عصر خودرو

یک کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با «عصربازار»؛

کمبود نقدینگی مانع تقسیم سود در مجامع است

عصر بازار- به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، شرکتهای پتروشیمی، معدنی و صندوق های بازنشستگی در مجامع امسال تقسیم سود مناسبی خواهند داشت.

کمبود نقدینگی مانع تقسیم سود در مجامع است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    سید یاسر شریعت، مدیر سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» در خصوص وضعیت مجامع شرکتها و نوع تقسیم سود در مجامع امسال گفت: در مجامع امسال شرکت ها از لحاظ شرایطی که برای تقسیم سود داشتند، به چند دسته تقسیم می شوند. دسته اول شرکت هایی هستند که وضعیت نقدینگی خوب و مناسب به همراه سهامداران قوی دارند( مانند صندوق های بازنشستگی). در این شرکتها تقسیم سود بالا انجام می شود.

    او افزود: دسته دوم مربوط به شرکت هایی است که از نظر نقدینگی مشکل دارند که نسبت به سال قبل تقسیم سود کمتری انجام می دهند. همچنین دسته دیگر، شرکت هایی هستند که مشکل نقدینگی دارند، اما سهامداران قوی و بزرگ دارند که نیاز به تقسیم سود دارند. با توجه به این که وضعیت کلی اقتصاد کشور، وضعیت رکودی است، اکثر شرکتهای بورسی در دسته سوم قرار دارند.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که در خصوص مجامع باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که حتی اگر شرکت های کوچک و متوسط به سمت تقسیم سودهای بالا حرکت کنند، احتمال این که پرداخت سود در بیشترین بازه زمانی مجاز طبق قانون تجارت انجام شود، زیاد است.

    به گفته شریعت در مجامع امسال شرکت های گروه پتروشیمی تقسیم سود مناسبی دارند. در برخی از شرکتهای معدنی نیز تقسیم سود مناسبی انجام شده است، اما احتمالا شرکت های فولادی به نسبت سال قبل از تقسیم سود مناسبی برخوردار نخواهند بود. بانک ها نیز به دلیل حجم بالای مطالبات مشکوک الوصول و ترکیب ترازنامه ای نامناسب، احتمالا از بانک مرکزی اجازه تقسیم سود بالا نخواهند داشت و مانند سال گذشته مجامع اکثر بانک ها با تقسیم حداقلی سود برگزار می شود. عمده شرکت های خودرویی نیز به دلیل زیان انباشته، تقسیم سود در مجمع نخواهند داشت.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک اظهار کرد: به دلیل رکود اقتصادی چند سال گذشته، شرکت ها با مشکل نقدینگی روبرو هستند و دوره وصول مطالبات افزایش قابل توجهی داشته است. بسیاری از شرکت ها از سال های گذشته، سود پرداخت نشده دارند. به همین دلیل سهامداران برای خرید سهامی که می خواهند با آن به مجمع بروند، باید دقت زیادی داشته باشند.

    برچسب ها