عصر خودرو

مدیرعامل صانیر:

درک صادراتی و خروج از روزمرگی یاری رسان دولت در توسعه صادرات است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت صادرات خدمات و تجهیزات آب و برق ایران (صانیر) گفت: درک دقیق صادراتی و خروج از روزمرگی می تواند یاری رسان دولت در توسعه صادرات کشور باشد و بی توجهی به این مسایل بر مقوله صادرات و حضور در بازارهای جهانی لطمه می زند.

درک صادراتی و خروج از روزمرگی یاری رسان دولت در توسعه صادرات است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «بهمن صالحی» امروز (یکشنبه) در جریان نخستین نشست مطبوعاتی فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، در پاسخ به ایرنا درباره سرمایه گذاری چینی ها در پاکستان و چگونگی حضور شرکت های ایرانی در بازار بزرگ این کشور افزود: بطور کلی کشورهای پاکستان، عراق، ترکمنستان و ارمنستان، بازارهای بزرگ هدف فدراسیون صادرات انرژی هستند.
    به گفته این مقام مسئول، چینی ها به صورت استراتژیک برای حضور در پاکستان برنامه ریزی کرده اند که از جمله آن توسعه جاده ابریشم با عبور از شرق و جنوب شرق ایران و کشور پاکستان است.
    وی گفت: چینی ها مجموعه ای از برنامه های توسعه انرژی خود را از این طریق برای حضور در دریای عمان دنبال می کنند؛ منطقه ای که برق و گاز در آن به وفور یافت می شود.
    صالحی ادامه داد: ایران پس از کشورهای روسیه و آمریکا، سومین دارنده فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی در جهان است که این امکان می تواند توان تولیدی بسیاری ایجاد کرده و به ارتقای صادراتی کشور کمک کنند.
    این عضو هیات مدیره فدراسیون انرژی ایران اضافه کرد: متاسفانه شاهدیم دولت های گذشته عادت بدی در کشورهای همسایه ایجاد کرده اند و آن، بلا اشکال بودن بدهی به ایران است.
    وی با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی، بر گنجاندن دیپلماسی اقتصادی در برنامه های دولت و توجه به اقدام و عمل تاکید کرد.
    صالحی گفت، قوانین و مقررات بی نقصی در کشور وجود دارد که از جمله آنها اساسنامه صندوق ضمانت صادرات است، اما نوعی بی استعدادی در انجام کار صادراتی دیده می شود.
    وی یادآور شد: این فدراسیون قابلیت صادرات سالیانه به ارزش 10 میلیارد دلار را دارد، اما بطور نمونه صندوق ضمانت صادرات کشور اصلا استعداد اجرایی برای اعتبارسنجی شرکت ها ندارد.
    مدیرعامل صانیر خواستار آن شد تا دولت در حوزه سیاسی، آدرس دهی صحیح داشته باشد و خارج از نشست های تشریفاتی، نشست هایی عملیاتی برای طرح ها و پروژه ها تدارک ببیند.

    ** نگاه دولتی مسئولان
    در این زمینه، همچنین «عوض محمد پارسا» رئیس هیات مدیره فدراسیون انرژی ایران به ایرنا گفت: در سفر ابتدای امسال رئیس جمهوری به پاکستان، شاهد قول مساعد ایشان به نخست وزیر این کشور برای تضمین انرژی بودیم و بر این اساس، انتظار می رفت چند سند از مجموع اسناد امضا شده بین دو کشور در زمینه انرژی باشد.
    وی اضافه کرد: از آنجایی که خط انتقال برق یک هزار مگاواتی به پاکستان، پیش تر توسط متخصصان و کارشناسان داخلی مطالعه شده بود، انتظار داشتیم در این سفر نهایی شود، اما نگاه بشدت دولتی مسئولان مانع از تحقق آن شد.
    پارسا یادآور شد: همه اینها در حالی بود که عربستان در تلاش بود تا بخشی از انرژی پاکستان را تامین کند، قطر قصد داشت با کپسول های گازطبیعی فشرده(سی ان جی ) به بخشی از بازار این کشور دست یابد، اما خط انتقال گاز ایران به پاکستان که تا ایرانشهر نیز رفته بود، هنوز به نتیجه نرسیده است.
    امضای 6 سند همکاری میان ایران و پاکستان از دستاوردهای مهم سفر روحانی به پاکستان بود.
    همزمان با سفر روحانی به پاکستان در راس یک هیات عالی اقتصادی و سیاسی ده ها نفر از تجار و بازرگانان ایرانی نیز برای بهره برداری از فرصت این سفر در فضای پسابرجام به پاکستان سفر کردند و نشست های پرباری با جامعه تجار و بازرگانان پاکستان داشتند.
    فدراسیون صادرات انرژی و تشکل های وابسته ایران از سال 1389 با عنوان «اتحادیه تشکل های صادراتی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، برق، آب و فاضلاب، انرژی های نو، ساختمان و احداث و مخابرات و اتوماسیون» آغاز به کار کرد و در سال 1392 به عنوان نخستین فدراسیون صادرات انرژی و تشکل های وابسته ایران در اتاق بازرگانی ایران به ثبت رسید.
    18 تشکل صادراتی و 130 شرکت صادراتی بزرگ، عضو این فدراسیون هستند.
    هدف از تشکیل فدراسیون این است که با تجمیع صداها در حوزه صادرات، بتواند در قالب فعالیت مشترک، مسائل بالادستی و مشکلات این حوزه را دنبال کرده و با حاکمیت تعامل بیشتری داشته باشد.
    تشکیل کنسرسیومی برای افزایش قدرت در زمینه گرفتن پروژه های صادراتی، ایجاد برندهای صادراتی، ایجاد شرکت های صادراتی، تقریت دیپلماسی اقتصادی و جلوگیری از رقابت مخرب شرکت ها، سایر اهداف تشکیل این فدراسیون است.
    10 درصد از مجموع 35 میلیارد دلار صادرات این فدراسیون در سال گذشته مربوط به خدمات فنی و مهندسی، 70 درصد میعانات گازی و فرآورده های پتروشیمی و 20 درصد دیگر آن را تولیدات صنعتی نظیر برق، گاز و سیمان تشکیل می داد.

    برچسب ها