عصر خودرو

چرا بازار دچار کم‌واکنشی شده است

عصر بازار: درشرایط کنونی، برخلاف نظرات بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، بازار با توجه به شرایط و رخدادهای حاکم بر کل اقتصاد کشور و رکود نسبی حاکم بر آن یک رفتار منطقی و به دور از هیجان را در پیش گرفته است.

چرا بازار دچار کم‌واکنشی شده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، تجربیات دو دور گذشته مذاکرات در ژنو و لوزان، دو خاطره تاریخی را در ذهن سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه درباره توافق هسته‌ای حک کرده که در توافق پایانی و آخر توانست بازاری هوشمند را برای فعالانش رقم بزند. این بار در دور پایانی مذاکرات، بازار تصمیم گرفت خاطرات بد ژنو و لوزان را بار دیگر تکرار نکند و با چند امضا که  چندان هم چند و چون آن مشخص نیست و قطعیت ندارد، دست و پای خود را گم نکند و سعی کند به جای رفتار تهاجمی و تند و تیز، بر خط تعدیل و منطق گام بردارد . از سوی دیگر، تمام این اتفاقات مصادف شد با برپایی مجامعی که نتوانست آنچنان که باید و شاید انتظارات سهامداران خود را برآورده کند که البته این ناامیدی با انتشار گزارش مالی شرکت‌های فولادی و فلزات دو چندان شد و تمام این عوامل دست به دست هم داد تا بازار روندی ریزشی را در مقابل یک محرک بزرگ صعود به نام توافق هسته‌ای درپیش بگیرد.
    به هر روی آنچه که می‌توان از کلیت بازار سرمایه ارایه کرد این است که در مقطع کنونی، تالارشیشه‌ای و فعالانش برخورد منطقی را در مقابل تمام این اتفاقات درپیش گرفته‌اند که این موضوع البته از سوی رییس سازمان بورس به نام "کم‌واکنشی” تعبیر شد . بورس در شرایط کنونی با دو موضوع به پیش می‌رود؛ اول شرایط واقعی اقتصاد و دوم انتظارات .
    در بخش انتظارات باید گفت، هم اکنون قیمت ذاتی شرکت‌ها با توجه به وضعیت کنونی واقعی اقتصاد، افت مستمر قیمت‌ها در بازار کالا و همچنین کاهش قیمت نفت، بسیار ارزنده هستند و قابل قبول برای خرید درحالی‌که درعمل مشاهده می‌شود بازار هر روز در مقابل تمام این پتانسیل‌های مثبت منفعل‌تر می ‌‌شود.‌
    آنچنانکه اخبار مثبت از سوی مدیران اقتصادی یا انعقاد قراردادهای جدید با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بین‌المللی خارجی، ورود هیات‌های تجاری اروپایی به داخل ایران و تسهیل در ورود و خروج پول و برقراری شبکه سوئیفت هم نتوانسته پاک‌کنی باشد بر خاطرات بد بازار و کمی انگیزه سهامداران را برای فعالیت بیشتر تحریک کند.

    *محمد ثریانژاد - مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو