عصر خودرو

بازار به واقعیت‌ها توجه نشان داده است

فاز تدافعی قیمت فولاد

عصر بازار- نزدیکی به شب‌های احیا و کاهش تقاضا را می‌توان واقعیت‌های این روزهای بازار فولاد به شمار آورد هرچند که افت قیمت‌های فعلی چندان هم محسوس و فراگیر نبوده و به تمامی گروه‌های کالایی در بازار فولاد نیز سرایت نکرده است. اعمال تخفیف بیشتر در زمان معامله، تلاش برای جذب مشتری، ترس از کاهش قیمت‌ها در روزهای پیش رو، بی رمقی تقاضا و دورنمای مبهم بازار را می‌توان از واقعیت‌های این روزهای بازار فولاد به شمار آورد هرچند که پتانسیل تغییر نیز در این بازار وجود دارد.

فاز تدافعی قیمت فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارهای فولادی در روزهای اخیر شرایط متناقضی را تجربه کردند. در ابتدای هفته گذشته شاهد رشد آرام قیمت‌ها بودیم که این افزایش نرخ به جز میلگرد، به تیرآهن، شمش و کلاف نیز سرایت کرد که توانست با رشد قیمت‌ها، یک پله افزایش نرخ قدرتمند را در بازار به ثبت برساند. پس از این فاز صعودی مجددا بازار وارد یک بازه زمانی برای تعدیل و تثبیت نرخ‌ها شد هرچند که عقب‌نشینی چندانی را در پایان هفته گذشته شاهد نبودیم ولی بازار ثباتی نسبی را به‌دست آورد. با توجه به تثبیت نسبی قیمت‌ها که شاید باثبات ترین شرایط را در هفته‌های اخیر سپری کرد، شاهد بازگشت آرام خریداران و افزایش حجم خرید بودیم که با رشد تقاضا در کنار ضعف نسبی تولید و موجودی پایین انبارها، بازار فولاد در نهایت وارد یک فاز افزایش قیمت‌ها شد. همین رشد نرخ‌ها به تنهایی کافی بود تا فعالان بازار در اواسط ماه مبارک رمضان مجددا موضعی احتیاطی را اتخاذ کرده و از ترس کاهش قیمت‌ها، خریدهای خود را به تعویق اندازند. عقب‌نشینی خریداران و کاهش حجم تقاضا در کنار نزدیکی به شب‌های احیا و بازگشت رکود به بازار فولاد را می‌توان واقعیت‌های این روزهای معاملات دانست که دورنمای جذابی را پیش روی قیمت‌ها ترسیم نمی‌کند.

    البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که با توجه به عقب‌نشینی جدی خریداران باید گفت که هنوز کاهش قیمت‌ها با واقعیت‌های بازار همخوانی نداشته یعنی قیمت‌ها در بازار فولاد با محوریت میلگرد، به ارقام پایین تر و کاهش قیمت‌های بیشتری نیاز دارد. این ادعا را می‌توان این گونه مطرح کرد که با توجه به کاهش تقاضا و میل به افت نرخ‌ها در بازار داخلی و البته اعمال تخفیفات بیشتر از سوی برخی از فروشندگان، هم‌اکنون جهت‌گیری کاهشی در بازار به‌صورت زیرپوستی و کژ دار و مریز خودنمایی می‌کند ولی با سرعت گیرهای جدی و قدرتمندی نیز رو‌به‌رو است.

    هم‌اکنون در بازار شمش شاهد آن هستیم که افت قیمت‌ها به نسبت کاهش بهای میلگرد خودنمایی نکرده یعنی مقاومت قیمت شمش در برابر کاهش نرخ‌ها، تاکنون در برابر افت قیمت میلگرد نیز مقاومت کرده و اجازه کاهش قیمت متعادل میلگرد را از بازار دریغ کرده است. این در حالی است که هم‌اکنون دو روند کلی در بازار شمش مشاهده شده یعنی بهای بخش گروهی از تولیدکنندگان با کاهش قیمت‌ها به سطوحی نزدیک به 1300 تومان رسیده و گروهی دیگر قیمت‌هایی حتی نزدیک به 1360 تومان را پیشنهاد می‌دهند. این ویژگی یعنی دو نرخی بودن بهای شمش تاکنون یک سیگنال دوگانه را به بازار فولاد مخابره کرده که از یک سو از تثبیت قیمت‌ها در همین ابعاد و از سوی دیگر از احتمال کاهش نرخ‌ها حکایت می‌کند. با توجه به این وضعیت در کنار کاهش محسوس حجم تقاضا و البته شب‌های احیای پیش رو می‌توان این گونه استناد کرد که باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم هرچند که شتاب چندانی را تجربه نکند.

    نکته دیگری که در بازار فولاد خودنمایی می‌کند کاهش نامحسوس حجم عرضه‌ها است. به‌عنوان مثال در لیست‌های فروش به‌صورت کاملا ناملموس، عرضه میلگرد ذوب آهن اصفهان کاهش یافته و میلگرد نیشابور ( فولاد خراسان) نیز بیشتر از مبدا اعلام قیمت می‌شود. این واقعیت در کنار کاهش حجم تولید واحدهای نوردی و افت موجودی انبارها تاکنون باعث شده است که عرضه چندان هم بر تقاضا غلبه پیدا نکرده یعنی فضای چندانی برای کاهش قیمت‌ها ایجاد نشود.

    با توجه به این موارد در کنار کاهش عرضه و البته کاهش تقاضا و همچنین ابهام درخصوص دورنمای قیمت‌ها در بازارهای جهانی باید گفت که تا زمان باقی مانده تا شب‌های احیا رفتار فعلی یعنی سرکوب و تعویق تقاضا باز هم ادامه یافته، بنابراین کاهش بیشتر قیمت‌ها چندان هم دور از ذهن نخواهد بود ولی شتاب چندانی نداشته و به تمامی کالاها و سایزها سرایت نخواهد کرد. از سوی دیگر با توجه به انتظار برای کاهش نرخ سود بانکی، بازگشت خریداران و فرارسیدن روزهای پایانی ماه رمضان می‌توان انتظار خودنمایی مجدد تقاضا و افزایش مجدد نرخ‌ها را مطرح کرد ولی با توجه به ابهام درخصوص دورنمای بازارهای جهانی و واقعیت‌های تزریق بودجه‌های عمرانی و کم رونق بودن بازار مسکن، شاید رشد قیمت‌ها نیز به روزهای اوج خود در انتهای فروردین و ابتدای اردیبهشت و نرخ‌هایی نزدیک به 1800 تومان نرسد. با توجه به تمامی این موارد بازار فولاد هم اکنون مستعد تغییر است و می‌توان با اعتماد بیشتری از بهبود بازار در روزهای پایانی ماه رمضان سخن گفت هرچند که رکود فعلی ممکن است بر روند عمومی قیمت‌ها در آینده نیز تاثیر بگذارد.

    مهم‌ترین‌ ویژگی‌های مؤثر در بازار فولاد در روزهای اخیر

    - صعود، تثبیت و مجددا رشد قیمت‌ها در دو هفته اخیر

    - خودنمایی مجدد ذهنیت کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد برای کوتاه مدت در شرایطی که هنوز هم بازار از پتانسیل روانی افزایش قیمت‌ها برخوردار است.

    - رشد تقاضا با تثبیت نرخ‌ها در بازار فولاد که مجددا با رشد قیمت‌ها وارد یک فاز کاهشی شد.

    - نزدیک بودن شب‌های احیا و انتظار افت محسوس تقاضا در این بازه زمانی.

    - انتظار تزریق بودجه‌های عمرانی در روزهای پیش رو.

    - عقب‌نشینی محدود بهای ورق فولادی با بالاگرفتن ابهامات و تناقضات در این بازار در هفته گذشته.

    - دوگانگی بهای شمش تا جایی که برخی از تولیدکنندگان با کاهش قیمت و برخی دیگر با ثبات نرخ وضعیتی نامتوازن را پدید آورده‌اند.

    - ثبات نسبی بهای تیرآهن در روزهای اخیر پس از یک پله رشد نرخ.

    - دورنمای مبهم قیمت‌ها در بازارهای جهانی که به‌صورت دوره‌ای شاهد رشد نرخ و سپس کاهش قیمت فولاد و سنگ آهن هستیم.

    - دورنمای مبهم بازار که جذابیت خرید را به ترس از خرید تبدیل کرده است.

    - خودنمایی بهای شمش در پایه 1300 تومانی در شرایطی که بازار پتانسیل کاهش قیمت این کالا را نشان می‌دهد.

    - پایین بودن موجودی انبارها در کنار افت حجم تولید در واحدهای نوردی که در کل به افت عرضه در بازار منجر شده است.

    - امیدواری نسبت به دورنمای بازار پس از شب‌های احیا یا پایان ماه مبارک رمضان.

    - کاهش انتظاری نرخ سود بانکی که می‌تواند به مهاجرت نقدینگی از این بازار منجر شود.

    برچسب ها