عصر خودرو

معاون اول رییس جمهور:

۸۰ درصد کالاهای وارداتی قابل تولید در داخل هستند

عصر بازار- معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد کالاهایی که از خارج از کشور وارد می شود قابل تولید در داخل کشور است گفت: این مهم در صورتی محقق خواهد شد که تامین مالی طرح های بزرگ در داخل انجام شود.

۸۰ درصد کالاهای وارداتی قابل تولید در داخل هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه پس از بازدید از طرح آزاد راه تهران ـ شمال گفت:  پیمانکاران و مهندسان ایرانی می توانند با حضور در کشورهای مختلف نقش برجسته ای در صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشند و بزرگترین دستاورد این طرح نمایش توان مهندسی کشور است زیرا این بخش نشان داد می تواند با کیفیتی مناسب و قابل قبول در سطح بین المللی کارهای مهمی انجام دهد.

    وی با اشاره به حضور هفت پیمانکار بزرگ داخلی در این طرح و کاسته شدن از سهم شرکت های خارجی اظهار داشت: خوشبختانه هیچ کمبودی در توان مدیریتی و مهندسی پیمانکاران داخلی وجود ندارد و آن چیزی که اجرای این چنین طرح ها را به تعویق می اندازد محدودیت ها و مسائل مالی است.

    وی با تاکید براینکه نظام بانکی و مالی کشور باید خود را برای تامین مالی طرح های بزرگ تجهیز کند ، گفت : وجود وقت در این بخش باعث شده است که برای اجرای طرح های زیربنایی نیازمند فاینانس و حضور شرکت های خارجی باشیم به طوری که نیاز مالی اتمام آزادراه تهران ـ شمال 8 هزار میلیارد تومان است و در بودجه کشور تنها 20 میلیارد تومان در سال جاری به آن اختصاص یافته است که به طنز شباهت دارد.

    معاون اول رییس جمهور افزود: توان بودجه ای کشور به اندازه ای نیست که بتوان مشکل طرح های بزرگ را برطرف کرد و نیاز به ابتکارات جدید مالی و بانکی است و لازم است صاحبنظران اقتصادی در این خصوص راهکار ارائه دهند.

    جهانگیری با بیان اینکه 70 تا 80 درصد کالاهایی که از خارج از کشور وارد می شود قابل تولید در داخل کشور است ، گفت: این مهم در صورتی محقق خواهد شد که تامین مالی طرح های بزرگ در داخل انجام شود.

    وی با اشاره به توانمندی بازار سرمایه و وجود نقدینگی در دست مردم گفت: سال گذشته وزارت نفت توانست در یک ساعت 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بازارسرمایه را بفروشد و ظرفیت هایی اینچنینی در بازار بورس و جامعه وجود دارد که باید بیاید و در کارهای تولیدی و زیربنایی کشور هزینه شود.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیشرفت فیزیکی خوب طرح آزاد راه تهران ـ شمال گفت: باید شرایط را فراهم کنیم تا مردم، دانشگاهیان و مسئولان بتوانند در دوران ساخت از این توان مهندسی و فنی داخلی بازدید کنند زیرا انجام چنین طرح هایی فقط جاده نیست و چندین تونل، پل و کارهای زیربنایی در حال انجام است.

    جهانگیری ادامه داد: باید شرایط را فراهم کنیم تا حتی خارجی های طرف قرارداد کشور نیز که به ایران می آیند از این طرح بازدید کنند زیرا چنین طرح هایی بیانگر توانمندی های ایران است و می تواند بستر را برای صدور خدمات فنی و مهندسی، اشتغالزایی و ارز آوری فراهم کند.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه این بازدید سومین حضورش در این طرح از ابتدای دولت یازدهم است ، گفت : بار اول که در این محل حاضر شدم گفتم که نباید طرح آزاد راه تهران ـ شمال به نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی مبدل شود مردم امیدوارند که چنین طرح هایی خیلی زود تکمیل شود و باید به عنوان طرحی اولویت دار در دستور کار قرار گیرد.

    جهانگیری با بیان اینکه ترافیک های چند ساعته برای سفر به شمال کشور باعث اتلاف زمان و انرژی شده و خاطره ای تلخ در یاد مردم بر جای گذاشته است ، گفت : خوشبختانه در دو سه سال اخیر اراده جدی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی شکل گرفته تا طرح آزاد راه تهران ـ شمال در مدت زمانی معقول به اتمام برسد.

    وی افزود: هرکس که مقداری به مسائل فنی و اجرایی طرح های بزرگ سروکار داشته باشد با حضور چند باره در این طرح متوجه تغییرات و انجام کار جدی می شود به همین دلیل پیشرفت فیزیکی طرح از ابتدای دولت یازدهم که 29 درصد بود به 59 درصد رسیده است.

    معاون اول رییس جمهور در خاتمه ضمن عرض خسته نباشی به پیمانکاران، مهندسان و کارگران حاضر در طرح اظهار امیدواری کرد قطعه 1 این آزاد راه که قرار است تا بهار سال آینده راه اندازی شود با پشتکار و تلاش بیشتر متولیان طرح تا پایان امسال خاتمه یابد و مردم بتوانند در عید نوروز از این مسیر استفاده کنند.

    برچسب ها