عصر خودرو

واکاوی شرایط بورس در روزهای پر تنش

عصر بازار- روزهای گذشته بازار سرمایه روند نامطلوبی را پشت سر گذاشت، به طوری که شاخص کل در مدت کوتاهی بیش از ۴۰۰۰ واحد افت کرد. یکی از فعالان بازار سرمایه محقق نشدن انتظارات سرمایه گذاران، نبود تنوع در ابزارهای مالی و رکود را از دلایل این افت دانسته و معتقد است که وزارت اقتصاد باید به سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری اطمینان بخشی کند.

واکاوی شرایط بورس در روزهای پر تنش
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا قدرتی درباره‌ وضعیت بورس تهران اظهار کرد: در هفته‌های گذشته میل سهامداران برای خرید سهام کاهش پیدا کرده که یکی از دلایل آن عدم تغییر شرایط اقتصادی شرکت‌هاست.

    وی ادامه داد: مشکلات و گرفتاری‌هایی که شرکت‌ها در سال‌های گذشته با آن مواجه بودند هنوز هم وجود دارد و آن شرکت‌ها هنوز با مشکلاتی دست به گریبان هستند. سرمایه در گردش شرکت‌ها یکی از معضلات آن‌ها شده و باعث شده که با اخذ وام‌های بانکی فشار مضاعفی به شرکت‌ها وارد شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط رکودی حال حاضر ایران گفت: قیمت‌ها به دلیل شرایط رکودی که در ایران حاکم است رشد نکرده، لذا فروش شرکت‌ها دچار مشکل شده است.

    قدرتی افزود: در عین حال اقتصاد دنیا هم چندان تغییری نکرده و قیمت نفت نوسان بالایی ندارد. قیمت جهانی کالاهای مختلف از جمله کالاهای معدنی و فلزی بدون تغییر باقی‌مانده و ایران در قیمت کالاهای صادراتی چندان توفیقی به دست نیاورده است.

    وی با اشاره به توافق ایران با کشورهای 1+5 اظهار کرد: برجام باعث شد امیدهای زیادی به رشد شرکت‌ها به وجود آید و سرمایه‌گذاران نیز با به وجود آمدن این توافق بسیار امیدوار شده بودند، اما در حال حاضر انتظاراتی که آنها داشتند برآورده نشده است.

    با کاهش سود سپرده‌ها انگیزه ها برای خرید سهام کم شده

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مشکل دیگری که در بازار مشهود است نقدینگی ناکافی است و علاوه بر این‌ با کاهش سود سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاران به دنبال خرید اوراق مشارکت با نرخ‌های بالا هستند وانگیزه‌شان برای خرید سهام کمتر شده است.

    سایه انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا بر سر بازار سرمایه

    قدرتی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران و همچنین انتخابات ایالات متحده آمریکا یادآور شد: فضای سیاسی کشور و دنیا باعث شده تردید و شکی در میان سهامداران ایجاد شود و انگیزه‌ها برای خرید سهام کمتر شود.

    وی اضافه کرد: باید قبول کنیم که نه تنها بورس نبض اقتصاد است، بلکه به بیانی دیگر آیینه تمام نمای اقتصاد بوده که اگر از رکود خارج نشود نمی‌توان به آینده بورس چندان امیدوار بود.

    سازمان بورس به بهبود شرایط کمک کند

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: فلسفه وجودی سازمان بورس، نظارت بر بورس‌هاست و این سازمان وظیفه دخالت در روند معاملات را ندارد و در نتیجه افزایش یا کاهش شاخص ارتباطی به وظیفه سازمان بورس ندارد، البته در شرایط بورس ایران با توجه به این‌که بورس تهران با دیگر جاها متفاوت است ایجاب می‌کند که مسوولان بورس تا حدودی به بهبود شرایط بازار سرمایه کمک کنند.

    قدرتی افزود: بزرگ‌ترین کمکی که مسوولان سازمان بورس می‌توانند انجام دهند این است که به شفاف‌سازی صنایع رسیدگی کنند. ما شاهد هستیم که در شرکت‌های پالایشگاهی هنوز نرخ خوراک مشخص نشده و کاملا دستوری است.

    وی ادامه داد: این شرکت‌ها سهامدار جز دارند و آن سهامداران به شدت در این سازمان‌ها متضرر شده‌اند. سازمان بورس می‌تواند برای تعیین تکلیف نرخ خوراک‌ها و نرخ فروش محصولات آنها تعیین تکلیف کند.

    سازمان بورس به فکر تنوع در ابزار ها باشد

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کم‌بودن تنوع ابزارهای مورد معامله در ایران تاکید کرد: سازمان بورس وظیفه جدی دارد که ابزارهای مورد معامله را توسعه دهد. در تمام دنیا ابزارهای متفاوتی وجود دارد که آن ابزارها به عمق‌بخشیدن بازار سرمایه کمک می‌کند. متاسفانه در بازار ما ابزارها بسیار محدود هستند. سازمان بورس می‌تواند با متنوع‌سازی آنها تحرکی به بازار سرمایه ببخشد و این بازار را عمیق‌تر کند.

    تدابیری برای ورود سرمایه گذاران خارجی صورت گیرد

    قدرتی با اشاره به لزوم ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران اظهار کرد: فعالان بازار سرمایه باید یک برنامه جدی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس داشته باشند. سرمایه‌گذاران خارجی در این مدت می‌گفتند که ایران جزو آخرین بازارهای نوظهور دنیاست و این پتانسیل زیادی به بورس ما می‌بخشد. از دیدگاه من حتما باید تدابیری اندیشیده شود تا سرمایه‌گذاران خارجی در ایران سرمایه‌گذاری‌ کنند.

    وی اضافه کرد: وزارت اقتصاد باید اطمینانی به سرمایه‌گذاران بدهد، چرا که قیمت برخی از سهام‌ها زیر ارزش است. وزارت اقتصاد با اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران می‌تواند در روند خرید و فروش سهام‌ها توسط سرمایه‌گذاران خارجی تاثیرگذار باشد. 

    وزن بازار سرمایه در اقتصاد افزایش یابد

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش بانک مرکزی و سازمان بورس در اقتصاد کشور گفت: نقشی که بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پول دارد را سازمان بورس باید به عنوان متولی بازار سرمایه ایفا کند.  بازار پول و سرمایه در کشورهای دیگر دو بال هم وزن هستند ولی در ایران وزن بازار سرمایه به بازار پول نمی‌رسد. مسوولان باید وزن بازار سرمایه را در ایران افزایش دهند.

    صدایی از سازمان بورس شنیده نمی‌شود

    قدرتی در مورد عملکرد سازمان بورس نیز ادامه داد: ما در این مدت صدایی از سازمان نمی‌شنویم، شاید اگر سازمان بورس از برنامه‌هایش بگوید باعث شود که اطمینانی به سرمایه‌گذاران برگردد. دوستان در سازمان بورس باید تعامل‌شان با نهادهای سرمایه‌گذاری‌ حقوقی‌ بیشتر شود و آنها را به کمک بطلبد.

     

    برچسب ها