عصر خودرو

تلاش‌ها برای حفظ شاخص کل همچنان ادامه دارد

تنفس مصنوعی نافرجام در بورس

عصر بازار- نماگر بورس تهران در ادامه روند نزولی خود، روز گذشته نیز با افت ۴۱۳ واحدی همراه شد تا شاخص کل برای چهارمین بار در ماه جاری کانال شکنی کرده و تا رقم ۷۲ هزار و ۶۱۵ واحدی عقب‌نشینی کند.

تنفس مصنوعی نافرجام در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، نکته مهم در معاملات روزهای اخیر بورس تهران افت محسوس حجم و ارزش معاملات است. بر این اساس، در جریان معاملات روز دوشنبه حدود 600میلیون سهم به ارزش تقریبی 131 میلیارد تومان در 47 هزار و 844 دفعه معاملاتی داد‌و‌ستد شد. بر این اساس حجم و ارزش معاملات دیروز در مقایسه با روز یکشنبه به ترتیب با افت 3/ 2 و رشد 4درصدی مواجه شده است. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات دیروز نسبت به میانگین یک ماه اخیر افت 28درصدی را ثبت کرده است. با این افت نگران‌کننده حجم و ارزش معاملات به نظر می‌رسد بازار سهام به شدت از فقر نقدینگی رنج برده و رغبت چندانی برای خریداران وجود ندارد.

    در عین حال، بزرگ‌ترین مشخصه بازار سهام در روزهای اخیر، افزایش معاملات بلوکی به منظور حفظ سطح شاخص بود. موضوعی که در روزهای اخیر به دفعات دیده شده است. کارشناسان بر این اعتقادند تکرار زیاد معالات بلوکی با وجود کاهش التهابات بازار، منعکس‌کننده اعداد غیرواقعی در شاخص است و زمان لازم برای اصلاح قیمتی را افزایش می‌دهد. روز گذشته ادامه روند نزولی در بورس تهران در حالی رخ داد که رئیس کل بانک مرکزی از کاهش سود سپرده‌های بانکی تا رقم 15 درصدی آن هم از ابتدای تیر ماه سال 1395 خبر داده است. موضوعی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورت تحقق می‌تواند نقدینگی بیشتری را راهی بازار سهام کند، اما در هر حال این خبر نیز دیروز نتوانست از روند نزول شاخص جلوگیری کند.در معاملات روز دوشنبه نمادهای شیمیایی، فولادی، معدنی و پالایشی با افت قیمتی مواجه شده و بیشترین تاثیر را بر سقوط شاخص بورس داشتند.نمادهای مرتبط با صنعت ساختمان نیز همچنان به افت‌های قیمتی خود که از سال 92 شروع کرده‌اند، ادامه می‌دهند که نشان از سایه سنگین رکود اقتصادی بر بورس تهران دارد؛ چرا‌که شرکت‌های گروه کاشی و سیمانی از رکود بازار ساخت‌و‌ساز بیشترین تاثیر را گرفتند.

     

    سرعت ریزش شاخص بالاتر از انتظارات

    علیرضا مستقل، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا در تحلیل بازار روز گذشته گفت: از نکات قابل توجه این روزهای بازار معاملات منفی در گروه خودرو است به‌طوری که بسیاری از نمادهای این گروه در حال تجربه صف‌های سنگین فروش هستند.وی افزود: بیشترین کاهش قیمت در روزهای اخیر در سهم‌هایی اتفاق افتاد که یا پیش از این رشدهای بالا و غیرمنطقی را تجربه کرده بودند یا رشدهایی زودتر از موعد داشتند که برای نمونه می‌توان به نمادهای گروه معدنی و فلزی اشاره کرد و از آنجا که این رشدهای قیمتی از پشتوانه بنیادی برخوردار نبودند، طبیعتا در حال حاضر یک اصلاح قیمتی جدی امری طبیعی است. این کارشناس بازار سهام ادامه داد: از دیگر گروه‌های منفی روز گذشته پالایشی‌ها بودند. نمادهای حاضر در این گروه با توجه به زیان‌دهی بالا در سال گذشته، امسال شرایط بهتری را تجربه می‌کنند، اما با این وجود هنوز معاملاتی منفی را تجربه می‌کنند.

    وی تصریح کرد: در گروه سنگ‌آهنی نیز شاهد برگشت قیمت‌ها به گذشته هستیم. از آنجا که وضعیت این گروه وابستگی زیادی به قیمت‌های جهانی دارد، در اوایل سال جاری و با رشد قیمتی مناسب در بازارهای جهانی، نمادهای حاضر در گروه سنگ‌آهن نیز رشدی پرشتاب را تجربه کردند. رشدی که به دلیل ادامه پیدا نکردن افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی تداوم پیدا نکرد و هم اکنون در حال اصلاح است، اما در مجموع به نظر می‌رسد از این به بعد نمادهای این گروه شاهد اصلاح قیمت بیش از این نخواهند بود.مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا اصلاح قیمت‌ها را در گروه خودرو، اصلاحی دنباله‌دار عنوان کرد و گفت: زیان انباشته بالای شرکت‌های خودرویی (برخی از این شرکت‌ها در تلاشند تا زیان خود را با سودهای کاغذی پنهان کنند) به همراه مشکلات زیاد فروش خودرو، اصلاح قیمتی در این گروه را تشدید خواهد کرد.

    وی نگاهی نیز به معاملات پالایشی‌ها انداخت و گفت: گروه پالایشی نیز از جمله گروه‌های منفی چند روز اخیر بودند که با وجود رشد قیمت نفت نتوانستند روزهای خوبی را تجربه کنند. یکی از دلایل عمده این موضوع این است که بیشترین توجه بازار در بازه میان‌مدت و بلندمدت سودده بودن یک صنعت است و طبیعتا زمانی که صنعتی سودده نباشد، فشار فروش سنگینی را تجربه خواهد کرد. به نظر می‌رسد پس از رشدهای هیجانی گذشته، افت شاخص در روزهای اخیر امری منطقی است، اما این ریزش با سرعتی بیشتر از انتظارات اتفاق افتاد.

    اعداد غیرواقعی شاخص با تکرار معاملات بلوکی

    این کارشناس بازار سهام معاملات بلوکی بالا را از مشخصات بارز این روزهای بورس دانست و گفت: روز دوشنبه نیز شاهد تداوم افزایش معاملات بلوکی به منظور حفظ سطح شاخص بودیم. موضوعی که در برخی‌ گروه‌ها همچون گروه خودرو بسیار جلب توجه می‌کرد. درست است که مسوولان بورسی با این اقدامات درصدد کاهش جو التهابی بازار هستند، اما واقعیت این است که معاملات بلوکی روزهای منفی کار درستی نیست و موجبات ناراحتی فعالان بازار را فراهم آورده است.شاخص باید نشان‌دهنده اعداد واقعی باشد در حالی که معاملات بلوکی سبب دستکاری این رقم شده و اصلاحات را نیز زمان‌بر می‌کند. این تاخیر زمانی شادابی و طراوت معاملات را تا حدودی گرفته و سیگنال‌های اشتباه به فعالان بازار می‌دهد.

     

    در بازار دوشنبه چه گذشت؟

    شاخص کل بورس تهران دیروز با افت 413 واحدی (معادل 57/ 0) درصد مواجه شد و در رقم 72 هزار و 615 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 44/ 0 درصدی عدد 13 هزار و 354 واحد را تجربه کرد. در معاملات دیروز بازار سهام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 93 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 42 واحد و پالایش نفت بندرعباس به میزان 28 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات مثبت در نماد‌ معاملاتی مخابرات ایران به میزان 38 واحد از ریزش بیشتر شاخص کل بورس تهران ممانعت کرد. بیشترین ارزش معاملات در بازار دیروز در اختیار «فاذر» و «خودرو» قرار داشت. همچنین «خساپا» بیشترین حجم معاملات بازار روز گذشته را تجربه کرد. پس از «خساپا» نیز «خزامیا» رتبه دوم جدول بیشترین حجم معاملات بازار دیروز را ثبت کرد. نگاهی به آمار معاملات این روز نشان می‌دهد نمادهای شرکت‌های تولید مواد اولیه داروپخش، تولید محور خودرو، فروسیلیس ایران و شیشه و گاز در بازار منفی دیروز با بیشترین افزایش قیمت همراه شده و در مقابل نمادهای آهنگری تراکتورسازی ایران، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، کارخانجات قند قزوین و کربن ایران بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند.

    برچسب ها