عصر خودرو

ورود نفت ایران، بازار نفت روسیه را در اروپا کساد کرد

عصر بازار- بازگشت نفت ایران به بازار جهانی نفت روسیه را ناگزیر ساخته تا بیشترین تخفیف ۲ سال گذشته را برای به فروش رفتن نفت خود به مشتریان اروپایی بدهد.

ورود نفت ایران، بازار نفت روسیه را در اروپا کساد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بازگشت نفت ایران به بازار جهانی نفت در حال آسیب زدن به اصلی ترین نوع نفت تولیدی روسیه است و این کشور را ناگزیر ساخته تا بیشترین تخفیف 2 سال گذشته را برای به فروش رفتن نفت خود به مشتریان بدهد.

    به گفته تجار، تخفیف قیمت نفت اورالز روسیه در منطقه مدیترانه نسبت به نفت برنت به 2.40 دلار در هر بشکه رسیده است. این پایین ترین قیمت نفت اورالز از ژوئن 2014 تاکنون است. شرکت ویتول روز جمعه بار دیگر با تخفیف های کمتر نفت اورالز را عرضه کرد، اما نتوانست برای نفت خام روسیه مشتری پیدا کند.

    نفت اورالز که مشابه نفت بلند ایران است، در هنگام تحریم صادرات نفت ایران به اروپا بیشترین نفع را از این موضوع برده بود. اما به گفته 4 تاجر نزدیک به بازار، از زمان لغو این تحریم ها در ماه ژانویه، نفت اورالز روسیه آسیب دیده است.

    آبهیشک دشپانده، تحلیلگر موسسه ناتیکسیس اس ای در این باره گفت: «صادرات ایران قابل توجه بوده» و به پالایشگاه های اروپایی حق انتخاب بیشتری داده است.

    به گفته تجار، مشکلات تخلیه محموله ها در بندر تریسته ایتالیا، یکی از قطب های اصلی پالایشگاهی در شرق و مرکز اروپا نیز در کاهش قیمت نفت روسیه موثر بوده است. تخلیه نفت در یکی از اسکله های این بندر کند شده و تنها 4 کشتی هر کدام با ظریفت یک میلیون بشکه  از ابتدای ماه آوریل در این بندر تخلیه شده است، در حالی که این رقم در سه ماهه نخست امسال به طور متوسط 4 کشتی در ماه بوده است.

    در عین حال، مجموعه اعتصابات صورت گرفته در پالایشگاه های فرانسه در ماه گذشته میلادی نیز میزان خرید نفت در اروپا را کاهش داده است.

    توربجورن کجوس، تحلیلگر موسسه دی ان بی مارکتس گفت: «زمانی که صادرات نفت ایران افزایش یافته و در عین حال اعتصاباتی در پالایشگاه های اروپایی صورت گرفته، این تغییر در قیمت نفت اورالز طبیعی به نظر می رسد.»

    برچسب ها