عصر خودرو

بی‌پولی چالش بازسازی لوله‌های نفت;

لوله‌های نفت ایران ۳۵ سال شدند

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به افزایش عمر خطوط لوله انتقال نفت ایران به ۳۵ سال، اعلام کرد: هم‌اکنون مهمترین چالش بازسازی خطوط لوله نفت کمبود منابع مالی و تامین اعتبارات است.

لوله‌های نفت ایران ۳۵ سال شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباسعلی جعفری نسب در تشریح برنامه‌های توسعه شبکه انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی کشور، گفت: انتقال پایدار و مطمئن نفت خام و فرآورده نفتی و تامین خوراک 7 پالایشگاه نفت از ماموریت های اصلی شبکه خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در سال 95 است.

    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های نگهداری و تعمیرات به موقع تجهیزات، ماشین آلات و خطوط لوله نفت خام و فرآورده های نفتی در سال جاری، تصریح کرد: سال گذشته 120 میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی معادل 56 میلیارد تن کیلومتر از طریق خطوط لوله منتقل شد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از این میزان سهم انتقال نفت خام حدود 63.5 میلیارد لیتر و فراورده نفتی سهمی 56.5 میلیارد لیتری داشته است، اظهار داشت: با افزایش ظرفیت تولید گاز و گازرسانی ببیشتر به صنایع و نیروگاه‌های برق کشور، حجم انتقال انواع فرآورده های نفتی همچون نفت کوره و گازوئیل کاهش یافته است.

    وی در ادامه عمر خطوط لوله انتقال نفت ایران را بیش از 35 سال عنوان کرد و افزود: نتیجه اجرای برنامه‌های نگهداری و تعمیرات تعریف شده در شبکه خطوط لوله نفتی کشور این است که با وجود عمر بالای خطوط لوله همچنان در شرایط خوب عملیاتی از آنها بهره‌برداری می‌شود.

    جعفری نسب تعویض بخشهایی از خطوط لوله و انجام پیگرانی هوشمند را از فعالیت های در دست اقدام اعلام کرد و یادآور شد: در سال جاری بازسازی و نوسازی برخی از خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده نفتی و جایگزینی قطعات فرسوده در دستور کار قرار گرفته است.

    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت افزود: همچنین در صورت تامین اعتبارات و تجهیزات در بخش‌هایی از خط لوله مارون اصفهان نوسازی و بازسازی خط را اجرایی خواهیم کرد.

    وی، یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی شبکه انتقال خطوط لوله نفت و فرآورده نفتی کشور را تامین نقدینگی عنوان کرد و یادآور شد: در سال جاری هم همچون دو سال گذشته قرار است تامین نقدینگی از محل 5 درصد عوارض افزایش قیمت فرآروده‌های نفتی برای بازسازی و نوسازی خطوط لوله انجام شود که در صورت تامین اعتبارات روند توسعه و نوسازی شبکه نفت کشور شتاب می گیرد.

    این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در کنار نوسازی و بازسازی شبکه نفت، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ارتقای بهره‌وری و مدیریت و کاهش هزینه‌ها از دیگر برنامه‌های اولویت دار در سال 95 است.

    برچسب ها