عصر خودرو

نصف قیمت پارسال نفت می‌فروشیم؛

صادرات نفت ۲ برابر شد

عصر بازار- همزمان با افزایش دو برابری حجم صادرات نفت در دوره برجام اما درآمد فروش نفت ایران در۱۷۰ روز نخست سال‌جاری میلادی کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۵ شده است.

صادرات نفت ۲ برابر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت ملی نفت ایران در آخرین اظهارنظر رسمی از افزایش حجم صادرات نفت خام ایران به بیش از دو میلیون بشکه در روز در خرداد ماه سال جاری خبر داده که از افزایشی حدود دو برابری از نظر حجم فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

    با وجود افزایش دو برابری حجم صادرات نفت خام ایران در دوران پسا تحریم اما درآمدهای حاصل از فروش طلای سیاه در 170 روز نخست سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی کمتر شده است.

    بر این اساس متوسط صادرات روزانه نفت خام ایران از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون حدود یک میلیون و 450 هزار بشکه بوده و ایندرحالی است که در مدت زمان مسابه سال گذشته حجم فروش طلای سیاه حدود یک میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود.

    از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران شامل نفت خام سبک و سنگین حدود 34 دلار بوده و قیمت هر بشکه نفت صادراتی در مدت زمان مشابه سال گذشته بیش از 50 دلار فروخته شده است.

    از این رو در مدت زمان 170 روز نخست سال 2016 میلادی تاکنون با احتساب متوسط فروش روزانه یک میلیون و 450 هزار بشکه و قیمت هر بشکه 34 دلار در مجموع ایران روزانه 49 میلیون و 300 هزار دلار نفت خام صادر کرده است.

    این درحالی است که در مدت زمان مسابه سال گذشته متوسط حجم صادرات روزانه نفت درحالی یک میلیون بشکه و قیمت فروش بیش از 50دلار به ازای هر بشکه بوده که درآمد فروش نفت ایران در170  روز نخست سال 2015 میلادی حدود 50 میلیون دلار در روز بوده است.

    به عبارت دیگر درحالی در طول این مدت ایران حدود هشت میلیارد و 380 میلیون دلار درآمد از محل صادرات نفت خام داشته که در مدت زمان مشابه سال 2015 میلادی درآمد ایران صرفا از محل فروش و صادرات نفت خام حدود هشت میلیارد و 500میلیون دلار برآورد می شود.

    در مجموع با وجود افزایش حدود دو برابری صادرات نفت خام ایران در سال‌جاری میلادی اما درآمد فروش با وجود این افزایش دوبرابری حجم صادراتی اما 120 میلیون دلار کمتر شده سات.

    از سوی دیگر درحالی ایران موفق به صادرات روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت خام در خرداد ماه سال جاری شده است که برخی از رسانه های غربی از ارائه تخفیف های نجومی توسط شرکت ملی نفت ایران به منظور امضای قراردادهای فرشو طلای سیاه خبر می دهند، موضوعی که بارها توسط مسئولان شرکت نفت ایران رد شده است.

    علاوه بر این، کاهش قیمت فروش نفت خام و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی در معاملات صادرات میعانات گازی، گاز مایع، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران هم در طول 170 روز نخست سال 2016 میلادی تاثیرگذار بوده است.

    برچسب ها