عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد:

معافیت مالیات بر ارزش افزوده، ابزاری برای خروج از رکود

عصر بازار- معافیت مالیات بر ارزش افزوده شرکت ها می تواند به بهبود تقاضا، رشد پول و تزریق منابع به بازار سرمایه کمک کند.

معافیت مالیات بر ارزش افزوده، ابزاری برای خروج از رکود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی صادقین، کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن بیان مطلب فوق گفت: در شرایط فعلی، ایجاد افزایش انگیزه برای ورود پول به بازار سرمایه و خروج از رکود نسبی امری ضروری بود و این انگیزه از طریق معافیت های مالیاتی به خصوص مالیات بر ارزش افزوده حاصل شد.

    وی ادامه داد: از ابزاری مانند مالیات می توان برای تحرک و رونق و بهبود تقاضا یا انقباض و جلوگیری از حبابی شدن قیمت ها یا تورم استفاده کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: در شرایط فعلی برای خروج از رکود و بهبود تقاضای کل ابزارهای مختلفی لازم است تا حجم معاملات بیشتری شکل بگیرد و بنگاه ها انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشند و تعداد معاملات برای گردش بیشتر پول در اقتصاد رونق بگیرد. کاهش یا معافیت نرخ های مالیاتی به ویژه مالیات هایی که منشا و پایه مصرف دارند نه تولید، می تواند در بهبود اوضاع اقتصادی، رشد تقاضای کل و کاهش رکود موثر باشد لذا سیاست معافیت مالیات بر ارزش افزوده شرکت ها تا حدودی سیاستی برای بهبود معاملات و خروج از رکود نسبی حاکم در اقتصاد است.

    صادقین در خصوص تاثیر این سیاست در بازار سرمایه گفت: معافیت مالیات بر ارزش افزوده شرکت ها علاوه بر تاثیر در اقتصاد می تواند به بهبود تقاضا، رشد پول و تزریق منابع به بازار سرمایه نیز کمک کند زیرا باید در شرایط فعلی انگیزه کافی برای ورود پول به بازار و خروج از رکود نسبی و کاهش حجم معامله صورت ایجاد شود که این انگیزه می تواند از طریق معافیت های مالیاتی به خصوص مالیات بر ارزش افزوده باشد.

    به گفته این تحلیل گر بازار سرمایه، البته وضعیت رکودی امروز بازار و رکود انتظارات قیمتی در سطحی است که با عوامل این چنینی نمی توان گفت که به صورت کامل از رکود خارج می شویم ولی معمولا ابزارها به کاهش عمق رکود کمک می کنند و ابزار مالیاتی نیز ابزاری برای کاهش عمق رکود و تحریک طرف تقاضا است. در این میان معافیت مالیات بر ارزش افزوده یکی از عوامل مهم کاهش عمق رکود است، ولی قطعا کافی نیست.

    وی در پایان تصریح کرد: کاهش رکود بازار سرمایه به عوامل بسیاری وابسته است اما معافیت مالیاتی می تواند در کنار سایر عوامل اثرگذار باشد.

    برچسب ها