عصر خودرو

"به بهانه ازسرگیری معاملات سیمان در بورس کالا"

کشف قیمت درست در گرو عرضه کل سیمان تولیدی در بورس

عصر بازار- پس از گذشت چند سال که سیمان از بورس کالا خارج شد ظاهرا تصمیماتی گرفته شده که این محصول بار دیگر از مجرای این نهاد مبادله شود که همین امر شفاف سازی در قیمت‌گذاری این محصول را به دنبال خواهد داشت.

کشف قیمت درست در گرو عرضه کل سیمان تولیدی در بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در سال 1389 تصمیماتی مبنی بر پذیرفته شدن عرضه سیمان در بورس کالا گرفته شد و این موضوع می توانست به روند شفاف سازی در قیمت گذاری این کالا کمک کند و سیمان را به سمت تک نرخی شدن پیش ببرد.

    در ماه های ابتدایی سال 1389 هیئت پذیرش بورس کالا با انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان به تفاهم رسیدند که سیمان از مجرای بورس کالا روانه بازار شود.

    یکی از نگرانی ها، در آن زمان این بود که با عرضه سیمان در بورس کالا نوسان‌های قیمتی و مبادلات آن باعث شود که شرکت‌های تولید کننده، زیان ده شوند. البته مسوولان مربوطه بورسی در آن زمان معتقد بودند به علت اینکه در سال 1384 تعدادی از شرکت های‌ سیمانی (تقریبا 40 شرکت) وارد بورس شدند نگرانی هایی از این بابت وجود ندارد و روند عرضه سیمان در بورس کالا به خوبی پیش خواهد رفت.

    از طرفی هم در صورت عرضه سیمان در بورس کالا قیمت آن باید به سمت تک نرخی شدن پیش می رفت و دولتی‌ها دیگر نباید نقشی در قیمت گذاری برای این محصول استراتژیک می داشتند.

    اما با ادامه قیمت گذاری های دولتی، در سال 1391 شاهد توقف عرضه سیمان در بورس کالا بودیم این موضوع دلیلی شد تا روند عرصه صادرات و فروش سیمان در بازار ها از مجرای بورس کالا با مشکلاتی مواجه شود که از جمله آن عدم شفافیت در نرخ این محصول و چند قیمتی شدن آن بود.

    از آن زمان به بعد تلاش‌هایی در زمینه بازگرداندن سیمان به بورس کالا دیده می‌شد و ذی نفعان این تصمیم بارها با یکدیگر جلساتی گذاشتند تا بتوانند دوباره سیمان را روانه بورس کالا کنند، اما ظاهرا وجود اختلاف نظرهایی در این زمینه منجر به گرفتن تصمیمی واحد نمی شد.

    اما در حال حاضر با توجه به رایزنی ها و تصمیماتی که اتخاذ شده، در این روزها تالار بورس کالا بعد از 4 سال دوباره شاهد عرضه سیمان بوده است. این موضوع می تواند شرایط قیمت گذاری سیمان را شفاف کند و باعث شود روند خرید و فروش هم برای خریداران و هم برای فروشندگان تسهیل شوند.

    البته از طرفی در شرایط کنونی مقدار عرضه سیمان در بازار بیشتر از مقدار تقاضایش است و با این شرایط مازاد سیمان در بازار وجود دارد که این موضوع می تواند شرایط کشف قیمت مناسب را برای این کالا سخت تر کند.

    در همین زمینه حامد سلطانی نژاد - مدیر عامل بورس کالای ایران- در مورد احتمال عرضه کل سیمان تولیدی، در بورس کالا در شرایط مازاد تولید و امکان کشف قیمت نادرست در چنین شرایطی گفت: اگر کل شرکت‌های تولیدکننده سیمان عرضه خود را در بورس انجام دهند خریدارها هم به سمت بورس متمایل خواهند شد در نتیجه اگر مسئولان امر برای این موضوع برنامه ریزی کنند خود شرکت‌ها این آمادگی را دارند که کل تولید خود را در بورس عرضه کنند، چرا که انجمن تولیدکنندگان سیمان بارها موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

    وی با اشاره به پتانسیل های موجود در ایران برای تولید ارزان قیمت سیمان اظهار کرد: در حال حاضر خیلی از تولیدکننده‌ها مجبور هستند محصول خود را با قیمت‌های خیلی پایین در بازارهای مصرف به فروش برسانند و این موضوع یک رقابت منفی برای تولید کننده‌ها به وجود آورده اما با عرضه کل سیمان تولیدی در بورس کالا رقابت منفی از بین می رود و به جای اینکه خارجی‌ها از مزیت های سیمان ارزان بهره مند شوند، مردم و تولید کننده‌های خودمان از این موضوع سود خواهند برد.

    در همین زمینه یکی از کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به عرضه دوباره سیمان در بورس کالا ضمن موافقت با این اقدام متذکر شد: از آنجایی که در بازار، با مازاد عرضه سیمان مواجه هستیم عرضه آن در بورس کالا به کشف قیمت خوبی نمی‌انجامد.

    قدرتی اظهار کرد: راهی که بورس کالا در پیش گرفته درخشان و پسندیده است. ما باید قبول داشته باشیم که بازار ما در حال سوق پیدا کردن به بازاری مدرن است و یکی از ابزارهای مدرن شدن بازار، شفافیت است.

    وی ادامه داد: این‌که کالاهای مختلف در بورس کالا عرضه شوند باعث می‌شود خریداران و فروشنده‌ها در شرایط آزاد به رقابت بپردازند و قیمت‌ها شفاف شود که این موضوع عالی است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط داد‌وستد سیمان در بازار، اضافه کرد: هر چند که عرضه محصولات مختلف در بورس کالا در دراز‌مدت به شرایط اقتصادی کشور کمک می‌کند، اما از طرفی هم باید توجه کرد که در حال حاضر نه تنها در محصول سیمان با رکود مواجه هستیم، بلکه مازاد عرضه نیز داریم در نتیجه عرضه این محصول در بورس کالا چندان به کشف قیمت خوبی منجر نمی‌شود.

    قدرتی با بیان اینکه باید محصولات بیشتری از مجرای بورس کالا مبادله شود با اشاره به جایگاه بورس کالا در ایران، گفت: جایگاه بورس کالا با توجه به پتانسیل‌های اقتصادی که در ایران وجود دارد پایین است و این جایگاه باید خیلی بیشتر از این ها رشد کند.

    وی با بیان این‌که پتانسیل‌های رشد برای بورس کالای ایران بسیار زیاد است، گفت: همه از جمله دولت باید کمک کنند که محصولات مختلف و بیشتری در بورس کالا عرضه شود.

    این کارشناس بازار سرمایه در مورد موضوع خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا که سال گذشته زمزمه‌اش وجود داشت، تصریح کرد: خوشبختانه مسئولان بورسی زحمت کشیدند و مانع خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا خارج شدند. اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد در واقع عقب‌گرد جدی برای بورس ما محسوب می‌شد.

    قدرتی تاکید کرد: ما باید بتوانیم مقدار عرضه محصولاتی که در بورس کالا مبادله می‌شود را افزایش دهیم و با این کار تعداد دلال‌ها و واسطه‌ها کم و کمتر می‌شود و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

     

    برچسب ها