عصر خودرو

رقابت عربستان با ایران برای افزایش سهم خود از بازار نفت

عصر بازار- بلومبرگ طی گزارشی اعلام کرد در حالی که شتاب بازیابی سهم ایران از بازار نفت کم شده، عربستان در آستانه افزایش سهم خود از بازار نفت قرار گرفته است.

رقابت عربستان با ایران برای افزایش سهم خود از بازار نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که شتاب روند بازیابی سهم ایران از بازار نفت کم شده و با افزایش دمای هوا، عربستان تولید نفت خود را افزایش داده است، ریاض در آستانه افزایش سهم خود از تولید نفت اوپک در ماه های آینده قرار دارد.

    بزرگترین صادر کننده عضو اوپک به رغم تصمیم نوامبر 2014 این سازمان مبنی بر عدم کاهش تولید، شاهد کاهش سهم خود از تولید اوپک بوده است. عربستان با این هدف اوپک را وادار به تغییر استراتژی در بازار نفت کرد که از سهم خود از بازار حفاظت کند، اما افزایش تولید عراق، بازگشت اندونزی به اوپک و کاهش تحریم های ایران تلاش های ریاض برای حفظ سهم خود را با محدودیت مواجه ساخت.

    تحلیلگران خارجی اهمیت چندانی به سهم ریاض از میزان تولید اوپک نمی دهند، اما در داخل عربستان و سطح اوپک این مسئله اهمیت دارد. عربستان تمایل دارد در بزرگترین بازارهای صادراتی خود دست بالا را داشته باشد و در رقابت با ایران عرصه را به این رقیب منطقه ای واگذار نکند.

    در ماه آوریل، سهم عربستان از تولید اوپک (به استثنای تولید اندونزی) بیشتر از دروه قبل از نوامبر 2014 نبود. اما این نسبت احتمالا در ماه های آینده تغییر خواهد کرد.

    شرایطی که مانع از افزایش سهم عربستان از تولید اوپک شده بود در حال تغییر است. تولید نفت عراق که از نوامبر 2014 به میزان یک میلیون بشکه افزایش یافته بود، برای تداوم رشد خود با مشکل مواجه شده است.

    ایران نیز که از زمان لغو تحریم ها با سرعت بخشیدن به تولید و صادرات نفت خود بسیاری از تحلیلگران را غافلگیر کرده بود، احتمالا با سرعت قبلی قادر به افزایش تولید و صادرات خود نخواهد بود. افزایش بیشتر تولید نفت ایران بستگی به ورود سرمایه گذاری جدید دارد که هنوز محقق نشده است.

    برچسب ها