عصر خودرو

نشریه آمریکایی فوربس:

ایران قیمت نفت خام خود را بالا برد

عصر بازار- نشریه آمریکایی فوربس (Forbes) نوشت، پس از عربستان سعودی، ایران نیز در هفته های اخیر، قیمت نفت خام خود را افزایش داده و نفت بیشتری به قیمت بالاتر فروخته است.

ایران قیمت نفت خام خود را بالا برد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نشریه یاد شده در تارنمای خود نوشت: ایران در هفته منتهی به 10 ژوئن (21 خرداد) نفت سبک خود را به قیمت 47 دلار و 58 سنت در هر بشکه فروخت که یک دلار و 93 سنت نسبت به هفته پیش از آن افزایش داشت.
    « افزایش قیمت نفت خام ایران در حالی صورت می گیرد که این کشور در حال افزایش تولید خود به منظور دستیابی به سهم بازار پیش از تحریم ها است و همزمان عربستان سعودی نیز قیمت نفت خود را بالا می برد.»
    به نوشته فوربس، همین چند ماه پیش بود که عربستان سعودی و ایران برای امضای قرارداد با خریداران آسیایی عجله داشتند و هر یک سعی می کردند برای جذب مشتری، نفت خود را ارزان تر از دیگری بفروشند، اقدامی که قیمت نفت را به کانال 20 دلار در هر بشکه کاهش داد.
    هفته نخست ماه ژوئن 2016 (12 تا 18 خرداد) عربستان سعودی برای دومین ماه متوالی، قیمت نفت خام سبک خود را برای مشتریان آسیایی بالا برد و آن را به بالاترین سطح از سپتامبر 2014 (شهریور 1393) رساند. این اقدام عربستان سعودی از مه 2015 (خرداد 1394) بی سابقه بود.
    ایران و عربستان سعودی در حالی قیمت نفت خام خود را بالا می برند که رویدادهای پیش بینی نشده مانند آتش سوزی در کانادا و اختلال در تولید نفت نیجریه از میزان مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی کاسته است. همچنین این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که اعضای اوپک از رسیدن به توافق بر سر فریز تولید نفت بازماندند.

    ** آیا این افزایش قیمت دوام دارد؟
    به نظر می رسد تاثیر رویدادهای پیش بینی نشده بر بازارهای نفت در حال کاهش است. به علاوه، تولید نفت شیل آمریکا نیز آهنگ رشد خود را از سر گرفته است، زیرا بر اساس اعلام شرکت بین المللی بیکرهیوز آمریکا، شمار دکل های حفاری این کشور در هفته گذشته میلادی برای دومین هفته متوالی افزایش یافته است.
    مهم تر از همه این که، به نظر نمی رسد ایران تمایلی به همراهی با عربستان سعودی در زمینه افزایش قیمت نفت خام در آینده داشته باشد.
    فوربس ادامه داد، سخنان «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران که گفته است، «آسیا یک بازار اولیه بود و ایران باید نگاهش بیشتر به اروپا و آفریقا باشد»، نشان می دهد که سیاست این کشور با سیاست عربستان سعودی هم جهت نیست.
    ایران هنوز به سهم قبلی خود از بازار دست نیافته است و علاوه بر این به درآمدهای نفتی برای ارتقای ظرفیت پالایشگاه های خود نیاز دارد. این یعنی، ایران به تولید نفت ادامه می دهد حتی اگر ناچار به کاهش قیمت باشد.
     شمار دکل های حفاری جهان که در سال 2015 معادل 2 هزار و 389دستگاه بود، به دلیل کاهش قیمت نفت در سه ماهه نخست سال 2016 به یک هزار و 796 واحد کاهش یافته بود.
    قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در پایان معاملات جمعه گذشته بازار نایمکس نیویورک با 3.8 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به 47 دلار و 98 سنت در هر بشکه رسید.
    هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات جمعه گذشته بازار لندن به قیمت 49 دلار و 17 سنت در هر بشکه معامله شد که 4.2 درصد نسبت به روز پیش از آن افزایش داشت.
    میانگین قیمت هر بشکه نفت خام اوپک، متشکل از نفت خام 13 کشور، پنج شنبه گذشته 44 دلار و سه سنت بود.

    برچسب ها