عصر خودرو

عضو شورای پول و اعتبار پاسخ داد

کدام مولفه‌ها به‌طور غیرمستقیم بر کاهش نرخ سود تاثیر می‌گذارند

عصر بازار- محسن جلال‌پور گفت: «ما باید نرخ سود بانکی را با توجه به شرایط امروز، تورم و فضای موجود هماهنگ و همراه کنیم و این یعنی کاهش نرخ سود.»

کدام مولفه‌ها به‌طور غیرمستقیم بر کاهش نرخ سود تاثیر می‌گذارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره مشکلات امروز بخش خصوصی اظهار کرد: بخش خصوصی ما درگیر مشکلات متعدد است و ما نمی‌توانیم بگوییم که کدام مشکل، مساله اصلی امروز این بخش است. نرخ سود، نبود تقاضا برای محصولات بخش خصوصی، فضای روانی و فضای فعلی جامعه، بودن در دوره انتظار و وضعیت مالی و توان خرید مردم، هرکدام در بخش تولید کشور ما موثر هستند و نقش دارند.

    این عضو شورای پول و اعتبار سپس درباره مسأله نرخ سود گفت: درباره نرخ سود یک زنجیره‌ای از مشکلات شکل گرفته است. در یک مقاطعی از گذشته هر کسی که برای یک یا چند سال آینده خود می‌خواست برنامه‌ریزی‌هایی مانند جابه‌جایی‌ یا ازدواج یا خرید خودرو داشته باشد، با توجه به بالا بودن نرخ تورم و فرض اینکه این رویه ادامه پیدا خواهد کرد، برای اینکه در سال‌های بعدتر جنس مورد نیاز خود را گران‌تر نخرد، دست به پیش‌خرید یا زودخریدی می‌زد. یعنی برای چند ماه یا یک سال آینده خود خرید می‌کردند و این جدای از محصولاتی بود که در آن مقطع کنونی خود نیاز داشتند. اما امروز این وضعیت درست برعکس شده است. یعنی مردم تامین نیازهای روز خود را هم به تعویق می‌اندازند چه برسد به تامین نیازهای آینده‌‌شان.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه عنوان کرد: امروز ما قبل از اینکه مساله نرخ سود بانکی را حل کنیم، باید مساله سرمایه بانک‌ها را مدنظر قرار دهیم و برای حل آن تلاش کنیم. یعنی افزایش سرمایه بانک‌ها که در لایحه بودجه امسال هم آمده بود اما مجلس به هر دلیلی تصویب نکرد امروز باید مدنظر قرار می‌گرفت، چون بانک‌ها با این شرایط، نمی‌توانند حتی وضعیت فعلی خود را ادامه دهند. اگر وضع سرمایه بانک‌ها را روشن کنیم و نهایتاً شرایط جامعه را بهبود دهیم و آن نرخ بین‌بانکی کاهش پیدا کند و نرخ سود به صورت طبیعی خودش کاهش بیابد، آن وقت این امید وجود دارد که این نرخ در خود بازار مشخص شود. اما من اعتقاد دارم امروز نرخ سود دستوری بازار را در واقع به یک بازار کاذب تبدیل می‌کند و این بازار دچار گرفتاری‌های جدید از جمله رانت‌ها و فسادها می‌شود و نهایتاً باعث خواهد شد یکسری از افراد از یکسری امکانات و مزیت‌هایی بهره ببرند و عملاً ما به آن شرایطی که مدنظر داریم نرسیم.

    او افزود: خود سیستم بانکی که امروز با مشکلات متعددی مواجه است و مشکلات سیستم بانکی مساله نرخ سود نیست، مساله کفایت سرمایه، معوقات بانکی، مطالبات سیستم بانکی از دولت، مسائل مربوط به همکاری‌های خارجی و موارد این‌چنینی دیگر است. امروز سیستم بانکی ما به‌روز نیست و این سیستم امروز در پرچالش‌ترین و گرفتارترین دوره‌های کاری خود به سر می‌برد.

    جلالپور همچنین تأکید کرد: من 100درصد اعتقاد دارم که ما باید نرخ سود بانکی را با توجه به شرایط امروز، تورم و فضای موجود هماهنگ و همراه کنیم و این یعنی کاهش نرخ سود، منتها دقت در اینکه این کار چگونه انجام شود و چه مسیری را در پیش بگیریم و چه ‌مولفه‌هایی باید دیده شود که همه جوانب مدنظر قرار بگیرد مهم است. در این مورد باید یک کار علمی، همه‌جانبه، کارشناسانه و با نگاه به همه ابعاد این قضیه صورت بگیرد.

    برچسب ها