عصر خودرو

افزایش سه برابری صادرات نفت؛

رو سفیدی ایران در بازار طلای سیاه

عصر بازار- ایران با تولید حدود ۷۳۰ هزار بشکه نفت در روز از اواخر سال ۲۰۱۵ بیشترین میزان تولید نفت اوپک را به خود اختصاص داده است.

رو سفیدی ایران در بازار طلای سیاه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، با به پایان رسیدن تحریم های اقتصادی ، ایران به طور جدی در صدد بازگشت به ارتباطات بین المللی گذشته خود در بازار نفت و انرژی است.

    بنابر گزارش آژانس بین المللی انرژی در ماه می سال جاری، چهار ماه پس از رفع تحریم ها،ایران 3.64 میلیون بشکه نفت در روز استخراج داشته است که در مقایسه با قبل از برداشتن تحریم ها، یعنی ژوئن 2011، بالاترین میزان تولید را در استخراج به ثبت رسانده است.

    از این مهم تر افزایش حضور اقتصادی نفتکش های ایران به آبهای آزاد دنیا است. ایران در ماه می سال جاری روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت خام را از طریق کشتی های نفت کش صادر کرده است که بنابر گزارش کلیپر دیتا، در مقایسه با نوامبر 2015، افزایشی سه برابری را نشان می دهد.

    »ژولیوس واکر»، مشاور ارشد شرکت تحقیقاتی جی.بی.سی انرژی، در این رابطه می گوید: ایران پس از برداشته شدن تحریم ها در تولید نفت خام بسیار موفق بوده است و البته می تواند موفق تر هم باشد.

    از طرفی بازگشت ایران به بازار نفت دنیا موجب پویایی قابل توجهی در عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک و جبران قطع غیرمنتظره بخش اعظمی از تولید نفت دنیا از سوی الجزایر و کانادا نیز شده است که می تواند حتی موجب بازگشت مشتری های نفتی ایران نیز شود.

    بنابر گزارش «کلیپر دیتا»، امسال یک سوم تولید نفت ایران به چین صادر شده است. هند، کره جنوبی و ژاپن نیز در ردیف های بعدی خریداران نفت خام ایران قرار دارند.البته فرقی نمی کند ایران نفت خود را به کجا صادر می کند مهم این است که با این کار قدرت و اقتدار ایران در رقابت های ژئوپولوتیک منطقه و به خصوص در رقابت با عربستان افزایش می یابد.

    »توماس ادانل»، تحلیگر ارشد انرژی ویکی استارت، می گوید: ایران برای تبدیل شدن به یک بازیکن بزرگ در خاورمیانه باید که اینگونه عمل کند.

    بنابر اذعان «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت ایران، ایران تصمیم دارد میزان تولید نفت خام خود را به روزانه 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. او همچنین پیش بینی کرد تولید نفت خام در میدان های جنوب غربی ایران ، شهرهای نزدیک مرز عراق، به سه برابر افزایش یابد.

    »ادانل» می افزاید: ایران با تولید بالا نشان می دهد که جایگاه رفیعی در بازار نفت جهان دارد و می خواهد زودتر به اهداف اقتصادی خود دست یابد.

    به عبارت دیگر، ایران برای ابقا در بازار نفت دنیا و دستیابی به تجارب و تکنولوژی های نوین دنیا نیازمند توسعه رابط خود با شرکت های نفتی بزرگ است.

    گفتنی است با این وجود اینکه آژانس بین المللی انرژی معتقد است با در نظر گرفتن این موضوع که تحریم های ایران برنمی گردد، سقف تولید نفت خام ایران را 4.1 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است حا آنکه ایران امیدوار است در سال 2021 تولید نفت خام خود را به 4.8 میلیون بشکه در روز برساند و تحت لوای آن حداقل 70 میلیارد دلار سرمایه وارد کشورش کند و به ایران ترتیب ارزهای بین المللی را به سمت خود سرازیر می کند.

    برچسب ها