عصر خودرو

دبیر فدراسیون صادرات انرژی:

۳۰ میلیارد دلار طرح شرکت‌های ایرانی در عراق با عدم حمایت دولت سوخت شد

عصر بازار- دبیر فدراسیون صادرات انرژی با بیان اینکه عدم حمایت دولت باعث شد شرکت‌های ایرانی برنده مناقصه تا ۳۰ میلیارد دلار در عراق کنار گذاشته شوند، گفت: عراق یک میلیارد دلار بابت خرید برق به ایران بدهکار است.

۳۰ میلیارد دلار طرح شرکت‌های ایرانی در عراق با عدم حمایت دولت سوخت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،  حمیدرضا صالحی با اشاره به اینکه برق مجانی به عراق می‌دهیم و این کشور یک میلیارد دلار به ایران بابت خرید برق بدهکار است،‌گفت:‌با این همه حمایت از عراق می‌بینیم که شرکت‌های ایران علیرغم برنده شدن در مناقصات به دلیل عدم حمایت از سوی دولت به راحتی کنار گذاشته می‌شوند.

    وی افزود: در پنج سال گذشته شرکت‌های ایرانی پروژه‌هایی به ارزش مجموع بیش از 30 میلیارد دلار فقط در مناقصات کشور عراق برنده شدند که به دلیل نبود حمایت های سیاسی از دست رفت و از شرکت‌های ایرانی گرفته شد.

    صالحی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی برنده مناقصه جابه‌جایی ساکنان شهرک صدر عراق شده بودند تا از این شهرک استخراج نفت صورت گیرد، اظهار داشت: متأسفانه علیرغم برنده شدن 35 شرکت ایرانی در این پروژه عظیم حتی یک مقام دولتی به عراق سفر نکرد تا پشتوانه خوبی برای این شرکت‌ها باشد.

    به گفته وی، در تمام دنیا عرف این است که برای قراردادهای بالای یک میلیارد دلار رئیس جمهور آن کشور به کشور هدف سفر کند.

    صالحی ادامه داد:برخلاف این‌که دولت ایران حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از دولت عراق می‌کند، اما این دولت تمایل به انجام پروژه توسط ایران در عراق ندارد.

    دبیر کنفدراسیون صادرات انرژی افزود: اگر می‌خواهیم از رکود خارج شویم باید به سمت رونق و حمایت از صادرات برویم و تحریک تقاضا را از آن سوی مرزها انجام دهیم.

    وی راهکار خود را برای حل این مشکلات ایجاد یک معاونت در امور صادراتی در حوزه رییس جمهوری دانست و گفت: اگر قصد ارتقای صادرات انرژی در کشور را داریم باید در ابتدا مسئولیت‌ها ساماندهی شود،پس ایجاد معاونت در امور صادراتی می تواند کمک زیادی در این زمینه به کشور کند.

    دبیر فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان اینکه اتحادیه صادراتی در سال 1389 آغاز به کار کرد و در سال 1392 اولین فدراسیون صادرات انرژی با تغییر نام و اصلاح اساسنامه کار خود را شروع کرد،افزود: هدف ما این است که با تجمیع شرکت‌های مختلف بتوانیم در حوزه بالادست اقدام به انجام فعالیت‌‌های صادراتی کنیم و با حاکمیت نیز تعامل بهتری داشته باشیم.

    صالحی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که یک شرکت در زمینه ضمانت‌نامه‌ها و حمایت های مالی بانک‌ها و همچنین ایجاد برند دارد، نمی‌تواند به تنهایی فعالیت داشته باشد،همچنین برای جلوگیری از رقابت مخرب و همچنین تقویت دیپلماسی اقتصادی در صدد تشکیل فدراسیون هستیم تا در حوزه های تخصصی صادراتی فعالیت کنیم.

    وی با بیان اینکه ما پس از برجام علیرغم توسعه سیاسی در زمینه اقتصادی پیشرفت آنچنانی نکرده‌ایم، تصریح کرد: در اتاق بازرگانی با توجه به اینکه میزان صادرات محصولاتی مثل خشکبار، پوست و چرم و سالامبور بسیار بالاست اما میزان درآمد آنها به اندازه یک نیروگاه نیست لذا ما باید روی صادرات این بخش بیشتر متمرکز شویم.

    دبیر فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران ادامه داد: لازمه‌ی انجام این کار حل مشکلات داخلی است ضمن اینکه باید دیپلماسی اقتصادی از جانب دولت تقویت شود و به عنوان مطالبه ملی از سوی حاکمیت در سفرهای برون‌مرزی نیز به این امر توجه شود.

    برچسب ها