عصر خودرو

دبیر فدراسیون صادرات انرژی:

یک میلیارد دلار پروژه انرژی را در ۲ سال اخیر از دست دادیم

عصر بازار- دبیر فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: شرکت های خصوصی ایران در طی ۲ سال گذشته یک میلیارد دلار پروژه در حوزه انرژی در مناقصات کشور عراق برنده شدند اما به دلیل اینکه از طرف دولت هیچ حمایت و پیگیری صورت نگرفت، کار را از ایران گرفتند.

یک میلیارد دلار پروژه انرژی را در ۲ سال اخیر از دست دادیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پیام صالحی در نشستی خبری اظهار داشت: فدراسیون انرژی از سال 89 با نام اتحادیه تشکل‌های صارداتی در حوزه انرژی مشغول به کار شد و در سال 92 به عنوان اولین فدراسیون صاردات انرژی ایران آغاز به کار مجدد کرد.

    وی افزود: این فدراسیون در اتاق بازرگانی ایران به ثبت رسیده و از 18 تشکل بزرگ تشکیل شده است و قریب به 130 شرکت بزرگ فعال در زمینه صادرات در این فدراسیون عضویت دارند.

    دبیر فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته تصریح کرد: شکل دهی به کنسرسیوم های صارداتی به منظور تقویت توان صادراتی کشور و ایجاد برندهای صادراتی در بخش انرژی از اهداف تشکیل این فدراسیون است و تلاش می کنیم با تجمیع صدای بخش خصوصی فعال در صاردات انرژی، بتوانیم با حاکمیت وارد تعامل و هماهنگی شویم.

    صالحی با بیان اینکه "تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور و جلوگیری از رقابت مخرب شرکت های داخلی در بازار صادراتی از دیگر اهداف تشکیل این فدراسیون است"، گفت: با وجود توسعه دیپلماسی سیاسی کشور و اجرای برجام، ما در حوزه صادرات دستاوردی نداشته ایم و نیاز داریم تا دیپلماسی اقتصادی کشور تقویت شود.

    وی ادامه داد: شرکت های خصوصی ایران در طی 2 سال گذشته یک میلیارد دلار پروژه در حوزه انرژی در مناقصات کشور عراق برنده شدند اما به دلیل اینکه از طرف دولت هیچ حمایت و پیگیری صورت نگرفت، رقبای ما در منطقه با فشار به عراق و لابی های سیاسی و اقتصادی، کاری کردند که مناقصات دوباره برگزار شود و کار از دست شرکت های ایرانی گرفته شود.

    دبیر فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته خاطرنشان کرد: اگر مسئولان کشور متوجه نیستند که در صورت گرفتن یک پروژه در خارج از کشور، چقدر اشتغال در کشور ایجاد می شودف ما باید دردمان را به چه کسی بگوییم؟

    صالحی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه "آیا شرکت های خصوصی مجوز ورود به صادرات گاز را از دولت گرفته اند؟" گفت: صحبتی اخیراً با معاونت بین الملل وزارت نفت داشتیم که ایشان گفت مشکلی در این زمینه وجود ندارد با این شرط که بخش خصوصی در این طرف مرز گاز را تحویل بگیرد و برای فروش آن و انتخاب مشتری خود اقدام به بازاریابی کند.

    وی افزود: دیداری نیز شب گذشته با وزیر نفت داشتیم که به ایشان گفتیم ما توان فاینانس 2 میلیارد دلاری برای پروژه های صادرات گاز را نیز داریم اما ایشان باور نکردند؛ نمی دانم چرا وزرای نفت و نیرو باور ندارند که بخش خصوصی می تواند تأمین مالی کند و فاینانس پروژه ای را بر عهده بگیرد؟ این مسئولان فکر می کنند چون وزارت‌خانه خودشان نمی تواند فاینانس کند، مسلما یک شرکت خصوصی نیز نخواهد توانست اینکار را انجام دهد.

    صالحی با بیان اینکه "زنگنه توان بخش خصوصی را برای صادرات گاز باور ندارد"، گفت: می توانیم از دریای سیاه گاز را به رومانی و بعد کشورهای مختلف اروپا برسانیم و بخش خصوصی این توان را دارد.

    وی ادامه داد: ایران ساکت و بی تفاوت نشسته است و در کنار ما پروژه های ده‌ها میلیاردی انتقال گاز مثل خط لوله تاپی در حال اجرا شدن است.

    برچسب ها