عصر خودرو

بازگشت دکل‌ها و سقوط دوباره نفت;

پس لرزه‌های نفت ۵۰ دلاری در بازار

عصر بازار- با گرانی نفت به بشکه‌ای بیش از ۵۰ دلار، روند بیکاری دکل‌های حفاری نفت جهان متوقف و حتی تعدادی از دکل‌های بیکار به سرکار بازگشتند که این تحولات زمینه‌ساز سقوط دوباره قیمت نفت شده است.

پس لرزه‌های نفت ۵۰ دلاری در بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در معاملات دو هفته اخیر بازار قیمت نفت خام برنت دریای شمال و وست تگزاس آمریکا برای نخستین بار از ابتدای سال جاری به بیش از 50 دلار افزایش یافت و بهای سایر شاخص‌های معتبر نفت خام جهان هم متاثر از این افزایش قیمت، در بازار بین 1.5 تا 2 دلار در هر بشکه گران شدند.

    گرانی قیمت نفت در طول دو هفته گذشته تاکنون ادامه یافته به طوری‌که با توقف سقوط آزاد قیمت‌ها و ایجاد یک ثبات نسبی در بازار نوسان های کاهشی قابل توجه‌ای را تجربه نکرده اما همین افزایش چند دلاری بهای طلای سیاه بار دیگر به بلای جان تولید و صادرکنندگان نفت در جهان تبدیل شده است.

    بر این اساس پیش بیکاری شدن گسترده دکل‌های حفاری نفت و گاز در نقاط مختلف جهان همزمان با کاهش قیمت جهانی نفت خام، در بررسی انجام شده منتهی به دهم ژوئن سال جاری میلادی بیکار شدن دکل‌های حفاری نه تنها متوقف شده که متاثر از ظهور نفت 50 دلاری در بازار تعدادی از دکل‌های بیکار نفتی به سرکار بازگشته اند.

    از این رو در ایالات متحده آمریکا تعداد دکل‌های فعال و شاغل حفاری تا دهم ژوئن 2016 میلادی با 6 دستگاه افزایش به 414 دستگاه دکل حفاری رسیده با این وجود کماکان تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 445 دستگاه کمتر است.

    در کانادا هم با بازگشت 24 دستگاه دکل حفاری به مدار تولید تعداد کل دکل‌های حفاری فعال در این دکشور آمریکای شمالی به 65 دستگاه رسید اما در مجموع تعداد دکل‌های حفاری در کانادا تا دهم ژوئن در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 2015 میلادی 65 دستگاه کمتر است.

    در سایر نقاط جهان هم در طول این مدت 9 دستگاه دکل حفاری بیکار در صنایع نفت و گاز مشغول به کار شده تا تعداد کل دکل‌های حفاری فعال در صنایع نفت و گاز جهان به 955 دستگاه افزایش یابد اما همچون آمریکا و کانادا در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 203 دستگاه دکل حفاری کماکان بیکار هستند.

    بازگشت دکل‌های حفاری بیکار شده به صنایع نفت و گاز جهان اولین پس لرزه افزایش قیمت نفت به شبکه ای 50 دلار بوده که می‌تواند ترمز روند افزایش و گرانی قیمت طلای سیاه در بازار را بکشد به روایتی دیگر بازگشت دکل‌ها می‌تواند آرامش موقتی و کوتاه مدت بازار نفت را زودتر از پیش بینی ها از بین ببرد و آثار روانی بازگشت دکل‌های حفاری بیکار زمینه کاهش دوباره قیمت جهانی نفت را فراهم کند.

    برچسب ها