عصر خودرو

وزارت نفت:

ایران در برداشت نفت از یک میدان مشترک با عربستان پیشتاز شد

عصر بازار- جمهوری اسلامی ایران با وجود سهم ١١ درصدی از میدان فروزان، تاکنون بالغ بر ٧٦٣ میلیون بشکه نفت (برابر با ۲۴.۴ درصد از کل نفت تولید شده میدان در ایران و عربستان) از این حوزه مشترک برداشت کرده است.

ایران در برداشت نفت از یک میدان مشترک با عربستان پیشتاز شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، براساس خط مرزی ایران و عربستان در خلیج فارس، سهم ایران از مجموع ' نفت درجا ' میدان فروزان (در عربستان به نام مرجان شناخته می شود)، حدود ١١ درصد و سهم عربستان ٨٩ درصد است و بررسی تاریخچه تولید ایران و عربستان از این میدان نشان می دهد، ایران تاکنون ٧٦٣ میلیون بشکه نفت و عربستان تاکنون دو میلیارد و 360 میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت داشته اند که نشان دهنده سهم بیش از ٢٤ درصدی تولید ایران و کمتر از ٧٦ درصدی تولید عربستان از فروزان (مرجان) است.
    کم بودن تولید نفت ایران از این میدان در مقایسه با عربستان، ناشی از شکل میدان و سهم طبیعی بیشتر عربستان است و ایران با وجود سهم ١١ درصدی از فروزان، توانسته است بیش از ٢٤ درصد از مجموع نفت استحصال شده را از این میدان مشترک برداشت کند.
    شرکت نفت فلات قاره ایران، تولید کنونی میدان فروزان را حدود ٣٨ هزار بشکه در روز اعلام و عنوان کرد، ظرفیت تاسیسات فرآورشی عربستان در میدان مرجان (مشترک با فروزان) 400 هزار بشکه در روز است، اما شواهد نشان می دهد این کشور اکنون روزانه حدود 190 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می کند.
    نتایج مطالعات مدلی مخزنی که به تازگی در شرکت نفت فلات قاره ایران انجام شده حاکی است ، مهاجرت طبیعی نفت از بخش عربستانی به بخش ایرانی در حال انجام است و این رویداد، افزایش ظرفیت تولید نفت از این میدان را در آینده امکانپذیرتر می کند.
    به گزارش ایرنا، میدان نفتی فروزان بیش از 40 سال سابقه تولید و توسعه دارد و ' نفت درجا ' اولیه این میدان 3.4 میلیارد بشکه است که از این میان تاکنون کمتر از یک میلیارد بشکه به تولید رسیده و پیش بینی می شود با تکمیل طرح گازرانی و نصب سکوهای F١٨ و F١٩ که در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار دارد، تولید این میدان مشترک افزایش یابد.

    برچسب ها