عصر خودرو

اتاق مبادلات ارزی منحل نمی‌شود

اولویت بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز

عصر بازار: مدیرکل اداره صادرات بانک مرکزی گفت: مرکز مبادلات ارزی وجهی از بازار بین بانکی است که در حال فعالیت است و با رفع تحریم‌ها و یکسان سازی نرخ ارز قاعدتاً سازو‌کار آن نیز باید متناسب با شرایط زمان تنظیم و مستقر شود.

اولویت بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، صمد کریمی اظهار کرد: بانک مرکزی مطابق با وظایف و مسئولیت‌ قانونی خود همواره نسبت به مدیریت و کنترل بازار ارز در چارچوب نظام نرخ ارز شناور مدیریت شده اقدام کرده و این در حالی است که یکسان سازی نرخ ارز همواره از برنامه‌های اصلی این بانک بوده است.

    مدیرکل اداره صادرات بانک مرکزی تصریح کرد: هرچند تحریم‌های بانکی در زمان‌بندی و سرعت اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز تاثیرگذار بوده است، با این حال یکسان‌سازی نرخ ارز فرآیندی تدریجی و جزء اولویت نخست این بانک می‌باشد که با رفع تحریم‌ها و امکان جابجایی و تبدیل و مدیریت بهتر منابع، انجام و امکان تداوم آن فراهم می‌شود.

    وی تصریح کرد: با یکسان‌سازی نرخ ارز بر عمق فعالیت‌های بازار بین‌بانکی افزوده می‌شود و تمامی امور مرکز مبادلات ارزی کشور در بازار بین بانکی قابل انجام است، چراکه مرکز مبادلات ارزی کشور در واقع گذاری به بازار بین بانکی بوده است.

    کریمی در پاسخ به این سوال که آینده اتاق مبادلات ارزی چه خواهد شد و نرخ ارز کالاهای اساسی بر چه مبنایی تعیین خواهد شد، بیان کرد: مرکز مبادلات ارزی وجهی از بازار بین بانکی است که در حال فعالیت است و با رفع تحریم‌ها و یکسان سازی نرخ ارز قاعدتاً سازو‌کار آن نیز باید متناسب با شرایط زمان تنظیم و مستقر شود مسلماً سازوکارفعلی نمی‌تواند در شرایط استقرار نرخ واحد ارز در کشور کارساز باشد، لذا بحث اتاق مبادلات فارغ از تامین ارز کالاهای اساسی است.

    مدیر‌کل اداره صادرات بانک مرکزی بیان کرد: طراحی ابزارهای پوشش ریسک نرخ ارز (ابزار‌های مشتقه) در بازار ارز اقدام و برنامه‌ دیگری است که بانک مرکزی در صدد اجرای آن، بخصوص پس از یکسان‌سازی نرخ ارز است. بانک مرکزی، بانک‌های تجاری و تخصصی، صندوق‌های بازنشستگی، واردکنندگان و صادرکنندگان و سایر نهاد‌های مالی و غیر مالی به ابزارهای پوشش ریسک نرخ ارز نیاز مبرم دارند که بدیهی است با رفع تحریم‌ها، یکسان‌سازی نرخ ارز و افزایش درجه نقد شوندگی دارایی‌های مؤسسات مالی و غیر مالی این مهم نیز از طریق بازار بین بانکی یا سایر روش‌های متعارف انجام خواهد پذیرفت.

    صمد کریمی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر و در شرایط پساتحریم برنامه‌های بانک مرکزی برای سامان بخشی به بازار ارز چه است، گفت: بانک‌مرکزی ضمن رصد مستمر بازار ارز که از بازار بین‌بانکی و بازار آزاد تشکیل شده، ابلاغ و اجرای تدریجی «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها» و راه‌اندازی سامانه اعلام نرخ واحد ارز را در ایجاد ثبات نسبی بازار ارز دارای نقش اساسی می‌داند.

    او ادامه داد: در حال حاضر دامنه نوسانات نرخ ارز محدود شده و تفاوت قیمت ارز در بازار آزاد با بازار بین‌بانکی به حداقل (حدود 10 درصد) رسیده است که دستاورد بزرگی برای کشور و مقدمه‌ای برای یکسان‌سازی نرخ ارز در آینده‌ای نه چندان دور محسوب می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: این بانک با استفاده از ابزارهای خود و با مدیریت عوامل بازار در صدد ایجاد تعادل واقعی در بازار ارز بر اساس عوامل بنیادین اقتصادی است. مدیریت شوک‌های احتمالی وارد بر بازار ارز، بخصوص تا اجرای کامل توافقات برجام و ورود به دوران پساتحریم، ‌از اولویت‌های این بانک است.

    مدیر‌کل اداره صادرات بانک مرکزی افزود: تعمیق بازار بین بانکی ارز و افزایش استفاده از ابزار‌های پرداخت بین‌المللی و طراحی ابزارهای پوشش ریسک نرخ ارز در بازار ارز برنامه‌های دیگری است که این بانک دنبال می نماید.

    او تاکید کرد: نرخ ارز ،متغیری کلیدی و مهم و ابزار سیاست پولی و بسیار تأثیر‌گذار و مؤثر به ترازنامه خانوارها و صاحبان کسب و کار است. این متغیر نقش کلیدی در ثبات در بازار‌های پول، سرمایه، کالا و خدمات و کار دارد.

    کریمی با بیان این که هرچند نرخ ارز متأثر از بازارهای مزبور و قیمت طلا، نفت،‌ سهام و سایر دارایی‌های مالی و غیر مالی است، گفت: علی‌رغم برخی محدودیت‌های معنادار و تأثیرگذار در نرخ ارز ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، محدود سازی نوسانات نرخ ارز و مدیریت شوک‌های منفی و مثبت و حفظ ثبات بازار ارز تا اجرایی شدن توافقات از برنامه‌های دیگر این بانک محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو