عصر خودرو

ردپای شایعات و تبلیغات منفی;

چرایی افت بازار سرمایه در هفته جاری

عصر بازار- در افت بازار سرمایه در هفته جاری که سبب ورود شاخص از کانال ۷۶هزار واحدی به کانال ۷۳هزار واحدی شده، عوامل مختلفی دخالت دارند که از جمله می توان به هیجانی شدن بازار، نزدیکی به زمان تشکیل مجامع شرکت ها، ناامیدی سهامداران کوتاه مدت، کاهش نرخ نفت و انتشار شایعات تعطیلی کارخانجات اشاره کرد.

چرایی افت بازار سرمایه در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، افت بازار سرمایه و ورود شاخص کل به کانال 73هزار واحدی، سهامداران را نسبت به آینده این بازار نگران کرده است؛ این کاهش سبب شده که هیجان فروش در بازار شکل گرفته و برخی سهامداران تمایل خود برای فروش سهام و خروج موقت از بازار را نشان دهند.

    **‌ توصیه به پرهیز از رفتار هیجانی در بازار سرمایه
    در مواجهه با این موضوع، کارشناسان، سهامداران را به پرهیز از رفتار هیجانی و عدم فروش توصیه می کنند؛ به نظر آنها سهامداران به جای سود کوتاه‌مدت بهتر است به سودهای میان مدت و بلند مدت بیندیشند.
    برخی کارشناسان، افت شاخص را طبیعی و جزئی از فرایند اصلاح بازار سرمایه می دانند که در آینده نزدیک در مسیر رشد و صعود قرار خواهد گرفت.
    «سیدمحمد هاشمی نژاد» مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران در این باره گفت: بخشی از این رکود بازار سرمایه، ناشی از روند اصلاحی شاخص کل است؛ اواخر پارسال، رشد سریعی را در بازار شاهد بودیم که سبب شد بورس از سایر بازارها سبقت بگیرد، اما پس از مدتی بازار وارد مرحله اصلاحی شد.
    همچنین برخی کارگزاری ها و فعالان بازار سرمایه، شروع روند کاهش سود بانکی و اعطای مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای شماری از شرکت ها را به سود بازار سرمایه دانسته و اعلام کرده اند که بزودی، بازار به ثبات و تعادل خواهد رسید.

    ** عوامل کاهش شاخص کل بورس
    در این میان، آنچه که نقش مهمی در کاهش شدید شاخص داشت، اعلام خبری مبنی بر ارایه اطلاعات سهامداران به سازمان هدفمندی یارانه ها بود که البته رئیس سازمان بورس، آن را تکذیب کرد و حتی تاکید کرد: انجام چنین کاری، برخلاف قانون است.
    همچنین کارشناسان، شایعات و تبلیغات منفی علیه دولت و انتشار وسیع اخباری مانند تعطیلی کارخانجات را نیز در ناامیدی سهامداران و افت شاخص تاثیر گزار می دانند.
    کارشناسان همچنین کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر را نیز عامل دیگر کاهش شاخص ها می دانند؛ به نظر آنها افت قیمت نفت از بشکه ای 52 دلار به زیر 50 دلار، سبب تاثیر منفی بر گروه های پالایشی و پتروشیمی در بازار بورس شده است.
    «حمیدرضا صفری» کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات در هفته جاری با بیان اینکه اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است، گفت: واضح ترین اتفاقی که از ابتدای هفته بازار را متاثر کرد افت حدود دو دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی بود.
    وی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه گفت: طبق اخباری که منتشر شده عرضه بیش از اندازه نفت در قیمت های 50 دلار باعث شده که قیمت این کالا نزولی شود. همچنین از آنجایی که فروشنده نفت در نرخ 50 دلار در بازارهای جهانی زیاد است، عبور و شکست این مرز برای بازار جهانی نفت تا حد قابل توجهی سخت است.
    این کارشناس بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه این اتفاق بر صنایعی که از نوسان قیمت نفت تاثیر می گیرند، خبر خوبی نیست، ادامه داد: بر همین اساس در این هفته سهام گروه پالایشی و پتروشیمی به ویژه شرکت های بزرگ این گروه در افت شاخص نقش مهمی داشتند.
    وی با بیان اینکه در این هفته نمادهای گروه پالایشی یک دست قرمز پوش بودند، گفت: گروه خودرو و پتروشیمی ها نیز همین روند را داشتند.
    هم اکنون ریسک مهمی پیش روی بازار سرمایه قرار ندارد و بر این اساس، فعالان بازار سرمایه انتظار دارند که شاخص پس از مدت کوتاهی در مسیر تعادل و ثبات قرار گیرد.

    ** توقف رشدهای هیجانی
    حتی شماری از تحلیلگران معتقدند که با توجه به افت بازار در این هفته، اصلاح خوبی در قیمت سهام پس از رشد هیجانی سال گذشته صورت گرفته و از این به بعد، خرید سهام جذابیت بیشتری خواهد داشت.
    «حمیدرضا صفری» کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: در هفته آینده افت بازار متوقف می شود و تجمع فروشندگان نیز از بین می رود و حتی ممکن است به صف های خرید و رشد بازار نیز تبدیل شود اما با توجه به اینکه همه ساله در ماه مبارک رمضان به طور سنتی بازار دچار رکود می شود امسال نیز بازار سرمایه از این قاعده پیروی می کند.
    «فردین آقابزرگی» مدیرعامل کارگزاری بانک آینده نیز درباره وضعیت بازار گفت: افت های اخیر، قیمت ها را به محدوده های جذابی رسانده است، بعید می دانم این روزها چنین افت های سنگینی در بازار تکرار شود.
    وی به اصلاح قیمت ها در برخی صنایع اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در یک ماه اخیر بیش از 25 درصد اصلاح قیمتی در صنعت خودرو داشتیم که می تواند خریدها را در نرخ های کنونی جذاب کند.
    آقابزرگی معتقد است از این به بعد دغدغه کاهش قیمت ها با شیب تند احتمالا در بازار وجود نخواهد داشت و حتی در برخی صنایع با توجه به شناسایی سودهای خوب و آغاز فصل مجامع سهامداران می توانند برنامه ریزی خوبی برای دریافت سود نقدی داشته باشند.
    وی با تاکید بر اینکه سهامداران پس از رکود طولانی مدت حاکم بر بازار بهتر است امسال از فصل مجامع به خوبی بهره ببرند، گفت: هرچند به دلیل کمبود نقدینگی در بنگاه های اقتصادی سیاست تقسیم سود نقدی برای بسیاری از شرکت ها سخت است اما این سیاست ابزاری برای جذب سهامدار است زیرا جذابیت خاصی برای همه سهامداران دارد.

    ** انتظار چشم انداز روشن در بلندمدت
    مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با پیش بینی اینکه، فصل مجامع امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود، تاکید کرد: چشم انداز پیش رو روشن خواهد بود.
    وی افزود:‌ هرچند افق های روشنی پیش روی بازار سرمایه ترسیم شده است اما نباید فراموش کرد این اتفاق ها یک شبه و به سرعت رخ نمی دهد و نیازمند زمان است و تاثیر این اتفاق های مثبت نیز در بلندمدت خود را در صنایع و شرکت ها نشان می دهند.
    مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران نیز چشم انداز بازار بورس را تا پایان امسال، مثبت دانسته و به سهامداران توصیه کرد: با تحمل و صبر و انتخاب سهام مناسب می توان تا پایان امسال، به سودآوری رسید؛ پیش بینی می شود که وضعیت بازار سرمایه همانند پارسال، نسبت به بازارهای رقیب شرایط بهتری را داشته باشد.
    هاشمی نژاد گفت: به نظر من، بازدهی بازار سرمایه در سال 95 از سایر بازارها از جمله بازار مسکن و بازار پولی (سود بانکی) بیشتر خواهد بود و احتمالا در نیمه دوم امسال شرایط بهتری را در بورس شاهد خواهیم بود.
    وی ادامه داد: همچنین با به نتیجه رسیدن مذاکرات شرکت ها با شرکای خارجی خود و امضای قراردادها، شرایط شرکت ها بهتر شده و سودآوری آنها افزایش می یابد.
    شاخص کل بورس در هفته جاری از وضعیت مساعدی برخوردار نبود به گونه ای که سهامداران دراین هفته شاهد افت شاخص کل از کانال 76 هزار واحدی به کانال 73 هزار واحدی بودند.
    همچنین در همه روزهای این هفته، شاخص کل افت داشت و حتی دو کاهش سنگین 1026 و 740 واحدی نیز به ترتیب در روزهای شنبه و سه شنبه به ثبت رسید.
    شاخص کل بورس و اوراق بهادار در آخرین روز کاری هفته جاری (چهارشنبه) با 82 واحد افت به رقم 73 هزار و 877 واحد رسید.

    برچسب ها