عصر خودرو

دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر به «عصربازار» خبر داد:

شکر خام این هفته در بورس کالا

عصر بازار- با عرضه شکر در بورس کالای ایران، این محصول به ثبات قیمتی مناسبی رسیده است و در این میان دست بسیاری از واسطه ها کوتاه شده است. همچنین قیمت شکر که مدت ها بر اساس شایعات نوسان داشت، اکنون شفافیت بیشتری پیدا کرده و حتی در ماه مبارک رمضان بدون تغییر همچنان در قیمت ۲۳۰۰ تومان معامله می شود. این در حالی است که قیمت جهانی این محصول افزایش یافته و روندی صعودی دارد.

شکر خام این هفته در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، با این وجود بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر قاطعانه اعلام کرده که قیمت شکر در ماه رمضان افزایشی نخواهد داشت و تنها هر ساله در شهریور یا مهر قیمت این محصول افزایش می یابد. وی همچنین از عرضه شکر خام تا آخر هفته جاری در بورس کالای ایران خبر داده است. دانایی تولید شکر ایران را در سال گذشته بی نظیر دانسته است. در خصوص مسائل یاد شده مصاحبه ای انجام شده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

    آیا در روزهای گذشته به ویژه در ماه مبارک رمضان، قیمت شکر در بورس کالای ایران تغییری کرده است؟

    قیمت شکر در حال حاضر در بورس کالای ایران 2300 تومان است و هیچ تغییری در قیمت این محصول نداشته ایم. به طور مثال امروز (روز انجام مصاحبه) 4 هزارتن عرضه شکر را در بورس کالا شاهد بودیم که 3100 تن تقاضا وجود داشت و از این میزان 2700 تن مورد معامله قرار گرفت. در این میان اگر روزهای دیگر را هم مورد بررسی قرار بدهید، می بینید که معاملات به همین شکل و در همین قیمت انجام میشود.

    آیا درخواستی برای افزایش قیمت شکر ارائه کردهاید؟

    معمولا تقاضا برای افزایش قیمت شکر در شهریور ماه هر سال انجام میشود و در سال یک بار اتفاق می افتد. بنابراین در ماه مبارک رمضان تقاضایی انجام نشده است. همچنین مراحل درخواست افزایش قیمت شکر به این ترتیب است که بعد از تیرماه قیمت بر اساس صورت های مالی مجمع رفته (که معمولا مجمعها در نیمه دوم تیر برگزار میشوند) محاسبه و پس از اخذ مجوز از ارگانهای مربوطه در شهریورماه اعمال میشود. بنابراین قطعا اعلام می کنیم که افزایش قیمتی را در ماه رمضان نخواهیم داشت.

    همچنین در صنعت قند، فصل پاییز بهره برداری از کارخانه ها آغاز میشود و تولید تا پایان یک دوره یک ساله تمام میشود و تا شروع بهره برداری دوره بعد شکری باقی نمی ماند و قیمت مصوب (تعیین شده در شهریور همان سال) اعمال می شود. این در حالی است که در شهریور یا مهر با توجه به قیمت جدید چغندر که از سوی شورای اقتصادی اعلام میشود، نرخ شکر هم تعیین می شود.

    همانطور که می دانید قیمت جهانی شکر افزایش یافته است. دلیل این افزایش قیمت و پیش بینی شما از آینده قیمت آن چیست؟

    قیمت جهانی شکر افزایش پیدا کرده است به نحوی که قیمت آن از حدود 280 دلار در فروردین ماه، درحال حاضر به 450 دلار رسیده و این موضوع درست بر خلاف مسیر کل صنایع غذایی است. در حالی محصولات کشاورزی و غذایی در جهان، چند سالی است که روند کاهش قیمت را طی می کنند که شکر در شش ماهه گذشته رشد زیادی را تجربه کرده است. اما بازگشت قیمت آن به رقم پیشین دور از انتظار نیست. چون افزایش قیمت کنونی شکر به دلیل کاهش تولید جهانی این محصول است که ناشی از بارندگی های اخیر کشور برزیل است. این بارندگی ها بارگیری شکر در برزیل را به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان شکر در دنیا، مختل کرده است. اما این بارندگی طبق پیش بینی ها در روزهای آینده تمام خواهد شد و روند بارگیری از سر گرفته میشود. به این ترتیب قیمت جهانی شکر هم به سطوح پیشین باز میگردد.

    وضعیت واردات شکر در حال حاضر به چه ترتیبی است و تولید داخلی شکر در ایران به چه میزانی است؟

    کل واردات شکر ایران در سال پیش 521 هزار تن بوده که در مقایسه با سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته است. این در حالی است که ایران در سالهایی مانند سال 85، بیش از 2.5 میلیون تن شکر وارد کرده است. اما در سالهای اخیر تولید شکر در کشور به خوبی رشد کرده و طی اتفاقی بی نظیر در سال 94 تولید شکر به 1.5 میلیون تن رسید. آمار تولید شکر ایران در سال 92، یک میلیون و 100 هزار تن معادل 75 درصد از نیاز داخلی بوده است. به این ترتیب روند افزایش تولید همچنان ادامه دارد و در سال جاری تولید قطعا افزایش خواهد یافت.

    آیا طرح هایی برای افزایش تولید شکر در کشور در نظر گرفته شده است تا از واردات بی نیاز شویم؟

    در حال حاضر ظرفیت نصب شده تولید شکر در ایران دو میلیون تن شکر از چغندر و نیشکر است. به عبارت دیگر، اگر مواد اولیه تامین شود، میتوانیم دو میلیون تن شکر تولید کنیم. بنابراین تا تکمیل ظرفیت کنونی نیازی به توسعه وجود ندارد و هر زمان چغندر و نیشکر به این ظرفیت برسد، توسعه این بخش نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. البته در این خصوص طرح ملی مهمی در دست اجرا است که در راستای اقتصاد مقاومتی طراحی شده است. این طرح مربوط به راه اندازی کشت چغندر در منطقه خوزستان است که زمان کشت و برداشت آن با زمان کشت و برداشت دیگر مناطق، متفاوت است. همان طور که گفته شد در مناطق دیگر چغندر در اول سال کاشته و در مهر ماه برداشت میشود. اما در خوزستان قرار بر این است که پاییز کشت انجام شده و فروردین سال بعد برداشت انجام شود. مزیت این کار این است که پنج تا شش مرحله آبیاری کم و از بارندگی ها استفاده میشود. به این ترتیب صرفه جویی زیادی در مصرف آب کشور انجام میشود.

    عرضه شکر در بورس کالا چه تاثیری بر ثبات قیمت این محصول و شفافیت آن گذاشته است؟

    عرضه شکر در بورس کالای ایران مدتها مدنظر ما قرار داشت. اما از سال گذشته این کار به صورت جدی شروع شد و عرضه در بورس کالای ایران سبب شد، در قیمت این محصول شفافیت بیشتری حاصل شود. در واقع زمانی که شکر در بورس کالا عرضه نمی شد، شایعات بسیار زیاد بود و همین عامل سبب نوسان قیمت میشد. اما با عرضه شکر در بورس کالا قیمت ها ثبات بیشتری گرفت. همچنین این عرضه موجب شد تا سوءاستفاده برخی قطع شود. همچنین پس از عرضه، متاسفانه تعدادی از تجار، شکر را جمع می کردند و این موضوع رقابت ایجاد میکرد که در این خصوص محدودیتی در نظر گرفته شد و به بورس کالا اعلام شد که شکر را فقط افرادی خریداری کنند که مصرف کننده اصلی باشند. با توجه به این محدودیت افرادی که می خواستند واسطه گری کنند، حذف شدند و در این یک هفته قیمت معامله به 2300 تومان بازگشت.

    بنابر مطالبی که بیان کردید و نتایج مثبتی که از عرضه شکر در بورس کالا گرفتید، آیا عرضه محصولات دیگری را نیز در این بورس خواهید داشت؟

    برنامه ریزی ها برای عرضه شکر خام در بورس کالای ایران انجام شده است و در حال حاضر در مراحل نهایی مذاکرات با بورس کالا هستیم. بنابراین پیش بینی میشود تا آخر این هفته، مذاکرات به نتیجه برسد و کار اجرایی شود و باید منتظر عرضه شکر خام در بورس کالا باشیم. نیشکر ابتدا خام و به صورت شکر خام است که در مراحل بعد تبدیل به شکر سفید میشود. این نوع شکر در کارخانه های تصفیه و کارخانه های تبدیل شکر به قند کاربرد دارد.

    علت رشد سهام شرکت های قندی و شکری چیست و وضعیت صورت های مالی شرکت های قند و شکر در سال 94 چگونه بوده است؟

    شرکت های قندی در حالی در سال های اخیر بهترین سالهای تولید را در عمر 120 ساله صنعت قند داشتهاند که امروز وضعیت مناسبی ندارند و از نظر سوددهی در بدترین سال های خود هستند. این موضوع به این دلیل است که شکر باقی مانده از قبل، بازار را متلاطم کرد و شکر با نرخ مصوب به فروش نرسید و زیر نرخ مصوب فروخته شد.

    همچنین عدهای از سهامداران با گمان اینکه قیمت جهانی شکر موجب افزایش قیمت سهام شرکت ها خواهد شد، به سهام این شرکت ها ورود کردند که قیمت های جهانی تاثیری بر سهام شرکتهای داخلی نخواهد داشت. چون قیمت داخلی بدون توجه به قیمت های جهانی و بر اساس ضوابط داخلی تعیین می شود.

    برچسب ها