عصر خودرو

وزارت نفت گزارش داد:

تشریح دستاوردهای برجام در صنعت نفت

عصر بازار- اجرای برجام مقاصد صادرات نفت خام ایران را که در دوران تحریمها تنها به پنج کشور محدود شده بود، افزایش داد و غربیها را مشتری نفت ایران کرد.

تشریح دستاوردهای برجام در صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در گزارشی اهم دستاوردهای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در صنعت نفت را تشریح و اعلام کرد: مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور در فروردین ماه سال ١٣٩٥ نسبت به استقرار دولت یازدهم (٦ ماه نخست سال ١٣٩٢) بیش از ٢ برابر شده است.

    در بخشی از این گزارش به مقاصد فروش نفت ایران اشاره شده، آمده است: پیش از اجرای برجام محموله های نفت خام ایران تنها به پنج کشور صادر می شد، اما اجرای برجام سبب شد ایران فروش نفت به بازارهای اروپایی را که پیش تر در آنها حضور داشته است را ازسرگیرد؛ روسیه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، یونان و حتی شرکتهایی مانند توتال و شل مشتریان نفت ایران شدند.

    فراهم شدن امکان اجاره مخازن برای ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در خارج از کشور، رفع کامل موانع برای شرکت ملی نفتکش ایران و امکان تردد نفتکشهای این شرکت به همه نقاط برای انتقال نفت خام، آزاد شدن وجوه مسدود شده ایران در کشورهای خارجی، رفع مشکلات خرید کالاهای حساس تحریمی بویژه برای طرحهای توسعه میدانهای مشترک، علاقمندی شرکتهای معتبر خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعت نفت از دیگر دستاوردهای اجرای برجام در صنعت نفت است.

    در این گزارش همچنین عنوان شده است: پس از اجرای برجام مذاکرات متعددی با شرکتهای معتبر اروپایی، روسی، چینی، ژاپنی، کره ای و هندی برای پروژه های بزرگ نفت و گاز کشور انجام شده که برخی از این  مذاکرات منجر به امضای چند توافقنامه با شرکتهای معتبر بین المللی شده است.

    برچسب ها