عصر خودرو

ژاپن مشتری ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران شد

عصر بازار- مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت با بیان اینکه ژاپن بیش از ٢۰۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده است، گفت: کاهش ظرفیت پالایشی به مهمترین چالش صادرات نفت به ژاپن تبدیل شده است.

ژاپن مشتری ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    سیدمحسن قمصری امروز درباره آخرین وضعیت صادرات نفت ایران به ژاپن با اشاره به اینکه قرارداد فروش نفت به این کشور حدود 120 هزار بشکه در روز است، گفت: با این وجود میزان خرید نفت این کشور از ایران در سه ماه اخیر افزایش پیدا کرده است.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این کشور آسیایی ماه گذشته بیش از 200 هزار بشکه از ایران نفت خریده است، تاکید کرد: ظرفیت پالایشی ژاپن در حال کاهش است، به طوری‌که این ظرفیت، از 5 میلیون بشکه در روز به ٣ میلیون و 600 هزار بشکه رسیده است و قرار است بیش از این نیز کاهش پیدا کند.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: با این شرایط، ایران می تواند میان 160 تا 200 هزار بشکه از این بازار سهم داشته باشد.

    در همین حال، سیدمحسن قمصری هفته گذشته در گفتگو با مهر درباره ادعای برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر سقوط آزاد صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی، گفته بود: حجم صادرات نفت خام ایران از ابتدای سال جاری میلادی در مقایسه با سال 2015 نه تنها کاهش نداشته که حتی افزایش هم پیدا کرده است.

    هم اکنون حدود 32 درصد بازار نفت ژاپن در اختیار عربستان سعودی بوده و سهم کشورهای امارات 22.4 درصد، کویت 9.1 درصد، قطر 8.3 درصد، روسیه هشت درصد و مکزیک 2.73 درصد بوده این در حالی است که هم اکنون ایران از سهمی حدود 5 درصدی در این بازار برخوردار است.

    یکی از برنامه‌های کلان ایران در اختیار گرفتن سهمی حدود 10 درصدی و معادل 350 هزار بشکه نفت خام در روز است که در صورت تحقق این برنامه، ایران به سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت خام ژاپنی‌ها تبدیل خواهد شد.

    مهمترین چالش‌ پیش روی به منظور افزایش صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی، کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور آسیایی است. ظرفیت پالایش نفت ژاپن از حدود پنج میلیون و 500 هزار بشکه در روز در چند سال اخیر به روزانه حدود سه میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته که محدود شدن ظرفیت پالایش نفت، رقابت در بین کشورها به منظور گرفتن سهم بیشتر در این بازار استراتژیک نفتی را دو چندان کرده است.

    در همین حال، شرکت نفت از هدف گذاری کسب سهمی 10 درصدی در بازار نفتی ژاپن در دوران پساتحریم خبر داده و تاکید می‌کند: پس از لغو تحریم‌ها حجم صادرات نفت خام ایران به ژاپن باید به 350 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    برچسب ها