عصر خودرو

سه گانه افت هفتگی بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته ضعیف‌ترین کارنامه در سال جاری را رقم زد. شاخص کل بورس هفته گذشته با سقوط ۶۳/ ۲ درصدی، زیان معامله‌گران در سال جاری را به رقم ۸ درصد رساند. این در حالی است که در سه سال متوالی بورس نسبت به بقیه بازارها، بهاری ضعیف‌تر داشته است. در هفته اخیر علت افت بازار از جمله مسائلی است که از سوی کارشناسان دنبال می‌شود.

سه گانه افت هفتگی بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که به نظر می‌رسد علت روشن و واضحی برای افت وجود ندارد اما سه موضوع رکود سنتی بازار‌ها در ماه مبارک رمضان، کمبود نقدینگی و ضعف در اقتصاد کلان و شرکت‌ها دلیل این افت بوده‌اند.

    برخی از کارشناسان با اشاره به برخی اتفاقات در هفته گذشته نگرانی معامله‌گران از عملکرد ماه‌های آتی بازار را موجب تلاش آنها برای فروش توصیف می‌کنند. از دیدگاه این گروه گزارش‌های عملکرد سال 94 و همچنین آمار کلی از وضعیت اقتصادی کشور در فصل بهار موجب خواهد شد که در گزارش‌های سه ماه نخست امسال شرایط مناسبی در انتظار اکثر شرکت‌ها نباشد.

    در همین حال اعلام اراده دولت برای تک‌نرخی کردن ارز نگرانی‌های جدی را برای پرتفوی‌های بزرگ ایجاد کرده است. افزایش نرخ ارز دولتی به ویژه صنایعی نظیر دارویی، غذایی و پتروشیمی را درگیر خود خواهد کرد. این در حالی است که مشخص نیست نرخ جدید در چه محدوده‌ای تنظیم خواهد شد.

    در کنار وضعیت ارز، اقتصاد همچنان در شرایط رکودی قرار دارد و باوجود اعلام کاهش مجدد سود بانکی به میزان 2 درصد همچنان تحرکی در اقتصاد دیده نمی‌شود. همین عدم واکنش اقتصاد به کاهش 4درصد نرخ سپرده بانکی از زمستان سال گذشته نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت کلان اقتصاد ایجاد می‌کند. در درون بازار، هفته گذشته اعلام تصمیم کانون کارگزاران برای حذف تخفیف کارمزد که از سوی معامله‌گران به‌عنوان یک منبع تامین هزینه مالی تلقی شده و معاملات اعتباری را توجیه‌پذیر می‌کرد موجب نگرانی معامله‌گران اعتباری شده و این دسته با توجه به زیان‌های اخیر، عرضه‌های سنگینی را در بازار ایجاد کردند تا تنها شماری از نمادهای کوچک بتوانند از کوران افت بازار خارج شوند. در این شرایط شاخص کل هفته گذشته به رقم 73هزار و 877واحد رسید.

    در تحولات کلان موثر بر بازار هفته گذشته برخی تردیدها در مورد آینده برجام مورد توجه معامله‌گران بود. در تحولات اقتصادی و در راستای کاهش سود بانکی رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی هیچ نرخ سود خارج از عرفی را نمی‌پذیرد؛ نرخ سود متعارف در حد نرخ تورم است و تورم نیز طی ماه‌های آینده تک‌رقمی خواهد شد.

    در بازار جهانی با تصمیم فدرال رزرو برای عدم افزایش نرخ بهره بازار مواد خام دچار تغییر شد که در نتیجه آن قیمت نفت وست تگزاس به رقم 47دلار و نفت برنت به 48دلار رسید. در بازار جهانی فلزات بهای هر تن مس به 4هزار و 632دلار و بهای هر تن فلز روی به 2هزار و 43دلار رسید.بهای سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب یک هزار و 702دلار و یک هزار و 613دلار رقم خورد.

    قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازار آتی چین با افتی سه درصدی مواجه شد؛ این کاهش قیمت ناشی از کندی تقاضای فصلی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این دو کالای دنیا بوده است. فعالیت ساخت‌وساز عموما از ماه ژوئن و با شروع فصل داغ تابستان در چین کاهش یافته و موجب محدود شدن تقاضای فولاد می‌شود.

     

    در گروه‌ها چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه هر چند شاهد افت سرعت کاهش شاخص بود اما در نهایت با افت شاخص همراه شد.در بازار روز چهارشنبه شاخص با 83 واحد افت معادل 11/ 0 درصد مواجه شد و به رقم 73هزار و 877واحد رسید. نمادهای فولاد با 45 واحد، رمپنا با 38 واحد و بفجر با 36 واحد بیشترین تاثیر منفی و همچنین نماد خودرو با 27 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. در بازار روز چهارشنبه باوجود کاهش شاخص، برخی نمادها به ویژه کوچک‌ترهای بازار با صف خرید همراه شدند که می‌تواند موجب امیدواری معامله‌گران برای بهبود شرایط بازار در این هفته باشد. در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی خبرهای اولیه حکایت از واگذاری گروه بهمن به سپرده‌گذار عمده صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر اردبیل داشت. این واگذاری، آینده گروه بهمن و همچنین تاثیر‌پذیری موسسه کوثر از این واگذاری را با ابهام مواجه می‌سازد. صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر سال 90 دچار مشکل شد و سرپرستی تسویه مطالبات و بدهی‌های این صندوق به کوثر سپرده شد که در نهایت تکلیف سپرده‌گذار حقیقی این صندوق با واگذاری شماری از شرکت‌های موسسه کوثر مشخص شد.

    در گروه خودرویی آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ توانست، نخستین شرکت بورسی باشد که در سال جاری مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دریافت کرد. در این گروه نماد ایران خودرو در پایان معاملات برای اعلام صورت‌های مالی سال مالی 29 اسفند گذشته (حسابرسی نشده) متوقف شد که در آن سود هر سهم را با 22 درصد افزایش از 45 به 55 ریال افزایش داد. در همین حال ترازنامه منتشره ایران خودرو فاقد پیش‌بینی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بود که همین امر نیز شایعاتی در مورد منصرف شدن این شرکت از افزایش سرمایه از این محل را ایجاد کرده است. معاون اقتصادی ایران خودرو چهارشنبه همچنین با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس، مطالب نامه جعلی منتشره در فضای مجازی و مربوط به واگذاری زیرمجموعه‌ها را تکذیب کرد. در گروه حمل‌و‌نقل، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آخرین رده‌بندی بین‌المللی منتشر شده از سوی موسسه «آلفالاینر» با یک پله صعود در جایگاه 21 جهان قرار گرفت. به گزارش «مانا» گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با برند IRISL Group توانست برای دومین بار متوالی در سال جاری میلادی یک پله دیگر در رده‌بندی بین‌المللی صعود کند. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن 155 فروند کشتی یا به عبارتی 120 هزار و 79 TEU و پنج میلیون و 131 هزار و دو DWT در جایگاه بیست و یکم برترین کشتیرانی دنیا قرار گرفت. سه شرکت حمل و نقل کانتینری مرسکِ دانمارک، MSC سوئیس و CAM CGM فرانسه همچنان جایگاه نخست تا سوم را در رده‌بندی بین‌المللی دارند. شرکت مرسک دانمارک با جای گرفتن در رتبه نخست، 623 فروند شناور به ظرفیت سه میلیون و 156 هزار و 369 TEU را در ناوگان خود ثبت کرده است که از این تعداد 262 فروند ملکی و 361 فروند چارتر هستند. شرکت حمل‌و‌نقل کاسکو چین و اورگرین تایوان به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را در رده‌بندی بین‌المللی دارند.

    در گروه سرمایه‌گذاری به دنبال عرضه شرکت انرژی هور، هلدینگ امید دومین شرکت خود را یکشنبه آینده راهی تابلو خواهد کرد. شرکت گوهران امید که قرار است هفته آینده عرضه اولیه 5 درصد آن معادل یکصد میلیون سهم این شرکت در فرابورس انجام شود درخصوص واگذاری 5/ 1 درصد سهام فولاد مبارکه خود نیز توضیح داد. براساس این گزارش، این عرضه شامل یک میلیارد و 149 میلیون و 667 هزار و 97 سهم «فولاد» بود که یکشنبه 23 خرداد به قیمت پایه هر سهم 156 تومان واگذار شده است. طبق اعلام شرکت، تغییرات فوق در صورت مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه شرکت منتهی به31 خرداد ماه افشا خواهد شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی اما با گرایش به سمت رشد به ویژه در نمادهای کوچک بود.

    با کارنامه روز چهارشنبه شاخص در کل هفته با افت 63/ 2 درصدی زیان معامله‌گران در سال جاری را به حدود 8 درصد رساند. ارزش معاملات و شمار خریداران نیز نسبت به هفته ماقبل با توجه به یک روز فعالیت بیشتر بازار در هفته جاری صعودی بود، ارزش معاملات هفته یک هزار و 97 میلیارد تومان و شمار خریداران صد هزار و 767 نفر بود.

    برچسب ها