عصر خودرو

حرکت به سمت بی نیازی کشور از واردات ;

ضرورت نگاه ویژه و حمایت دولت از صنعت فولاد

عصر بازار- کارشناسان معتقدند که حمایت از صنعت فولاد امری ضرورت است تا زمینه برای بی نیازی کشور از واردات فولاد در افق ۱۴۰۴ فراهم شود.

ضرورت نگاه ویژه و حمایت دولت از صنعت فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، مهدی پور قاضی رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران در خصوص صنعت فولاد کشور اظهار داشت: در حال حاضر این صنعت دچار سر در گمی شده است و فعالان در این بخش می بایستی در راستای برون رفت از این وضعیت، هدف گذاری دقیق انجام دهند.

    وی در ادامه اذعان کرد: عموم واحدهای فولای به دلیل مشکلات مالی ، خواستار تعدیل نیرو هستند زیرا با ادامه این روند مجبور به ضرر دهی هستند.

    پور قاضی تصریح کرد: یکی از بحران های اصلی صنعت فولاد، موجودی قابل ملاحظه ای است که در انبار ها انباشت شده و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها معطوف به بالا رفتن تعرفه و حقوق گمرکی ورودی می شود که این امر مصرف کنندگان و مشتریان فولاد را به زحمت انداخته تا جاییکه قیمت تمام شده کالا های آنان افزایش پیدا کرده است.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر فولاد با قیمت های بسیار بالاتر از قیمت های جهانی در بورس عرضه می شود و زمانی که در بازار انحصار وجود داشته باشد، مصرف کننده مجبور به خرید با قیمت بالاتر خواهد بود.

    وی در ادامه با اشاره به مشکلات دیگر بازار فولاد گفت: زمان تحویل محصولات کارخانه های فولاد سازی طولانی بوده و کالا را به مقدار کافی در اختیار مشتری قرار نمی دهد و در نتیجه کمبود عرضه، قیمت به صورت غیر واقعی در بازار بالا می رود.

    این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه در زمینه تولید مشکلی وجود ندارد بیان کرد: ظرفیت تولید کشور هم اکنون 17 میلیون تن است و در سال گذشته تا سقف 14 میلیون تن تولید بوده که این رقم قابل قبولی است.

    ***وضعیت صنعت فولاد در کشور بحرانی است

    غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص وضعیت صنعت فولاد گفت: وضعیت صنعت فولاد در کشور مطلوب نیست و آمار واردات نگران کننده است و میتوان گفت که بخشی عمده از نیازهای داخلی کشور توسط واردات برطرف می شود ، این درحالیست که چین از صادرکنندگان بزرگ فولاد به کشور محسوب می شود .

    زارعی اظهار داشت: در واقع در صنعت فولاد پیشرفت خوبی نداشته ایم و به رقم ایده آل در افزایش و توسعه تولید نرسیده ایم.

    وی اذعان داشت : خوشبختانه کشور ظرفیت تولید بسیار بالایی در زمینه فولاد دارد و میتوان با حمایت هرچه بیشتر شرایط را بهبود ببخشید و در همین راستا اشتغالزایی را نیز افزایش داد.

    وی بیان کرد : صنعت فولاد و بنگاه های کوچک و متوسط از موضوعات مهم قابل بررسی در دستور کار هفته ی آینده مجلس است تا با نظارت لازم بتوانیم تولیدات را در این صنعت افزایش دهیم زیرا برای افق 1404 درنظر داریم که کشور از واردات فولاد فاصله بگیرد.

    زارعی تصریح کرد:اگر تولید فولاد در کشور تقویت شود می توان بخش مهمی از ارز کشور که صرف واردات می شود را در خدمت تولید داخلی قرار داد و اقتصاد مقاومتی را در حوزه فولاد به انجام برسانیم .

    وی در پایان افزود:حمایت از صنعت فولاد باید به عنوان یک ضرورت تلقی شود تا وضعیت بحرانی بهبود یابد و مشکلات واردات نیز اصلاح شود.

    ***50 درصد مشکلات تولید فولاد در کشور ناشی از رکود مسکن است

    روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم نیز در همین راستا افزود: بدلیل شرایط رکود اقتصادی در کشور صنعت فولاد نیز حال خوشی ندارد ، متاسفانه تولیدکنندگان بخشی از فولاد خود را دپو میکنند به همین دلیل خرید و فروش فولاد در داخل کمتر رخ می دهد.

    عباسپوراظهار داشت: از بارزترین مشکلات این صنعت می توان به نبود فروش نیز اشاره کرد، در واقع میتوان به صراحت گفت که 50 درصد از مشکلات بدلیل رکود حاکم بر بازار مسکن است که امیدواریم با مرتفع شدن مشکلات اقتصادی نیز شاهد رونق در این صنعت باشیم.

    برچسب ها