عصر خودرو

حرکت دلار در بازار معکوس شد

عصر بازار- بازار جهانی ارز در هفته گذشته تحت تاثیر آمار اشتغال آمریکا و همچنین عدم ارائه زمان بندی برای افزایش نرخ بهره در این کشور از سوی فدرال رزرو قرار گرفت به طوری که ارزش دلار در مقابل سایر ارزها تضعیف شد، اما این روند در اواخر هفته معکوس و شاخص تا حدودی تقویت شد.

حرکت دلار در بازار معکوس شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در هفته منتهی به 12 ژوئن (23 خرداد) وضعیت بازار جهانی ارز بار دیگر تحت تاثیر اظهارات خانم یلن (رئیس کل فدرال رزرو) قرار گرفت به طوری که وی در اظهاراتی گرچه وضعیت اقتصادی امریکا را نسبت به قبل بهتر ارزیابی کرده بود، ولی برخلاف سخنرانی دو هفته قبل خود در مورد زمان افزایش نرخ بهره کلیدی سخنی به میان نیاورد.

    یلن، بدون اشاره به زمان افزایش نرخ بهره، رشد تدریجی آن را برای اقتصاد آمریکا مثبت ارزیابی کرد. این در حالی است که وی اخیرا در مورد افزایش نرخ بهره در ماه های آینده سخن گفت و خود موجب اثر گذاری در ارزش دلار شد.

    با این حال در کنار این موضوع، آمارهای ناامید کننده اشتغال آمریکا و همچنین تصمیم بانک مرکزی استرالیا در حفظ نرخ بهره و عدم افزایش سیاست‌های پولی که موجب تقویت پول این کشور در مورد دلار شد از عوامل تضعیف ین بوده است. این در حالی است که بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش دلار امریکا در هفته اخیر در برابر ین حدود 0.41 درصد و فرانک 1.21 درصد تضعیف شد.

    اما در اواخر هفته اخیر ارزش دلار در برابر یورو 0.99 و پوند 0.1.8 درصد تقویت شده است. این گزارش حاکی از آن است که به مانند هفته گذشته احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که موجی از ریسک گریزی را در بازار های مالی ایجاد کرد از عوامل تقویت دلار بوده چرا که در پی این موضوع یورو و پوند در برابر ارز های مطمئن از جمله دلار آمریکا تضعیف شد.

    از طلا و نفت چه خبر؟

    در بازار جهانی طلا نیز رشد 2.62 درصدی ثبت شده است که ارقام اشتغال هفته ما قبل در آمریکا همچنان این تلقی را بر بازار حاکم کرد که نرخ بهره این کشور در ماه جاری مالی افزایش نخواهد داشت. این موضوع موجب رشد قیمت طلا شد.

    در بازار نفت نیز بهای نفت برنت و آمریکا نسبت به هفته ما قبل افزایش داشت. کاهش ذخیره نفت آمریکا، کاهش احتمال افزایش نرخ بهره کلیدی این کشور با توجه به سخنان اخیر خانم یلن و ریزش بیشتر تولید نفت نیجریه در طی حمله به خطوط لوله این کشور از مهم ترین دلایل افزایش بهای نفت برنت عنوان شده است.

    برچسب ها