عصر خودرو

معاون اقتصادی بانک مرکزی :

علائم رونق ملایم غیر تورمی در بازار مسکن مشاهده می شود

عصر بازار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند تحریک رشد اقتصادی و اشتغال را در کشور به همراه داشته باشد گفت: امسال علائمی از رونق ملایم غیر تورمی در بازار مسکن مشاهده می شود.

علائم رونق ملایم غیر تورمی در بازار مسکن مشاهده می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پیمان قربانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما درباره تصمیم خودجوش بانک ها مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده بانکی از 18 به 15 درصد افزود: پیام این اقدام ایجاد تطابق بیشتر میان نرخ های سود با واقعیت های اقتصاد کلان است که آثار مثبتی را در جنبه مصرف و سرمایه گذاری در خانوارها و سرمایه گذاری بنگاه ها و فعالان اقتصادی در کشور دارد.

    وی با بیان اینکه حفظ ارزش پول برای سپرده گذارش مهم است گفت: امرار و معاش از طریق سپرده گذاری در بانکها در هیچ جای دنیای معمول و به نفع کشور نیست.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: شرایط فعلی بازار مسکن ما به گونه ای است که میان عرضه و تقاضا تعادل مطلوب و به میزان کافی عرضه وجود دارد.

    وی افزود: امسال علائمی از رونق ملایم غیر تورمی در بازار مسکن مشاهد می شود که می تواند بسیاری از فعالیت های وابسته را به حرکت وا دارد.

    قربانی گفت: کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات زمینه را برای تسهیل دوره رونق فراهم می کند امّا دچار تلاطم یا افزایش و جهش قیمت نخواهیم شد همان گونه که کاهش نرخ سود از 20 به 18 درصد تأثیر زیادی نداشته است.

    وی گفت: با توجه به تک رقمی شدن نرخ تورم هنوز هم نرخ سود سپرده های بانکی بیشتر از 5 واحد درصد از تورم بالاتر است.

    قربانی افزود: کاهش نرخ تورم ، نرخ رشد اجاره بها را هم در سال های آینده کم خواهد کرد.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی و نظام بانکی در پی این است تا حداکثر خدمت رسانی را به تولید انجام دهد.

    قربانی افزود: بانک مرکزی در دو سال اخیر مؤسسات غیر مجاز پولی و مالی را به حاشیه رانده است.

    وی با بیان اینکه ‌علاوه بر کاهش نرخ سود سپرده باید نرخ سود تسهیلات هم کاهش یابد، گفت: بانک مرکزی در حال رصد بازار است و در آینده نزدیک این موضوع اتفاق خواهد افتاد.

    قربانی افزود: بانک مرکزی در یک تا 2 جلسه آینده شورای پول و اعتبار ،‌ گزارش لازم را به این شورا ارائه خواهد کرد و تصمیم لازم با رعایت همه ملاحظات اتخاذ خواهد شد و بانک مرکزی در این جهت اقدم خواهد کرد.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: اقتصاد ما بانک محور است و تأمین مالی خارجی و بازار سرمایه در سال های اخیر محدودیت زیادی داشته و همه بار بر روی نظام بانکی بوده است.

    قربانی افزود: با جهت گیری های بانک مرکزی، نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

    وی درباره تأثیر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر روی بازار ارز و طلا گفت: پیش بینی ما این است که نرخ تورم سال 95، تک رقمی خواهد بود.

    قربانی افزود: اکنون هم نرخ سودهای سپرده بانکی به اندازه کافی جذابیت دارد و نرخ سود سپرده های بانکی منطقی تر شده است و تلاطم نخواهد داشت.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: به رغم کاهش قیمت نفت از 80 به 25 دلار در سال گذشته نرخ دلار در کشور ما فقط پنج و نیم درصد افزایش یافت و امسال هم در سه ماه یعنی تا پایان خرداد نرخ ارز در مقایسه با پارسال 4 و 4 دهم درصد افزایش یافت.

    قربانی افزود: امسال هم قیمت نفت و هم درآمدها و دسترسی بانک مرکزی به ذخایر ارزی اش بیشتر است بنابراین از همه جهت بانک مرکزی امسال از اقتدار بیشتری در بازار ارز برخوردار است.

    قربانی گفت: بانک مرکزی در بازار ارز از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است بنابراین در این بازار تلاطمی نخواهیم داشت.

    وی افزود: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، حداکثر نرخ سود علی الحساب 18 درصد بود تعیین و سقف نرخ سود تسهیلات هم بر عهده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.

    قربانی ادامه داد: ورود بانک مرکزی به نرخ سود تسهیلات و پایین آوردن آن، میزان رعایت بانک ها در زمینه نرخ سود و سپرده ها را هم تقویت خواهد کرد و نظارت کافی هم خواهیم داشت.

    برچسب ها