عصر خودرو

هدفگذاری قطر برای تصاحب بازارهای گاز شبه قاره هند و غرب آسیا

عصر بازار- قطر با تغییر مسیر صادرات ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) از اروپا به غرب آسیا و شبه قاره هند درصدد تصاحب بازارهای بالقوه این منطقه هاست.

هدفگذاری قطر برای تصاحب بازارهای گاز شبه قاره هند و غرب آسیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  قطر پس از ایران بزرگ ترین دارنده گاز در منطقه به شمار می رود.
    این کشور به پشتوانه منابع مالی و فنی شرکت های بین المللی همه برنامه های توسعه را در میدان گازی پارس جنوبی که در قطر گنبد شمالی نامیده می شود، تکمیل کرده و به بهره برداری رسانده است.
    اینک قطر قصد دارد با توسعه صادرات ال.ان.جی به شبه قاره هند (هند و پاکستان)، این بازارها را دراختیار بگیرد.
    این کشور همزمان با امضای قراردادهایی با اسلام آباد و دهلی و ارایه تخفیف های جذاب و دامپینگ (عرضه زیر قیمت واقعی) می کوشد پیش از ورود ایران، بازار های این منطقه را تصاحب کند.
    ایران در پی امضای قرارداد صادرات گاز به پاکستان خط لوله انتقال را تا نزدیک مرز این کشور ساخته و منتظر اقدام طرف مقابل است.
    تهران همچنین مذاکراتی را نیز با دهلی نو برای صادرات گاز به این کشور انجام داده است.
    در چنین شرایطی وزارت نفت گزارش کرد: صادرات ال.ان.جی قطر به اروپا در پنج ماه نخست امسال ١٦ درصد کاهش یافت در حالی که در همین بازه زمانی صادرات گاز این کشور به آسیا ٧١ درصد رشد کرد.
    صادرات ال.ان.جی قطر به اروپا که پارسال به هشت میلیارد و 120 میلیون مترمکعب رسیده بود، در پنج ماه نخست امسال به هفت میلیارد و یکصد میلیون مترمکعب کاهش یافت.
    کاهش صدور ال.ان.جی به بلژیک، ترکیه، فرانسه و ایتالیا عامل اصلی افت صادرات قطر به اروپاست.
    کاهش صادرات قطر به اروپا با افزایش صدور به بازارهای خاورمیانه و جنوب آسیا همراه بوده است؛ به گونه ای که در همین زمان نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات قطر به مصر، پاکستان، کویت و هند با ٧١ درصد افزایش از ٦ میلیارد به 10 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب رسید.
    اعمال تغییر در قراردادهای بلندمدت صادرات گاز قطر به پاکستان و هند عامل اصلی افزایش صادرات قطر است.
    همچنین افزایش تقاضای داخلی مصر و کاهش تولید داخلی گاز این کشور و افزایش تقاضای کویت با اثرگیری از قیمت های پایین محموله‌های ال.ان.جی عامل دیگر افزایش صادرات قطر به این کشورهاست.

    برچسب ها