عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد؛

آیا افزایش تولید نفت ایران تداوم می‌یابد؟

عصر بازار- کارشناسان غربی که از سرعت بازگشت تولید نفت ایران پس از لغو تحریم ها ابراز تعجب می‌کنند معتقدند بدون تزریق پول و کاهش موانع تجاری موجود عبور تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه در روز ممکن نیست.

آیا افزایش تولید نفت ایران تداوم می‌یابد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران پس از لغو تحریم ها به راحتی توانسته صادرات نفت خود را بیش از حد انتظارات افزایش دهد. اما بدون تزریق پول و کاهش موانع تجاری موجود، احتمالا ترمیم صادرات نفت این کشور دیگر بیش از این ادامه نخواهد یافت.

    زمانی که تحریم ها بر صادرات نفت ایران در ماه ژانویه برداشته شد، تحلیلگران موسسات مختلف از گلدمن ساکس تا بارکلیز درباره اینکه ایران بتواند امسال تولید و صادرات نفت خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند تشکیک کردند.

    ایران با افزایش 25 درصدی تولید خود در سال جاری نشان داد که این تردیدها بیجا بوده و قصد دارد تا پایان سال تولید خود را به بالاترین رقم 8 سال گذشته یعنی 4 میلیون بشکه در روز برساند.

    آنتوین هالف، تحلیلگر ارشد مرکز سیاست های جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا گفت: «آنها اکثر فعالان بازار را با سرعت از سرگیری تولید خود غافلگیر کردند...اما  برای اینکه تولید ایران به فراتر از سطح قبل از تحریم ها برسد، باید سرمایه و تکنولوژی وارد صنعت انرژی این کشور شود و این مستلزم صرف زمانی طولانی تر است.»

    ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی پس از بیش از 3 سال تحریم به دنبال جذب بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری از شرکای بین المللی است تا صنعت نفت خود را نوسازی کند و در نهایت جایگاه خود را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک پس بگیرد. اما همچنان شرکت ها منتظرند تا ایران با مدل جدید قراردادی ای که باید در قراردادهای جدید مورد استفاده قرار گیرد موافقت کند و درباره تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا ابهام زدایی صورت گیرد.

    از زمان لغو محدودیت فروش نفت ایران، صادرات نفت این کشور دو برابر شده و به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. نفت ایران مجددا به بازارهای سابق در اروپا بازگشته، جایی که شرکت های رویال داچ شل و توتال خریدهای خود را از سر گرفته اند. بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت ایران در ماه آوریل به 3.6 میلیون بشکه در روز رسید و در ماه می در همان سطح باقی ماند. آمارهای رسمی ایران نشان می دهد که تولید نفت به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده و تا پایان امسال به 4 میلیون بشکه خواهد رسید.

    هرچند تحلیلگران نفتی اذعان دارند که ایران فراتر از پیش بینی های اولیه آنها رفته، اما آنها قانع نشده اند که بلندپروازی های بیشتر ایران به زودی محقق شود. رابین میلز، مدیر موسسه قمر انرژی و پیتر ولز، تحلیلگر مستقل که هر دو تجربه کار درباره صنعت انرژی ایران را دارند می گویند، باقی ماندن تولید ایران در سطح 3.6 تا 3.8 میلیون بشکه واقع بینانه تر است.

    بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ایران برای افزایش ظرفیت تولید چاه های قدیمی خود به میلیاردها دلار سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی نیاز خواهد داشت. آژانس پیش بینی کرده که حتی با ورود سرمایه گذاری به صنعت نفت ایران، افزایش تولید به 4 میلیون بشکه در روز تا قبل از سال 2021 اتفاق نخواهد افتاد.

    بجورنار تونهاوگن، تحلیلگر موسسه ریستاد انرژی در اسلو گفت: «آنها در عین اینکه منتظر ورود شرکای خارجی هستند، دارند هر کاری که خودشان می توانند را انجام می دهند...ریسک کار اینجاست که این روند قابل تداوم یافتن نیست.»

    دانیل یرگین، معاون رئیس موسسه مشورتی آی اچ اس گفت: «سوال بزرگ پیش روی ایرانی ها این است که آیا آنها سرمایه ای را که نیاز دارند جذب خواهند کرد؟...شرکت ها برای بر عهده گرفتن تعهدات جدید در ایران بسیار محتاط خواهند بود. هیچ کس نمی خواهد متهم به نقض تحریم های دولت آمریکا شود.»

    برچسب ها