عصر خودرو

خدارحمی در گفت و گو با «عصربازار»؛

کاهش نرخ سود بانکی در بلندمدت به بورس کمک می کند

عصر بازار- به گفته دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری، نرخ سود بانکی تاثیر کوتاه مدت بر بازار سرمایه ندارد.

کاهش نرخ سود بانکی در بلندمدت به بورس کمک می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار»، در خصوص تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ سود بانکی و رسیدن نرخ سود بانکی به 15 درصد به صورت عمومی یک حرکت مثبت است. اما عملیاتی شدن این نرخ در نظام پولی کشور زمانی اتفاق می افتد که نظارت بانک مرکزی بر تمام موسسات اعتباری به طور کاملا نظام مند انجام شود.

    او افزود: هم اکنون موسسات اعتباری غیرمجاز که فارغ از نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند، سودهای بیش از سود تصویب شده شورای پول و اعتبار پرداخت می کنند که باعث می شود سرمایه ها از بخش بانکی نظام بانکی خارج شود و به سمت موسسات مالی غیر مجاز برود.

    خدارحمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به دلیل این که نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها، نظارت درست و کاملی نیست، بانک ها می توانند قانون را برای نرخ تسهیلات دور بزنند. به این صورت که وام گیرنده را مجبور می کنند بخشی از مبلغ وام را در بانک سپرده کند، اما سود را از مبلغ اسمی وام می گیرند. در این صورت، نرخ واقعی تسهیلات ممکن است به 20 درصد هم برسد.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در ادامه گفت: با وجود این که نرخ تسهیلات برای بخش تولید بالاست، اما تقاضای تسهیلات هنوز بالاست. عطش بالا برای دریافت تسهیلات، هنگامی که نرخ سود کاهش پیدا کند، بیشتر می شود. اما به دلیل این که بانک ها مجبور به انتخاب تسهیلات گیرندگان هستند، شائبه فساد پیش می آید. حل این موضوع بستگی به توسعه نظام رتبه بندی شرکتی دارد. اگر شرکتهای متقاضی وام، رتبه بندی استاندارد داشته باشند، وامها می توانند به شرکت هایی که پتانسیل رشد بیشتری دارند، تسهیلات بدهند. در این صورت سرمایه های کشور به سمت زیرساخت های مولد حرکت می کند.

    خدارحمی گفت: تقویت زیرساختهای مولد اقتصادی، در کنار کاهش نرخ سود مستمر، باعث می شود که سرمایه گذاری در نظام بانکی مقرون به صرفه نباشد و کم کم سرمایه ها به سمت بازارسرمایه بیاید. در واقع تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه، بلند مدت است، اما این تاثیر در صورت استمرار کاهش نرخ سود، به پایدار شدن رشد ورود سرمایه در بورس کمک می کند.

    برچسب ها