عصر خودرو

با راه اندازی فاز ١٩ پارس جنوبی؛

تولید گاز از پارس جنوبی ۱.۵ میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد

عصر بازار- مجری طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به راه اندازی سکوی ١٩A در آبانماه امسال، گفت: با راه اندازی سکوهای ١٩A و ١٩B در مجموع ۱.۵ میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی اضافه می شود.

تولید گاز از پارس جنوبی ۱.۵ میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، حمیدرضا مسعودی در حاشیه بارگیری سکوی ١٩A پارس جنوبی در یاردخرمشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده سکوی ١٩A تا پایان تیرماه در خلیج فارس نصب و آبانماه نیز راه اندازی می شود.
    وی با اشاره به برداشت 500 میلیون فوت مکعب گاز از میدان پارس جنوبی با راه اندازی سکوی ١٩A ادامه داد: هم اکنون روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز از طریق سکوی اقماری فاز ١٩ به شبکه سراسری تزریق می شود.
    مسعودی به بارگیری سکوی ١٩A اشاره کرد و گفت: بارگیری این سکو از ٢٧ خردادماه آغاز شده است و تا روز ٢٩ خرداد این عملیات به اتمام می رسد و در 15 روز آینده عملیات مهار دریایی (SeaFasting) انجام می شود؛ در این زمان عملیات بارگیری سکوی فاز ٢١ نیز پایان می یابد و احتمال می رود 15تیرماه ٢ سکو به سمت خلیج فارس حرکت کنند.
    وی حمل ٢ سکو به طور همزمان را نشان از بلوغ دانش و توانمندی متخصصان داخلی دانست و گفت: انجام عملیات حمل 2 سکو به صورت همزمان افزون بر جلوه توان و دانش داخلی، هزینه های حمل را به مقدار زیادی کاهش می دهد و افزون بر آن زمان اجرای پروژه های طرح های پارس جنوبی را نیز به حداقل می رساند.
    مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی ادامه داد: قرارداد طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی خردادماه سال ١٣٨٩ با سه پیمانکار اصلی ایرانی نهایی شد که در میان طرحهای موسوم به 35ماهه، پیشتاز توسعه و تولید گاز از دریاست.
    وی با اشاره به راه اندازی سکوی ١٩C در سال گذشته از یاردخرمشهر یادآور شد: در هفته های آینده شاهد راه اندازی این سکو خواهیم بود که با انجام این کار یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید میدان گازی پارس جنوبی اضافه خواهد شد.
    مسعودی مبلغ قرارداد طرح توسعه فاز ١٩ را چهار میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی، برداشت هرچه سریع از این میدان در اولویت وزارت نفت قرارگرفته است که براین اساس با راه اندازی ٢ سکوی فاز ١٩ پارس جنوبی یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب به ظرفیت تولید این میدان مشترک اضافه می شود.
    بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته، از افزایش 50 درصدی میانگین برداشت گاز از پارس جنوبی در سال 1394 نسبت به سال 1391 خبر داد و گفت: درحالی که میانگین برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی در سال 1391 به میزان 241 میلیون مترمکعب بود، این رقم در سال 1394 به 354 میلیون مترمکعب افزایش یافت که از رشد 50 درصدی آن حکایت دارد.
    فاز ١٩ پارس جنوبی پیشتاز اجرای طرح های جدید توسعه میدانهای گازی پارس جنوبی است که اردیبهشت ماه امسال شیرین سازی و تزریق گاز شیرین از این فاز به شبکه سراسری انجام شد.
    این پروژه در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود ٢١۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار میان پالایشگاه های فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.
    در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود 57 میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و دیگر ناخالصیها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف بدل می‌‌شود.

    برچسب ها