عصر خودرو

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا خبر داد:

خرید ۱۰هزار تن جو در اولین روز معاملات گواهی سپرده کالایی

عصر بازار- در اولین روز عرضه گواهی سپرده جو در بورس کالای ایران و در پی استقبال فعالان بازار کشاورزی ، افزون بر ۱۰ هزار تن جو دامی کشاورزان استانهای تهران و قزوین در قالب گواهی سپرده به فروش رفت.

خرید ۱۰هزار تن جو در اولین روز معاملات گواهی سپرده کالایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر محمد اسکندری معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا با بیان خبر فوق اظهار داشت: در اولین روز عرضه جو دامی کشاوزران استان تهران و قزوین،  10 هزار و 320  از این محصول به قیمت 7600 ریال در هر کیلو و به ارزش حدود 78.4 میلیارد ریال در بورس کالا از سوی مشتریان خریداری شد . این محصول از پنج انبار در این استانها مورد معامله قرار گرفت که 3 انبار در استان قزوین با 9436 تن و 2 انبار در استان تهران با حدود 885 تن محصول از نخستین نمادهای معاملاتی این محصول بودند.

    وی اظهار داشت: به دنبال اعلام سیاست های دولت مبنی بر توقف ثبت سفارش جو وارداتی و همچنین پایان تخصیص ارز مبادله ای به واردات این محصول که در راستای حمایت از تولید داخل این محصولات اعمال گردیده است، خریداران محصول جو دامی برای خرید از تابلوی معاملات بورس کالای ایران اقدام کردند.

    وی سپس خاطرنشان کرد: یکی از مزایای خرید مستقیم از تابلوی بورس توسط مصرف کنندگان نهایی، امکان خرید مقادیر چند تنی به قیمت عمده فروشی می باشد که این خود از مزایای مغفول مانده انجام معاملات از طریق تابلوی بورس کالای ایران می باشد.

    دکتر اسکندری در ادامه گفت: از طریق عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، واسطه ها و دلالانی که برای حفظ منافع خود و سودآوری بیشتر، هر از چندگاه، بازارها را دچار نوسان می کنند، حذف می شوند و امکان دادوستد مستقیم میان فروشندگان و خریداران فراهم می شود. ضمن آنکه با استفاده از مکانیسم بورس کالا، اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد و کاملا مشخص می شود چه کسی یک محصول را خریداری کرده، چه کسی محصولی را به فروش رسانده و حجمی که در بازار عرضه می شود چه میزان است.

    وی افزود: طبق مصوبه هیات وزیران در هفتم اردیبهشت ماه امسال، همه محصول جو و ذرت سراسر کشور در قالب طرح قیمت تضمینی و عرضه در تابلوی بورس کالا معامله می شود. این طرح سال گذشته به شکل آزمایشی برای محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان به شکل موفق انجام شد و امسال با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام بعنوان مباشر خرید تضمینی جو و ذرت امیدواریم این طرح ملی با موفقیت روبرو شود.

    معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پایان با بیان اینکه اطلاعات انبارهای پذیرش شده و نحوه عرضه و معامله جو دامی در قالب ماده 33 در سایت بورس کالا بصورت مشروح قرارداده شده است گفت: کشاورزان و خریداران می توانند با مراجه به سایت بورس کالا به نشانی www.ime.co.ir در دو بخش انبارها و طرح قیمت تضمینی از روند انجام معاملات آگاهی یابند. لازم به ذکر است در اولین روز معاملات جو دامی ماده 33 در قالب گواهی سپرده کالایی شرکت های کارگزاری صبا جهاد، توسعه کشاورزی و سهم آشنا فروشنده این حجم از محصولات بوده اند.

    در پایان گفتنی است، عرضه و معامله جو دامی براساس سیاست قیمت تضمینی طی روزهای گذشته از طریق بورس کالا انجام می شد و دنبال می شود، اما آن معاملات به صورت فیزیکی صورت گرفت و به این ترتیب از امروز معاملات جو به صورت گواهی سپرده یا همان قبض انبار در بورس کالای ایران آغاز شده است.

    برچسب ها