات فولاد شدند. از این رو پیشنهادهای کارشناسی زیادی مطرح شد تا تعرفه واردات به عنوان ابزاری شناور در مواقع ضروری و به صورت پلکانی اعمال شود تا بتواند کل محصولات فولادی را به طور متوازن و متناسب مورد حمایت قرار دهد.

    وحید یقوبی با اشاره به اعتراض‌های صورت گرفته به افزایش تعرفه واردات فولاد گفت: تولیدکنندگان با افزایش تعرفه فولاد مشکلی ندارند حتی این رشد قیمتی به نفع آنان نیز خواهد بود، اما واردکنندگان همیشه با افزایش تعرفه مخالفت می کنند.

    وی اظهار داشت: دولت در مواقع ضروری همیشه از صنعت فولاد حمایت کرده حال اگر شنیده می‌شود عده ای ساز مخالف می زنند تنها به دلیل منفعت شخصی خودشان است.

    او گفت: به طور کلی ابزار مدیریت بر حمایت تولید داخل باید شناور باشد و ثابت ماندن هر ابزاری برای مدت طولانی منجر به تنبل شدن آن صنعت می شود.

    وی در ادامه به راه های مقابله با دامپینگ اشاره کرد و افزود: چند راهکار برای مقابله با این دامپینگ وجود دارد مانند افزایش تعرفه واردات فولاد، تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه، حمایت از تولیدکننده داخلی که در راستای تقویت توان رقابت داخلی‌ها با خارجی‌ها از جمله چین باید صورت گیرد.

    به گفته یعقوبی جلوگیری از واردات بی‌رویه فولاد به کشور از طریق افزایش میزان تعرفه، منجر به افزایش تقاضا در داخل می‌شود و میزان فروش داخلی را افزایش خواهد داد، چرا که محصولات فولادی ایران بسیار مناسب‌تر و با کیفیت‌تر از محصولات وارداتی است، اما به دلیل ارزان بودن قیمت محصولات فولادی چین، ایرانی‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید و رکود اقتصادی همچنان این محصولات را خریداری می‌کنند.

    وی با اشاره به دامپینگ چین و مبتلا شدن تمامی بازارهای جهان به این ارزان‌فروشی اظهار کرد: دامپینگ چین به چندین کشور دیگر دنیا هم رسیده اما این کشورها توانسته‌اند با دامپینگ مقابله کنند. بر همین اساس 42 کشور دنیا تعرفه خود را سال گذشته بالا بردند و با چین نیز مقابله کردند از این رو افزایش تعرفه می‌تواند عامل موثری برای مقابله با دامپینگ چینی باشد.

    یعقوبی در پایان افزود: کشورهای خارجی با بالا بردن تعرفه در مقابل این دامپینگ عرض اندام کرده‌اند در صورتی که هنوز در ایران افزایش تعرفه چندانی نداشته‌ایم و تا زمانی که تعرفه، افزایش پیدا نکند و با بازارهای جهانی همسو نشویم این دامپینگ وجود خواهد داشت.

    برچسب ها