عصر خودرو

تور شیخ‌نشینان برای مشتریان گاز ؛

نفوذ دوباره قطر به بازار گاز ایران

دوئل جدید گازی کلید خورد

عصر بازار- قطر پس از امضای قرارداد فروش LNG با پاکستان، به بازار گاز ایران در کره‌جنوبی هم نفوذ کرد تا ایران پس از شکست عربستان در بازار نفت دوئل جدید گازی با شیخ‌نشینان قطر را آغاز کند.

نفوذ دوباره قطر به بازار گاز ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، برای نخستین بار از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون قیمت نفت خام در طول چند روز گذشته در محدوده 49 تا 50 دلار تثبیت شده و عملا تب کاهش قیمت و سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار متوقف شده است.

    به اعتقاد تحلیلگران بازار، یکی از مهمترین دلایل بازگشت آرامش نسبی به بازار نفت، عقب نشینی عربستان سعودی و به تبع آن چند کشور عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس از مسابقه افزایش تولید و عرضه نفت بوده و با وجود آنکه عملا تغییری در روند عرضه و تقاضا در بازار نفت اتفاق نیافتاده اما آثار روانی عقب نشینی اعراب زمینه ساز تثبیت قیمت نفت خام شده است.

    در این بین صادرات نفت عربستان سعودی در چهارمین ماه سال جاری میلادی به حدود هفت میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسیده تا عملا پایین ترین نرخ تولید نفت خام در بزرگترین کشور تولیدکننده اوپک در طول 6 ماه گذشته تاکنون اتفاق افتد.

    از سوی دیگر برخی از رسانه‌‌های خارجی، یکی از دلایل کاهش صادرات نفت خام عربستان را تعمیرات اساسی پالایشگاه و بالا رفتن تقاضا در بازار داخلی این کشور به دلیل استفاده از کولر و دستگاه‌های سرمایشی عنوان می کنند اما واقعیت پس پرده آن است که شکست طرح فریز و برکناری «علی النعیمی» وزیر کهنه کار عربستان، مهمترین ماموریت «خالد الفلاح» وزیر جدید این کشور تثبیت قیمت طلای سیاه است.

    همزمان با کاهش تولید و عرضه نفت خام توسط عربستان، سونامی کاهش تولید در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس به وقوع پیوسته و تولید نفت کویت، قطر و عراق هم در آوریل سال 2016 میلادی با کاهش همراه شده است.

    بر این اساس درحالی که ایران هفته جاری با شکست شدن رکورد صادرات نفت ایران با صدور 7.1 میلیون بشکه نفت در یک روز، ایران به دنبال افزایش بیشتر تولید و صادرات نفت خام خود است اما کشورهای عربی که با عدم اجرای طرح فریز عملا در رقابت با ایران شکسته خورده‌اند، این روزها با کاهش تولید نفت به نوعی پرچم سفید را بالا برده‌اند.

    ایران دوئل جدید گازی با قطر را آغاز کرد

    بر اساس این گزارش، با فروکش کردن تب رقابت نفتی ایران و عربستان، این روزها دوئل جدید با یکی دیگر از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز شده با این تفاوت که این رقابت جدید به جای نفت در بازار میعانات گازی شکل گرفته است.

    در شرایط فعلی با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید میعانات گازی ایران به بیش از 600 هزار بشکه در روز افزایش یافته که با توجه ثابت ماندن مصارف داخلی عملا بیش از نیمی از این ظرفیت صادر می شود.

    هم اکنون ایران از ظرفیت صادرات روزانه 350 تا 400 هزار بشکه میعانات گازی برخوردار بوده و صادرات این محصول برای صنعت نفت ایران یک الزام عملیاتی به شمار می رود.

    به عبارت دیگر، هم اکنون با افزایش ظرفیت مازاد تولید میعانات گازی و محدودیت های ذخیره سازی این محصول در پایانه‌ها و پالایشگاه‌ها، عملا بخشی از میعانات گازی ایران بر روی کشتی‌های نفتکش ذخیره سازی شده است.

    بر این اساس شرکت ملی نفت ایران به منظور پرداخت هزینه‌های کمتر برای ذخیره سازی میعانات گازی در کشتی‌های نفتکش به دنبال صادرات این محصول حتی با قیمت‌های کمتر از بازار رسمی است.

    در این بین چین، در کنار کره جنوبی و برخی از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا از مهمترین مشتریان سنتی میعانات گازی ایران به شمار می رود و حتی اخیرا قراردادهایی بین شرکت نفت ایران و برخی از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کره جنوبی برای افزایش صادرات میعانات گازی امضا شده است.

    از این رو حتی هفته‌جاری ایران یک محموله 300 هزار بشکه ای میعانات گازی فاز 19 پارس جنوبی به کره جنوبی صادر کرد و پیش بینی می‌شود صادرات تا سقف 100 هزار بشکه میعانات گازی ایران به مشتریان کره‌ای استمرار داشته باشد.

    همزمان با امضای قراردادهای جدید فروش میعانات گازی ایران به کره جنوبی، قطر به عنوان مهمترین شریک کشور در میدان پارس جنوبی هم به دنبال افزایش صادرات میعانات گازی به کره جنوبی است.

    رویترز روز گذشته به نقل از منابع تجاری گزارش داد: قطر یک محموله یک میلیون بشکه‌ای میعانات گازی به شرکت «هیوندای کمیکال» کره جنوبی برای تحویل در ماه اوت فروخته است.

    قطر درحالی صادرات میعانات گازی خود به کره جنوبی به عنوان بازار سنتی ایران را افزایش داده که این کشور برای فروش گازهای ترش پارس جنوبی به ویژه به شرکت «پترونت هند» امتیازات بزرگ قراردادی و قیمتی ارائه کرده که مشکلات متعددی در بازار گاز به وجود آورده است.

    در حال حاضر قطر با دامپینگ و حذف برخی از بندهای التزام آور در قراردادهای فروش گاز طبیعی به مشتریان عملا یکی از عوامل روانی پایین ماندن قیمت گاز در بازار به شمار می رود که حتی صادرات محموله‌های LNG توسط سایر صادرکنندگان همچون استرالیا را با مشکلات متعددی در بازار روبرو کرده است.

    البته قطر در ادامه رقابت‌های گازی خود با ایران سال گذشته قراردادی هم با پاکستان به منظور صادرات LNG امضا کرده بود که امضای این قراردادها باعث شده که پاکستان فعلا قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران را از دستور کار خارج کند.

    برچسب ها