عصر خودرو

پوتین اعلام کرد:

روسیه ۱۱ میلیارد دلار از سهام «روس‌نفت» را به هند و چین می‌فروشد

عصر بازار- ولادیمیر پوتین در نظر دارد تا بخشی از شرکت‌ دولتی نفت این کشور را به چین و هند به فروش برساند این در حالی است که رئیس جمهور روسیه در تلاش برای کم کردن هزینه‌ها قبل از انتخاب مجدد احتمالی خود در انتخابات دو سال آینده است.

روسیه ۱۱ میلیارد دلار از سهام «روس‌نفت» را به هند و چین می‌فروشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، روسیه به دنبال یافتن خریدارانی برای 19.5 درصد از سهام شرکت نفت «روس‌نفت» است و ترجیح می‌دهد که این خرید به صورت سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور سردمدار رشد در تقاضای انرژی جهان انجام بگیرد. مقامات مسکو انتظار دارند که از این فروش 700 میلیارد روبل ( 11 میلیارد دلار) عاید روسیه شود که یک رکورد در خصوصی‌سازی این کشور محسوب می‌شود.

    آوردن دو اقتصاد بزرگ آسیا به روس‌نفت، که نفت بیشتری نسبت به اگزون‌موبیل تولید می‌کند، می‌تواند کسری بودجه پوتین را پوشش دهد و در حالی که تنش در اوکراین و سوریه موجب ایجاد مشکلاتی در روابط این کشور با آمریکا شده است، کمک بزرگی برای تقویت قدرت سیاسی روسیه باشد.

    ولادیمی تیخومیروف، اقتصاددان ارشد گروه مالی BCS اعلام کرد: « هدف هند و چین تقویت روابط خود با روسیه است، و این در حالی است که گزینه‌های روسیه برای جذب سرمایه‌گذار در روس‌نفت بسیار محدود است.»

    چین و هند هر دو تمایل خود را از خرید روس‌نفت اعلام کرده‌اند،‌ خریدی که انها را در زمره بزرگترین صادرکنندگان انرژی دنیا قرار خواهد داد. هارمندرا رادهان، وزیر نفت هند در این خصوص اعلام کرد: « ما رقیب هم نیستیم. شرکت نفت هند و شرکت ملی نفت چین تاکنون پروژه‌های مشترکی زیادی با هم داشته‌اند و این یک سرمایه‌گذاری مشترک عالی خواهد بود.»

    سهام شرکت روس‌نفت در بورس لندن با رشد سه درصدی در معاملات امروز مواجه شد تا ارزش بازار این شرکت به 54.4 میلیارد دلار برسد. سهام این شرکت در سال جاری رشدی 47 درصدی داشته است.

    پس از جرایم و تحریم‌های غرب بر سر مسئله اوکراین، و محدودیت دسترسی روسیه به تقاضای اروپا،‌استراتژی انرژی این کشور در آسیا  تغییر کرده است. تمرکز روسیه در حال حاضر تقویت عرضه نفت و گاز به چین بوده است.

    در یک دهه گذشته، چین برای روس‌نفت و دیگر شرکت‌های انرژی روسیه بیش از 100 میلیارد دلار وام مهیا کرده و بازپرداخت آنرا از طریق عرضه نفتی درخواست کرده است.

    آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که اقتصاد روبه‌رشد هند در سال جاری به طور متوسط 4.2 میلیون بشکه در روز نفت مصرف خواهد کرد که نسبت به مصرف 4.1 میلیون بشکه‌ای ژاپن فراتر بوده است. همچنین تا سال 2040 مصرف روزانه نفت هند به 6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 1.2 میلیون بشکه در روز بیشتر از چین خواهد بود.

    برچسب ها