عصر خودرو

تولید هواپیما و توسعه همکاری اقتصادی پیشنهاد روسیه به نعمت زاده

عصر بازار- وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با همتای روسی خود پیشنهاد تولید مشترک هواپیما و همچنین توسعه همکاری ها را در نشست جداگانه با وزیر توسعه اقتصادی روسیه بررسی کرد.

تولید هواپیما و توسعه همکاری اقتصادی پیشنهاد روسیه به نعمت زاده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دنیس مانتوروف وزیر صنعت روسیه در دیدار با محمدرضا نعمت زاده که در حاشیه نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ برگزار شد، امکان تولید مشترک هواپیمای مسافری را مطرح کرد که یکی از گزینه های اصلی آن سوخو سوپرجت 100 نفره است.
    بنا به اعلام امروز (شنبه) بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، در این مذاکرات ابعاد مختلف چنین امکانی بین وزیر صنعت ایران و روسیه بررسی شد تا کارشناسی های لازم در این زمینه صورت گیرد.
    مانتوروف همچنین خواسته روسیه برای واردات دارو از ایران را اعلام کرد که قرار شد مذاکرات با هدف اجرایی کردن آن آغاز شود.
    وزیر صنعت روسیه دیروز نیز اعلام کرد که در صورت خرید سوخو سوپرجت توسط تهران، امکان راه اندازی مرکز ارائه خدمات فنی و پشتیبانی این هواپیما در ایران وجود دارد و سپس با مشخص شدن میزان درخواستی، بحث تولید مشترک نیز می تواند مورد مذاکره قرار گیرد.
    روسیه تاکنون بارها برای فروش 100 فروند هواپیمای پیشرفته سوخو سوپرجت 100 به ایران که با همکاری یک کنسرسیوم اروپایی روسی ساخته می شود به صورت لیزینگی و مستقیم ابراز تمایل کرده است.
    همچنین در دیدار جداگانه الکسی اولیو کایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه و نعمت زاده، توسعه همکاری ها در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.
    اولیو کایف در این دیدار گفت: در شش ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به شش ماه مشابه سال 2015 ارزش حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه افزایش یافته و این رشد در حالی رخ داده که ارزش مبادلات مسکو با دیگر شرکای خارجی از جمله چین کاهش یافته است.
    نعمت زاده در این دیدار با توجه به وجود زمینه های فراوان بهره برداری از توسعه روابط و همکاری های اقتصادی دو جانبه گفت که باید برنامه های لازم برای افزایش ارزش مبادلات اقتصادی طراحی و اجرا شود.
    الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در جریان نشست سن پترزبورگ اعلام کرد که ارزش مبادلات اقتصادی این کشور و ایران در شش ماه نخست سال جاری میلادی 69 درصد افزایش نشان می دهد.
    براساس اقدام های صورت گرفته از آغاز کار دولت یازدهم و آمارهای انتشار یافت، سال 2014 ارزش مبادلات به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش یافت و سال 2015 نیز شاهد حدود 30 درصد رشد بود که براساس اعلام جدید وزیر انرژی روسیه در شش ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال 2015 افزایش 69 درصدی ثبت شده است.
    نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور 800 هیات دولتی و غیر دولتی از کشورهای مختلف جهان که روز پنجشنبه با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، امروز پایان یافت.
    هیات ایران به سرپرستی نعمت زاده و حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، افزون بر شرکت در نشست های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، دیدار و رایزنی های زیادی با مقام های اقتصادی و صنعتی روسیه انجام داد.
    در این همایش اقتصادی که نشست اصلی آن با سخنرانی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه آغاز شد، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر ایتالیا، دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا، نیکلای سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و ده ها مقام دولتی روسیه حضور داشتند.
    گستردگی برگزاری و تنوع محورهای مورد بررسی در همایش سالانه اقتصادی سن پترزبورگ با فرصت بسیار انجام رایزنی های گسترده و عقد قرارداد بین شرکت کنندگان، توجه روزافزون کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاران و رسانه ها را به خود جلب کرده است، بگونه ای که حدود دو هزار خبرنگار و تحلیلگر اقتصادی رسانه های کشورهای مختلف در این نشست فعالیت کردند.

    برچسب ها