عصر خودرو

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد

وصول مطالبات بلوکه ‌شده «حکشتی» تا شهریور

عصر بازار- مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مطالبات پرداخت نشده کشتیرانی که مربوط به پیش از تحریم‌ها است، گفت: حجم این بدهی‌ها و مطالبات قابل توجه است و خوشبختانه کشتیرانی در حال تسویه بدهی‌ها و همچنین به دنبال دریافت مطالبات تا آخر شهریورماه است.

وصول مطالبات بلوکه ‌شده «حکشتی» تا شهریور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، محمد سعیدی با تاکید بر اجرایی شدن برجام در ماه‌های گذشته، اظهار کرد: با اجرای برجام موفق شدیم زمینه خوبی برای گسترش سهم بازار کشتیرانی در بازار بین‌المللی فراهم کنیم. ایران در دوران تحریم با مشکلات زیادی مواجه بود، در این دوران ما به جز یک خط سایر خطوط کشتیرانی را از دست دادیم و عملا کشتی‌های ایرانی قادر نبودند که به شمال و جنوب اروپا و آمریکای مرکزی، لاتین و شمالی رفت و آمد کنند و این در حالی است که در دوران پسابرجام توانستیم به جز مسیر آمریکای شمالی بقیه خطوط را راه‌اندازی کنیم.

    سعیدی افزود: به اعتقاد من یکی از آثار مهم برجام این بود که موفق شدیم خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را مجددا راه‌اندازی کنیم و هیچ محدودیتی در بنادر دنیا نداشته باشیم. وی گفت: در گذشته غالبا کشتی‌های ایرانی باید با پرچمی غیر از جمهوری‌اسلامی رفت و آمد می‌کردند. همچنین ارتباط ایران با بنادر بین‌المللی و معتبر دنیا یکی از موارد دیگری است که پس از اجرای برجام محقق شد. پیش‌تر به دلیل تحریم‌ها عملا ارتباط ایران با این بنادر بین‌المللی قطع شده بود.

    رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بهره‌گیری از بیمه‌های اتکایی نیز از موانعی بود که در دوران تحریم با آن مواجه بودیم. در شرایط کنونی خوشبختانه دیگر منعی برای استفاده از بیمه‌های اتکایی در سطح بین‌المللی نداریم. به عبارت دیگر با توافقات اخیر با موسسات P&I پوشش بیمه‌ای کاملی برای تمام کشتی‌های ما داده شده است.سعیدی ادامه داد: همچنین مشکلاتی که در زمینه صادرات کالاها و فرآورده‌های نفتی وجود داشت نیز برطرف شده است. در گذشته کشتی‌های ایرانی که محصولات پتروشیمی را به مقصد اروپا حمل می‌کردند، باید مسیرهای زیادی را دور می‌زدند تا موفق به انتقال محموله شوند اما هم‌اکنون این مشکل نیز رفع شده است.

    وی در پاسخ به اینکه عقب ماندگی چند ساله ناشی از تحریم‌ها چگونه جبران می‌شود، خاطرنشان کرد: ما برای این موضوع یک استراتژی اتخاذ کرده‌ایم که براساس آن با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی دنیا همکاری کنیم. شرکت‌هایی که در ردیف 10 شرکت برتر دنیا قرار دارند. بر این اساس می‌توانیم همکاری گسترده‌ای در تبادل خدمات با یکدیگر داشته باشیم. وی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموع 22 توافق‌نامه امضا کرده است که این شرکت را در گروه بازیگران اصلی دنیا در حمل‌ونقل‌ دریایی قرار می‌دهد.

    سعیدی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی خط اروپا و آمریکای لاتین، بر مطرح شدن بیش از پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی می‌افزاید، ادامه داد: در زمان تحریم‌ها، کشتیرانی جمهوری اسلامی در بازار بین‌المللی هیچ نقشی نداشته است اما با اجرایی شدن برجام خوشبختانه در همین چند ماه گذشته ما موفق شدیم زمینه‌های خوبی را برای گسترش سهم بازار کشتیرانی فراهم کنیم. سعیدی گفت: اغلب خطوط و فعالیت‌های بین‌المللی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم به دلیل فشارهای آمریکا به حالت تعلیق درآمده بود که اکنون پس از اجرایی‌شدن رفع تحریم‌ها در حال احیای آن هستیم.

    مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: به اعتقاد من با توجه به اینکه بازارهای اروپا و چین در شرایط فعلی راکد است، تنها منطقه‌‌ای که می‌تواند مورد توجه تجارت جهانی قرار بگیرد، خاورمیانه و ایران است که قابلیت زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش دریا، بنادر و ترمینال دارد، به همین دلیل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش مهم و ارزنده‌ای را در این مسیر ایفا کند. وی با اشاره به تلاش کشتیرانی جمهوری اسلامی برای ارتقای رتبه این شرکت در دنیا گفت: دو ابزار برای ارتقای رنکینگ وجود دارد که یکی از آنها افزایش سرویس‌دهی در تجارت بین‌المللی است که لازمه آن ارتباط با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی دنیا است که کشتیرانی جمهوری اسلامی این خط‌مشی را در پیش گرفته است. همچنین استراتژی افزایش ناوگان از دو طریق خرید از شرکت‌های معتبرخارجی و ساخت کشتی توسط سازندگان معتبر داخلی را در پیش گرفته‌ایم و در صورت نیاز به دنبال اجاره کشتی‌ها نیز هستیم. سعیدی با اشاره به ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: ظرفیت این شرکت 1/ 5 میلیون DWT و 120 هزار TEU است که به دنبال ارتقای این ظرفیت و گسترش سهم بازار خود هستیم.

    وی با اشاره به سرمایه‌گذاری کشتیرانی برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه کشورهای CIS گفت: منطقه CIS منطقه و بازار بکری است و ایران نیز نقش استراتژیکی در این حوزه دارد، بنابراین ما برنامه‌ای مدون برای ورود به این حوزه تدوین کرده‌ایم که در آن مسیرها و کانال‌های ورودی و خروجی بنادر ایران به کشورهای CIS نیز تعریف شده و در حال گسترش است در این برنامه استراتژیک CIS را به خلیج‌فارس وصل و صادرات و واردات کالاها از این طریق انجام ‌می‌شود. سعیدی گفت: خوشبختانه کشتیرانی جمهوری اسلامی در چند ماه پس از اجرای برجام به موفقیت‌ها و رشد خوبی دست پیدا کرده است و ارتباطات بین‌المللی خود را به سرعت سامان داده و توافقنامه‌های خوبی را امضا کرده است. همچنین در بخش سرمایه‌گذاری نیز به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد به دنبال این هستیم که شرکت‌های بیمه اروپایی را متقاعد کنیم که ضمانت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خارجی را فراهم کنند و خوشبختانه این موضوع نیز در حال انجام است.

    وصول مطالبات تا شهریور

    سعیدی در بیان مطالبات پرداخت نشده کشتیرانی که مربوط به پیش از تحریم‌ها است، نیز گفت: حجم این بدهی‌ها و مطالبات قابل‌توجه است و خوشبختانه اکنون کشتیرانی در حال تسویه بدهی‌ها و همچنین به دنبال دریافت مطالبات است. وی با بیان اینکه مطالبات کشتیرانی قابل توجه است، افزود: درآمدهای کشتیرانی در زمان تحریم بلوکه شده بودند که در حال مذاکره برای خروج از بلوکه شدن این درآمدها هستیم. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه برای وصول مطالبات با هیچ مشکلی مواجه نیستیم، افزود: امیدواریم بخش مهمی از مطالبات کشتیرانی تا آخر شهریورماه وصول شود. وی با اشاره به حضور هیات‌های اروپایی و توافقات انجام شده بین این هیات‌‌ها و کشتیرانی و تاثیر آن بر سودآوری شرکت گفت: خوشبختانه به تفاهمات خوبی با این شرکت‌ها دست یافته‌ایم و در بخش سرویس‌دهی مشترک خط اروپایی ما راه‌اندازی شده که این موضوع موجب افزایش درآمد کشتیرانی خواهد شد. همچنین به دنبال راه‌اندازی شرکت مشترک با شرکای خارجی برای فعالیت بیشتر و کسب سهم بازار بزرگ‌تر بین‌المللی هستیم که اینها نیز بر سودآوری کشتیرانی تاثیر بسزایی دارد. سعیدی همچنین از برنامه این شرکت برای ورود برخی از شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سهام خبر داد و افزود: شرکت‌های سود ده و جذابی در گروه وجود دارند که قابلیت ورود به بازار سهام را دارا هستند.

    وی همچنین در بیان طرح‌های توسعه‌ای کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز گفت: ما به دنبال توسعه ناوگان، حضور در بخش اپراتوری ترمینال‌ها و دستیابی به یک ترمینال اپراتوری اختصاصی و در نهایت افزایش درآمد کشتیرانی هستیم. مهم‌ترین خطوط کشتیرانی در دنیا دارای ترمینال‌های اختصاصی هستند طبیعی است شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان تنها ناوگان ملی حمل و نقل دریایی که در دوران دفاع مقدس و تحریم‌های بین‌المللی نقش سازنده و تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کشور داشته است امروزه دارای ترمینال اختصاصی در بنادر جنوب کشورمان باشد. خوشبختانه مسوولان محترم در سازمان بنادر کشورمان به‌خوبی به این مهم واقفند. سعیدی افزود: امروزه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تراز بین‌المللی قابلیت رقابت در عرصه بین‌المللی با خطوط کشتیرانی مهم دنیا را دارا است و تمامی تلاش خانواده کشتیرانی در این مسیر قرار گرفته که سهم قابل توجهی از این بازار بین‌المللی را به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اختصاص دهیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو