عصر خودرو

مخابرات و ارتباطات، صنعتی قابل اعتماد برای بورس

عصر بازار- در بررسی عملکرد این صنعت در بازار سرمایه به نظر می رسد در صورتی که سرمایه گذاری بخواهد صنعتی را برای سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب نماید، صنعت مخابرات و ارتباطات صنعتی با چشم انداز مناسب برای این امر است.

مخابرات و ارتباطات، صنعتی قابل اعتماد برای بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، فناوری ارتباطات و اطلاعات یکی از کلیدی ترین فناوری ها در کشورهای پیشرفته قلمداد می شود. از سویی، کشورهایی که از سیاست صنعتی هوشمندانه برای توسعه صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات برخوردار باشند، قادر خواهند بود تا از آن به عنوان یکی از بزرگترین و پرشتاب ترین صنایع جهان بهره های لازم را ببرند.

    علاوه بر این، بدیهی است که سهم هر کشور از منفعت های این صنعت، نسبت مستقیمی با ظرفیت سازی های بومیان کشور در این عرصه دارد. افزون بر این، هم اکنون تحول و پیشرفت شگفت انگیزی در حوزه ارتباطات در حال وقوع است و دسترسی مردم جهان به تلفن همراه با سرعت در حال افزایش می باشد. طبق گزارش بانک جهانی، بیش از 6 میلیارد نفر در سراسر جهان مشترک تلفن همراه هستند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ضریب نفوذ تلفن همراه اشباع شده و از 100 % عبور کرده است.

    این به معنای آن است که در این کشورها، تعداد سیم کارت ها از جمعیت کشورها فزونی گرفته است. صنعت مخابرات در حال ورود به حوزه های نوینی چون باند پهن، دیتا، خدمات ارزش افزوده، بانکداری تلفن همراه و غیره است. معرفی نسل سوم و نسل چهارم ارتباطات همراه، اپراتورها را بر آن داشته تا با ارائه این خدمات، علاوه بر حفظ سهم بازار، درآمدهای خود را افزایش دهند و مشترکین را قادر می سازد تا اینترنت پرسرعت همراه را تجربه کنند. روند تغییر فناوری ها در این صنعت بسیار سریع بوده و حتی می توان گفت پس از صنعت نرم افزار ،بالاترین سرعت تحول فناوری در این صنعت است.

    صنعت مخابرات از جمله صنایعی است که به نظر می رسد آینده روشنی در انتظار آن است. سهم صنعت مخابرات در تولید ناخالص داخلی سال 1393 بالغ بر 1.5 درصد بوده است. اما با توجه به هدف برنامه های پنجم و ششم توسعه مبنی بر رساندن سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی کشور به 3.5 درصد، پیش بینی می شود سرمایه گذاری زیادی در این بخش به عمل آید.

    علاوه بر این با توجه به رویکرد خصوصی شدن این صنعت، انتظار بر این است که بهره وری این بخش بیشتر شده و رشد مد نظر زودتر محقق گردد. نرخ نفوذ تلفن همراه در ایران نسبت به استاندارد های منطقه ای نسبتا پایین است. و از نظر پوشش در میان 15 کشور خاورمیانه و شمال افریقا رتبه سیزدهم را دارد. به همین دلیل موسسه مخابراتی BMI نرخ رشد بخش تلفن همراه را تا سال 2017 برای ایران سالیانه 5 درصد تخمین زده است.

    اما از چالش های اساسی این صنعت ظهور پدیده OTT یا نفوذ خدمات رایگان ارتباطی از مجرای تلفن همراه هوشمند مانند اپلیکشن های ارتباطی موجود می باشد. یک موسسه تحقیقاتی که در زمینه مخابرات فعالیت می کند پیش بینی کرده است که این پدیده تا انتهای سال 2016 می تواند حدود 54 میلیارد دلار از درآمد های اپراتور ها در سراسر جهان را کاهش دهد. که البته اپراتور ها با ایجاد بستر های جدید و تغییر رویکرد می توانند تا حد بسیار زیادی این موضوع را پوشش دهند.

    در بررسی عملکرد این صنعت در بازار سرمایه به نظر می رسد در صورتی که سرمایه گذاری بخواهد صنعتی را برای سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب نماید، صنعت مخابرات و ارتباطات صنعتی با چشم انداز مناسب برای این امر است. همانطور که از در نمودار شاخص این صنعت مشاهده می شود، این صنعت در دو سال گذشته همانند صنعت دارویی یکی از صنایع قابل اعتماد برای سرمایه گذاری بوده است.

    * سعید خدایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه

    برچسب ها