عصر خودرو

رونق معاملات آتی در بورس کالا ادامه دار شد؛

بازار داغ سکه نقدی و آتی در ماه رمضان

عصر بازار- طی هفته گذشته بازار سکه و طلای داخلی تحت تاثیر نوسانات مثبت بهای طلای جهانی روزهای پر رونقی را سپری کرد؛ به طوریکه علاوه بر رشد حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، بهای سکه در بازار نقدی نیز دو رکورد ثبت کرد.

بازار داغ سکه نقدی و آتی در ماه رمضان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به 65هزار و 601 قرارداد و ارزش آن به بیش از 7هزار و 153 میلیارد ریال رسید که نسبت به دو هفته اخیر رشد 51 درصدی را تجربه کرد این در شرایطی است که حجم معاملات آتی طی هفته مذکور به 43 هزار و 388 قرارداد رسیده بود.

    طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 53 هزار و 18 قرارداد به معاملات تحویل اسفند ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از 5 هزار میلیارد و 806 میلیون ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با 9 هزار و 439 قرارداد و ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال رسید در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و 533 قرارداد و به ارزش بیش 160 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

    قرارداد تحویل آبان ماه نیز با 861 قرارداد و ارزش بیش از 91 میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین قرارد تیر ماه با 750 قرارداد به ارزش بیش از 78 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

    از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف روند با رشد قیمت ها همرا شده؛ به طوری که تمام سررسیدها افزایش بیش از یک درصد را طی این روز تجربه کردند. به این ترتیب سکه تحویل تیر با قیمت یک میلیون و 56هزار تومان به فروش رسید که افزایش1/69 درصدی را در این روز به ثبت رساند.

    همچنین قرارداد تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و 67 هزار تومان معامله شد و رشد 1/58 درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و 80هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با رشد 1/86 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید دی ماه با رشد 1/8 درصدی با قیمت یک میلیون و91هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اسفند ماه با نرخ یک میلیون و 110 هزار تومان، رشد 1/57 درصدی را تجربه کرد.

    در بازار نقدی نیز سکه در آخرین روز هفته گذشته در واکنش به صعود بهای اونس دو رکورد افزایشی ثبت کرد به طوریکه روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی بیشترین میزان رشد روزانه از 10 اردیبهشت 95 را تجربه کرد تا به بالاترین قیمت 50 روزه برسد.

    در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی 17 هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به قیمت یک‌میلیون و 48 هزار تومان رسید. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و عبور آن از مرز روانی هزار و 300 دلار عامل اصلی پرش سکه در بازار داخلی بود.

    این در شرایطی است که شنبه گذشته، سکه تمام بهار آزادی با 12 هزار تومان رشد دو کانال قیمتی بالاتر رفت و به بهای یک میلیون و 31 هزار تومان رسید. افزایش ابتدای هفته تحت تاثیر رشد بهای اونس تا محدوده هزار و 270 دلار اتفاق افتاده بود.

    پس از این افزایش هیجانی، فضای بازار سکه آرام تر شد و تا روز چهارشنبه نوسانات چندانی را تجربه نکرد. سکه تمام بهار آزادی از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه در دامنه محدود یک میلیون و 29 هزار تومان تا یک میلیون و 32هزار تومان نوسان کرد. با این حال، پس از این نوسانات آرام، سکه روز پنج‌شنبه چنان که اشاره شد یک روز توفانی را پشت سرگذاشت.

    برچسب ها