عصر خودرو

کارشناسان ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با «عصربازار»؛

مصوبه سازمان امور مالیاتی کشور تاثیری بر وضعیت سهامداران ندارد

عصر بازار- شرکت ها و نهادهای مالی چند سالی است که در جهت رشد و توسعه فعالیت های خود درخواست حذف و یا کاهش هزینه های مالیاتی را مطرح می کنند اما متاسفانه تاکنون به برخی از مشکلات ساختاری این قبیل از نهادها رسیدگی نشده است. از همین رو به تازگی سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغیه ای را در خصوص معافیت معاملات سهام از مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده است اما این مصوبه تاثیر چندانی در روند معاملات سهام ندارد چرا که پیش از این هم مالیات بر ارزش افزوده شامل خرید و فروش سهام نمی شد.

مصوبه سازمان امور مالیاتی کشور تاثیری بر وضعیت سهامداران ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در همین حال، با توجه به این که اخذ مالیات و مالیات بر ارزش افزوده در جهت تامین منابع مالی و پوشش هزینه های دولت در سراسر دنیا مرسوم است اما کاهش هزینه های مالیاتی در راستای افزایش تولید داخلی و صادرات آن که منتهی به پیشرفت و توسعه کشور شود نیز امری مهم محسوب می شود. افزون بر این، با توجه به منابع عظیم داخلی، دولت می تواند با تسهیل فرآیند دریافت مالیات و یا کاهش آن صنایع و شرکت ها را ترغیب به فعالیت بیشتر در جهت شکوفایی آنها کند. از سویی کارشناسان بازار سرمایه افزایش مالیات در جهت جبران کمبود بودجه کشور را اتفاقی مناسب ارزیابی نمی کنند. از همین رو «عصربازار» در گفتوگو با روح الله حسینی مقدم مدیریت امور ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران، هاشم باروتی قائم مقام مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان و رضا زنگنه مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ به تحلیل و بررسی تاثیر مصوبه جدید سازمان امور مالیاتی کشور در روند حرکتی سهامداران، شرکتها و نهادهای مالی پرداخته است که در ادامه می خوانید.

    تسهیل روند و تعامل بیشتر

    روح الله حسینی مقدم مدیریت امور ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص مصوبه جدید سازمان امور مالیاتی گفت: بخشی از خدمات نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه ارزان تر خواهد شد چرا که در گذشته، خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شد.

    وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این قانون، بهای تمام شده خدمات برای شرکت ها کاهش پیدا می کند. از سویی، کاهش هزینه می تواند تقاضا را برای خدماتی که چنین نهادهایی ارائه می کنند، افزایش دهد.

    روح الله حسینی مقدم عنوان کرد: نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه نهادهایی نوپا هستند. افزون بر این، ممیزان مالیاتی نیز با برخی از فعالیت ها، گردش ها، عملیات و کسب و کار چنین نهادهایی آشنایی ندارند.

    مدیریت امور ناشران شرکت بورس تهران بیان کرد: در برخی موارد تشخیص سازمان امور مالیاتی در باب مالیات با شرکت ها متفاوت بوده است.

    این مقام مسئول تصریح کرد: مصوبه جدید بخشی از تفاسیر مختلف را از بین می برد و زمان شرکت ها و نهادهای مالی در سازمان امور مالیاتی گرفته نخواهد شد.

    وی ابراز داشت: ممیزان مالیاتی معتقد بودند که نهاد مالی باید در آیتمی مشخص مالیات پرداخت کند اما شرکت یا نهاد مالی با توجه به تفاسیر خاص خود موافق با چنین اتفاقی نبود.

    روح الله حسینی مقدم گفت: دلیل عوامل مذکور عدم شناخت ممیزان از نوع فعالیت ها و نوپا بودن نهادهای مالی در بازار سرمایه است.

    مدیریت امور ناشران شرکت بورس تهران در خصوص تاثیر این امر در روند حرکتی سهامداران نیز اظهار کرد: این قانون مشمول برنامه هایی است که شرکت ها با سازمان امور مالیاتی دارند و سهامداران تحت تاثیر این ابلاغیه قرار نخواهند گرفت.

    وی افزود: در گذشته هم معافیت مالیاتی در حوزه ارزش افزوده شامل کارگزاری ها می شد اما تفاسیر متفاوت بود. از سویی، مصوبه اخیر تفاسیر مختلف در این زمینه را از بین خواهد برد.

    افزایش درآمد دولت از طریق مالیات

    افزون بر این، هاشم باروتی قائم مقام مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان درباره تاثیر قانون تازه سازمان امور مالیاتی در بورس عنوان کرد: در حال حاضر موضوع این است که آیا اعتباری که کارگزار از بانک می گیرد و در اختیار مشتری قرار می دهد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود یا خیر که تاکنون در این زمینه چیزی اعلام نشده است.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: در صورتی که مالیات بر ارزش افزوده به نرخ بهره ای که کارگزار از مشتری دریافت می کند و در اختیار بانک قرار می دهد، تعلق بگیرد مطمئنا هزینه های معاملاتی سهامداران افزایش پیدا خواهد کرد.

    هاشم باروتی بیان کرد: اگر در چنین موضوعی سازمان امور مالیاتی مصوبه شفافی ارائه دهد به طور قطع شاهد روند متعادل تری خواهیم بود.

    قائم مقام مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان ابراز داشت: پیش از مصوبه اخیر سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات بر ارزش افزوده برای خرید و فروش سهام لحاظ نمی شد.

    وی خاطرنشان کرد: دولت به جای این که در شرایط رکودی مالیات ها را حذف یا کاهش دهد متاسفانه به دلیل کسری بودجه خود اقدام به افزایش مالیات و ایجاد راه های جدید جهت اخذ مالیات می کند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: فرآیند مذکور به وضعیت رکودی کشور دامن می زند. همچنین، در صورتی که هزینه ها کاهش پیدا کند امکان گردش مالی بیشتری به وجود خواهد آمد. افزون بر این، دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی در شرایط فعلی منطقی ارزیابی نمی شود.

    هاشم باروتی گفت: قانون جدید مالیاتی به دنبال افزایش درآمد دولت از طریق مالیات ها است.

    قائم مقام مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت دولت به دنبال درآمدهای مالیاتی، تغییر مسیر داد و طبق قانون مصوب مجلس طی سالیان گذشته باید مالیات بر ارزش افزوده به سقف 10 درصد می رسید.

    وی ابراز داشت: از سال 1378 این نرخ 3 درصد و پس از آن رقم های 4، 5 و 6 درصد را تجربه کرد و به یک باره این رقم به 9 درصد رسید. همچنین برای سال آینده نیز پیش بینی 10 درصدی می شود.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: در تمام دنیا عرف مالی بر این است که دولت یک محل درآمدی را علاوه بر مالیات عملیاتی از ارزش افزوده هم دریافت کند. از سویی، این اقدام در جهت تامین و پوشش مخارج مربوط به دولت صورت می گیرد.

    هاشم باروتی اذعان داشت: وضعیت رکود فعلی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بیشترین دوران رکودی برای ایران سپری شده است، عملا از سالهای 88 و 89 این شرایط بر اقتصاد حاکم شده و تداوم آن نیز برای واحدهای خدماتی، مالی و تولیدی ایجاد هزینه می کند که در نتیجه چنین اتفاقی شرکت ها از حاشیه سود خارج می شوند و به نوعی این امر موجب دامن زدن بیشتر به رکود می شود.

    مصوبه تاثیری در شرکت ها ندارد

    از سوی دیگر، رضا زنگنه مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در خصوص تاثیر ابلاغیه سازمان امور مالیاتی در بورس گفت: معاملات سهام از گذشته در شرکت های کارگزاری مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شد.

    وی خاطرنشان کرد: خدمات دیگر مانند دریافت حق الزحمه مشاوران عرضه برای ورود شرکتها به بورس و درآمد ارکان صندوق های سرمایه گذاری مانند مدیر، متولی ها و ضامن نقدشوندگی مشمول مالیات بر ارزش افزوده بودند که با توجه به مصوبه جدید معاف از مالیات شدند.

    این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: مصوبه جدید مالیاتی در روند شرکت ها تاثیری ندارد و حجم معاملات همانند گذشته خواهد بود.

    رضا زنگنه اذعان داشت: معاملات بورس از گذشته مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شدند و این اتفاق تاثیری در روند معاملاتی بازار سهام ندارد.

    مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ بیان کرد: معافیت مالیاتی، هزینه صندوق های سرمایه گذاری و پذیره نویسی ها را اندکی کاهش خواهد داد و تاثیر قابل توجهی در امر سرمایه گذاری ندارد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: از لحاظ فرآیند اداری به دلیل این که شرکت های کارگزاری و نهادهای مالی با مشکلاتی مواجه بودند، در پی مصوبه مالیاتی که خیلی هم شفاف ابلاغ شد، میزان درگیری نهادهای مالی از جمله شرکت های کارگزاری، تامین سرمایه ها و سایر شرکت ها با ممیزان مالیاتی کاهش پیدا می کند.

    رضا زنگنه گفت: مصوبه جدید در روند حرکتی سهامداران بورس تاثیر چندانی ندارد.

    مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ تصریح کرد: زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده ایجاد و در کشور اجرایی شد، خیلی از فعالیت های مالی همانند ارائه خدمات بانک ها و کارگزاری ها از چنین موضوعی معاف بودند.

    وی افزود: معافیت مالیات بر ارزش افزوده در شرکت های تامین سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری تاثیرگذار خواهد بود.

    برچسب ها