عصر خودرو

تامین مالی آسان فولادی‌ها با اوراق سلف

عصر بازار- در سال‌های اخیر بورس کالا ابزارهای نوینی را برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی راه‌اندازی کرده است.

تامین مالی آسان فولادی‌ها با اوراق سلف
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، به این ترتیب تولیدکنندگان مختلف می‌توانند با عرضه محصولات خود در بورس کالا، علاوه بر فروش محصولات‌شان با قیمت‌های واقعی و شفاف و براساس میزان عرضه و تقاضا، نقدینگی مورد نیاز خود را برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید یا تامین مالی خود به‌دست آورند. از سوی دیگر بسیاری از تولیدکنندگان ازجمله فولادسازان نیز می‌توانند از طریق بورس کالا به راحتی تامین مالی کنند. اوراق سلف در بورس کالا ابزاری است که تولیدکنندگان فولاد با استفاده از آن می‌توانند تامین مالی خود را با صرف هزینه‌های کمتری انجام دهند زیرا جذب نقدینگی از راه‌های دیگر هزینه‌های بیشتری را برای این گروه از تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت.

    از آنجایی که هزینه اولیه اوراق سلف موازی زیاد است، بنابراین باید در حجم بالایی مورد معامله قرار گیرد تا برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

    از سوی دیگر این اوراق علاوه بر تولیدکنندگان برای خریداران نیز بسیار مقرون به صرفه است، به طوری که به‌دلیل سود تضمین شده‌ای که دارد، می‌تواند ابزاری برای سرمایه‌گذاری قلمداد شود و افرادی که این اوراق را خریداری می‌کنند، سودهای خوبی به‌دست می‌آورند. همچنین پرداخت مابه‌التفاوت سود برای فولادسازان این اوراق نیز توجیه اقتصادی دارد. به بیان دیگر فولادسازان می‌توانند از منابع مالی که از طریق فروش این اوراق به‌دست می‌آورند، برای افزایش میزان تولید یا راه‌اندازی خطوط تولید جدید استفاده کنند. این اوراق به گونه‌ای است که حتی اگر نرخ محصول مورد نظر در بازار نیز افزایش پیدا کند، خریداران این اوراق نیز از این میزان رشد قیمتی سود به‌دست می‌آورند.

    یکی دیگر از راه‌های تامین مالی در بورس کالا، اوراق سلف موازی استاندارد است اما این اوراق بیشتر برای محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشند و فولاد نیز ازجمله این کالاهاست.

    برچسب ها