عصر خودرو

آیا اصلاح بازار پایان یافته است؟

عصر بازار- طی چند هفته گذشته بسیاری از سهام حاضر در بازار بورس با افت قیمتی بیش از ۱۰ درصد همراه بودند و یک روند نزولی مقطعی را پشت سر گذاشتند.

آیا اصلاح بازار پایان یافته است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، طی هفته گذشته روند قیمتی سهام با افت قابل توجهی همراه بود، به طوریکه شاخص کل بورس از ابتدای هفته تا آخرین روز کاری با یک هزار واحد افت همراه شد. به همین دلیل بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه نسبت به ادامه روند اصلاحی بازار نگران هستند.

    در همین ارتباط مدیر عامل شرکت کارگزاری خبرگان سهام اظهار داشت: طی چند هفته گذشته بسیاری از سهام حاضر در بازار بورس با افت قیمتی بیش از 10 درصد همراه بودند و یک روند نزولی مقطعی را پشت سر گذاشتند. به نظر می رسد در حال حاضر این اصلاح کوتاه مدت پایان یافته باشد، اما تا زمانی که تکلیف یکسری فاکتورهای مهم بنیادی همچون نرخ سود بانکی مشخص نشود، نمی توان انتظار رشد شارپ و سریع از قیمت سهام را در آینده داشت.

    محمد کفاش در ادامه افزود: در حال حاضر اکثر فعالان و سرمایه گذاران بازار بورس چشم انتظار کاهش نرخ سود سپرده بانک ها هستند و تا این کاهش به صورت واقعی صورت بگیرد، تغییری در بورس ایجاد نمی شود به عبارت دیگر نرخ سود اوراق مشارکت و دیگر اوراق با درآمد ثابت فاصله زیادی با نرخ سود سپرده بانک ها دارند پس تا زمانی این نرخ ها تعدیل نشود، اتفاق جدید در بازار سرمایه رخ نخواهد داد و نمی توان انتظار رشد قیمت سهام همچون آذر و دی ماه سال گذشته را داشت.

    وی گفت: از طرفی بازار بورس چشم انتظار گزارش عملکرد واقعی 3ماه نخست سال جاری و آشکار شدن تغییرات بخش واقعی اقتصاد کشور در آنها می باشد، چرا که علاوه بر چشم انداز مثبت اقتصادی شرکت های حاضر در بازار بورس نیز سودآوری لازم را نیز داشته باشند.

    این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: به طور کل تا پایان سال جاری اوضاع اقتصاد و به دنبال آن بازار سرمایه نیز رو به سمت رونق و خروج از رکود حرکت خواهد کرد چرا که نسبت به سال گذشته اخبار مثبت اقتصادی بیشتری مطرح می باشد. حال اگر مسئولین عزم خود را جزم کنند تا نرخ بهره در بانک ها و بازار بدهی کاهش دهند و از طرفی قراردادهای منعقد شده در جریان اجرایی شدن برجام و انجام چند تراکنش مالی بین بانک های داخلی و خارجی صورت بگیرد، می توان به آینده بازار سرمایه امید بیشتری داشت.

    کفاش در خاتمه به سرمایه گذاران بازار بورس پیشنهاد کرد: بهتر است سرمایه گذاران به جای خرید کردن سهام مورد نظرشان بر اساس اخبار و شایعات، به فاکتورهای بنیادی مهم همچون عملکرد EPS و نسبت پی بر ای سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه توجه داشته باشند و با توجه به آنها به انتخاب سهام برای خرید بپردازند.

    برچسب ها