عصر خودرو

۱۵ سال صبر برای بیدبلند ۲

عصر بازار- بیدبلند دو نام یکی از پروژه‌های نیمه‌کاره پتروشیمی است، پروژه‌ای که اگرچه تامین کننده خوراک چند واحد پایین دستی است اما از سال ۱۳۸۰ که استارت آن زده شد تاکنون که ۱۵ سال از آن روز می‌گذرد با موانع زیادی مواجه بوده که باعث شده نه تنها این طرح تکمیل نشود بلکه واحدهای پایین دستی آن نیز به دلیل نبود خوراک پیشرفت لازم را نکنند.

۱۵ سال صبر برای بیدبلند ۲
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس به عنوان مجری پروژه بید بلند دو، مدت دو سال را برا روی مدار آمدن اولین فاز این پالایشگاه در نظر گرفته است.

    بیدبلند دو، بیش از یک سال پیش به هلدینگ خلیج فارس سپرده شد، طرحی که پیشتر در دست شرکت گاز و پس از آن بر عهده  شرکت سپهر انرژی بود، اما عدم توفیق آن ها در رساندن زمان اجرای پروژه و افتتاح فاز نخست، در مدت مقرر باعث شد،  پروژه بزرگ پالایشگاه گاز بید بلند 2 بار دیگر به امید اجرایی شدن به هلدینگ خلیج فارس سپرده شد.

    در پی اخرین واگذاری، کنسرسیومی شش‌ضلعی شامل بانک های ملی، سپه، تجارت، ملت، پارسیان و صنعت و معدن تشکیل شد تا اجرای این پروژه بزرگ ملی از سر گرفته شود، طبق آنچه بین این شش بانک و البته هلدینگ خلیج فارس به امضا رسید، هزینه اجرای این طرح حدود سه میلیارد دلار برآورد شده و هریک از بانک‌ها در تفاهم بعمل آمده متعهد به تامین 350 میلیون دلار شده‌اند.

    طبق آخرین آماری که عادل نژاد سلیم از وضعیت بیدبلند دو داده است، این پروژه برای رسیدن به مرحله اجرایی فاز نخست به 2.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و البته انتظار می‌رود بر اساس این گفته‌ها در پی فعال شدن فاینانس این پروژه تا سال 1397 نخستین فاز آن روی مدار بیاید.

    طبق این براوردها حدود دو سال و  نیم زمانی است که هلدینگ خلیج فارس برای تکمیل بیدبلند دو در نظر گرفته و این مهلت در سال 1397 به پایان می رسد.

    طبق اطلاعاتی که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در حدود دو ماه گذشته از وضعیت بیدبلند داده است،  ٢ میلیارد و 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این پروژه بودجه تخصیص داده شده و مابقی نیاز مالی این پروژه تا سقف ٣ میلیارد دلار از محل منابع داخلی هلدینگ تامین می شود، از سوی دیگر  با توجه به اینکه 99.9 درصد پالایشگاه گاز بید بلند دو متعلق به هلدینگ خلیج فارس است و اسم این پالایشگاه به شرکت پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس تغییر یافته است.

    از سوی دیگر پای خارجیها نیز حالا به این پتروشیمی باز شده است و به نظر می‌رسد کره جنوبی نیز با توجه به یادداشت تفاهمی که با ایران امضا کرده در اجرای این پروژه نقشی خواهد داشت.

    اما این پالایشگاه پیش از این در 15 سال گذشته پستی و بلندی‌های فرآورانی را تجربه کرده است، قرار بود عملیات اجرایی بیدبلند دو، که در ابتدا بر عهده شرکت ملی گاز گذاشته شده بود، در سال 1380 آغاز شود.

    اما عملیات اجرایی آن در سال 1386 شمسی آغاز و البته در همان زمان فرصتی سه ساله برای اجرای این پروژه ددر نظر گرفته شد، فرصتی که با تاخیرهای پیاپی هیچگاه محقق نشد و در پی تاخیرهای متعدد در سال 1389، شرکت ملی گاز ایران و شرکت سپهر انرژی وابسته به بانک صادرات ایران امضا کردند که بر اساس آن ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ با مشارکت 80 درصدی شرکت وابسته به بانک صادرات انجام شود اما این قرارداد نیز نتوانست گره اجرای این پروژه را باز کند.

    ساخت پالایشگاه بید بلند 2 از بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعت گاز در برنامه‌ پنجم توسعه محسوب می‌شود؛ پر. ژه‌ای که طبق آنچه در گذشته اعلام شده است ارزش تولیدات آن  به بیش از یک میلیارد  دلار در سال می‌رسد.

    همچنین محصولات این پالایشگاه سالانه حدود 15 میلیارد مترمکعب گاز شیرین، 1.48 میلیون تن اتان، 1.51 میلیون تن پروپان و بوتان (LPG) و 860 هزار تن در سال بنزین طبیعی است.

    گزارشهای قبلی از این پتروشیمی حاکی از آن است که از 15 میلیارد مترمکعب در سال گاز شیرین این پالایشگاه حدود شش میلیارد مترمکعب برای تزریق به میادین نفتی و 9 میلیارد مترمکعب برای تحویل به شبکه سراسری در نظر گرفته شده است.

    اما مهمتر از این‌ها ارتباط پتروشیمی بیدبلند دو با برخی طرحهای پایین‌دستی است، پتروشیمی اروند منتظر اتان تولیدی این پالایشگاه است، پتروشیمی گچساران با پیشرفت 35 درصدی متوقف شده تا خوراک خود را از بیدبلند دو تامین کند و در نهایت پروپان و بوتان و بنزین تولید آن نیز به بندر ماهشهر برای صادرات فرستاده خواهد شد.

    برچسب ها